کیفرخواست رهبرمخالفان ترکیه صادر شد

دادستان های منطقه ای در غرب ترکیه کیفرخواستی را علیه «فتح الله گولن» صادر کرده اند که بر اساس آن وی به دو بار حبس و تحمل ۱۹۰۰ سال زندان محکوم شده است.

به گزارش مهر به نقل از حریت، دادستان‌های منطقه اوسک در غرب این کشور، در یک کیفرخواست ۲ هزار و ۵۲۷ صفحه‎ای گولن را که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، به تلاش برای برهم زدن نظم در کشور با استفاده از زور و تشکیل و مدیریت یک گروه تروریستی مسلح متهم کرده‌اند.

در این پرونده مجموعاً ۱۱۱ نفر متهم به تأمین مالی گروه تروریستی فتح‌الله گولن و تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه شده‌اند.

دست‌کم ۱۳ نفر از ۱۱۱ مظنون این پرونده هنوز در بازداشت به سر می‌برند و تمام آن‌ ها به مجازات‌های مختلفی از جمله حبس ابد محکوم شده‌اند.

یک دادستانی محلی ترکیه در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۵ در کیفرخواستی در مورد کودتای نافرجام اخیر این کشور ادعا کرد سازمان جاسوسی امریکا (سیا) و اف‌بی‌آی پیروان گولن را آموزش داده‌اند. در این کیفرخواست همچنین هدف این کودتاتضعیف دولت و سرنگون کردن آن عنوان شده بود.

گولن بارها هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده و هشدار داده که این اتهامات می‌تواند یکی از شگردهای حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) برای مستحکم کردن جایگاه خود در رأس قدرت باشد.

در همین راستا دادگاهی در استانبول ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ حکم بازداشت گولن را صادر کرد. دادستانان در این حکم گولن را به صدور فرمان اجرای کودتای نافرجام در این کشور متهم کردند.

روز ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) نیز دادستانی استانبول با ارسال نامه‌ای به واشنگتن خواستار بازداشت گولن شد.

در کودتای نافرجام بامداد ۲۶ تیر ۱۳۹۵ در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد. در جریان این کودتا حدود ۳۰۰ تن کشته و هزار نفر زخمی شدند./ن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا