نقص قانونی در طرح محدودکردن اختیارات شورای‌نگهبان

سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در تذکری با استناد به ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی پارلمان در جریان بررسی طرحی درباره استفساریه ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس که در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان است، اظهار داشت: این طرح دارای بیش از یک موضوع است و تجمیع آن به عنوان یک ماده واحده درست نیست.

وی همچنین در اخطاری با استناد به اصول ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی، گفت: قانون اساسی تأکید دارد که شورای نگهبان می‌تواند در تمام مراحل انتخابات نظارت کند و این نظارت استصوابی شورای نگهبان است. از طرفی طرحی که به عنوان استفساریه تقدیم مجلس شده، استفساریه نیست بلکه یک قانون‌گذاری جدید است و شورای نگهبان به همین دلیل طرح مذکور را رد می‌کند.

در ادامه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر ابطحی ضمن وارد دانستن بخشی از این اخطار درباره طرح استفساریه و قانون‌گذاری جدید در این طرح، گفت:‌ بخشی از فرمایش شما درست است،‌ در طرح‌های استفساریه باید پس از مطرح شدن سوال و موضوع استفساریه، با یک پاسخ بلی یا خیر، نظر طراح اعلام شود، این یک نقص است که باید اصلاح شود.

پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان مینو خالقی یکی از منتخبان اصفهان را به دلیل برخی مشکلات و موضوعات مطرح شده و برخی گزارش‌های رسیده به دست این شورا البته پس از برگزاری انتخابات، او را ردصلاحیت کرد و مینو خالقی نتوانست به مجلس دهم راه یابد.

به همین دلیل علی مطهری نماینده تهران و نایب‌رئیس دوم مجلس طرح استفساریه تبصره ۳ ماه ۵۲ و ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس را امروز در صحن علنی مطرح کرده که در صورت تصویب نهایی آن از این طرح، شورای نگهبان پس از اعلام نظر قطعی و نهایی در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک نامزد و بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم ، دیگر نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلایحت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره آن منتخب به شورای نگهبان رسیده باشد، این مدارک در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد این طرح که با عنوان استفساریه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، طبق گفته ابطحی، نه تنها استفساریه نیست بلکه یک قانون‌گذاری جدید محسوب می‌شود و در صورت تصویب نهایی اختیارات شورای نگهبان درباره نظارت استصوابی محدود خواهد شد./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا