همزمان با اعتراض گسترده صنایع و اصناف مرتبط با پوشاک صورت می گیرد

تلاش کنسول‌گری ایران در ترکیه برای حضور ترک‌ها در نمایشگاه “ایران تکس”/ دستاورد حضور ترک‌ها در نمایشگاه پوشاک ایران چیست؟

بصیر، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی با عنوان “ایران تکس” از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ شهریور ماه سال جاری در محل دائم نمایشگاه های بین‌المللی تهران برگزار می شود.

برخی کانال های تلگرامی در همین رابطه مدعی شده‌اند که پیگیری ‌های مکرری از سوی رایزن اقتصادی در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برای اختصاص سالنی مجزا به اتاق بازرگانی استانبول در این نمایشگاه انجام گرفته و وزارت صنعت هم با این موضوع موافقت کرده است که البته تا کنون نه وزارت صنعت و نه مسئولان وزارت خارجه در تایید یا تکذیب این موضوع مطلبی عنوان نکرده اند.

حضور تولید کنندگان ترکیه ای در نمایشگاه پوشاک در سنوات گذشته به دلیل عرضه محصولات در حجم گسترده عملا رویکرد نمایشگاه مذکور را از هدف اصلی آن که معرفی ارائه طراحی و مد و لباس و در حد نمونه بوده است را با چالش جدی روبرو کرده بود. همچنین این موضوع مورد اعتراض شدید تشکل‌های مرتبط با صنعت و صنف پوشاک قرار گرفته و حتی احتمال تحریم نمایشگاه و البته تجمع های اعتراض آمیزی در روزهای آینده در حال شکل گیری است.

در شرایطی که کشور با بحران واردات و قاچاق محصولات علی الخصوص پوشاک و منسوجات ترکیه رنج می برد این اقدام بر خلاف مصالح ملی و سیاست های اقتصاد مقاومتی است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند تنها دستاورد حضور ترک‌ها در این نمایشگاه افزایش قاچاق پوشاک از این کشور به ایران بوده است.

این امر موجب گردیده است تا تولید کنندگان پوشاک در کشور واکنش جدی به این موضوع از خود نشان داده و خواستار این امر شده اند تا ضمن حمایت بیشتر از تولید داخلی و جلوگیری از حضور بی رویه شرکت های خارجی در نمایشگاه های کشور ، علی الخصوص کشور ترکیه ترتیبی اتخاذ گردد تا از اختصاص سالن به کشور های خارجی که تنها دلیل حضورشان در نمایشگاه های بین الملی کشور فروش محصولات مصرفی است نه انتقال تکنولوژی، جلوگیری شود و این امر مطالبه جدی تولید کنندگان پوشاک کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا