یک آبروریزی بزرگ در انتظار فوتبال ایران

این مساله، خبر خوشحال‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان به فوتبال بود تا نکونام بتواند با همبازیان قدیمی خود مقابل ستارگان سابق فوتبال جهان به میدان برود و بدین ترتیب وداع باشکوهی با دنیای بازیگری حرفه‌ای داشته باشد اما ظاهرا برخی اختلاف‌ها باعث تغییر شرایط شده است. حالا نکونام از حضور در این مسابقه انصراف داده و برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

انصراف ناگهانی نکونام

در حالی که باشگاه هنرمندان قصد داشت مثل‌ سال گذشته ستارگان فوتبال جهان را برای یک دیدار در تهران دور هم جمع کند، دیروز خبر انصراف جواد نکونام از حضور در این دیدار همه را به شوک فرو برد. از روزی که بحث برگزاری این دیدار قطعیت پیدا کرد، لیست‌های مختلفی از بازیکنان حاضر در تیم یاران نکونام منتشر شد. در نهایت جواد نکونام که قرار است این دیدار با نام او برگزار شود، به دلیل غیبت چند نام بزرگ در این لیست تصمیم به انصراف گرفت. علی پروین، احمدرضا عابدزاده، سیروس دین‌محمدی، مجید نامجو مطلق، حمید استیلی، خداداد عزیزی و … از نام‌هایی بودند که نکونام به حضور آنها اصرار داشته اما باشگاه هنرمندان لیست دیگری را برای دعوت از بزرگان فوتبال در نظر گرفته است که همین موضوع باعث ناراحتی کاپیتان سابق تیم‌ ملی شد.

از هجمه بی‌سابقه تا اتهام دلالی

بعد از خبر انصراف نکونام از حضور در دیدار با ستارگان لالیگا که به همت باشگاه هنرمندان قرار بود ٤ شهریورماه در ورزشگاه آزادی برگزار شود، تعدادی از پیشکسوتان فوتبال به مسئولان برگزاری این دیدار حمله کردند. خداداد عزیزی که‌ سال قبل نیز در تیم منتخب ایران مقابل ستارگان جهان به میدان رفت، در این‌باره می‌گوید: «در این وسط یک عده به دنبال جیب خودشان هستند و نمونه بارزش مسابقه‌ سال گذشته بود که یک نفر با ٥٠٠ ‌میلیون تومان گم شده و دیگر خبری از او نشد.» علی پروین هم دقایقی بعد، هجمه علیه مسئولان باشگاه هنرمندان را افزایش داد: «باید پشت پرده افرادی که بازیکنان را می‌آورند و بازی را برگزار می‌کنند مشخص شود. باید نهادهای نظارتی دقت نظر بیشتری روی این مسائل داشته باشند و از آنها می‌خواهم به این بازی ورود کنند.» برخی دیگر از پیشکسوتان نیز به این مسأله واکنش تندی نشان دادند.

مهر تأیید حراست فدراسیون

در شرایطی که برخی از پیشکسوتان فوتبال خواهان ورود حراست فدراسیون و وزارت ورزش به ماجرای پول‌های رد و بدل شده در برگزاری بازی ستارگان شدند، محمدحسین حمیسی رئیس حراست فدراسیون نیز این اتهامات را تأیید کرد: «این باشگاه مستقل و خصوصی است اما در هر صورت اسناد و مدارک آنها به لحاظ قانونی قابل استناد نبوده که این موضوع یعنی عدم شفافیت مالی در بازی خیریه قبلی نیز واضح و مبرهن بود. بنابراین از این پس اگر این باشگاه بخواهد در فضای فوتبال مسابقه‌ای را برگزار کند باید زیر نظر سازمان لیگ باشد.»

تکلیف برگزاری بازی چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد هنرمندان و ورزشکاران نمی‌توانند مسابقه‌ای مشترک را برگزار کنند و این موضوع‌ سال گذشته نیز تجربه تلخی را برجای گذاشت. باشگاه هنرمندان که سال‌های زیادی است در حوزه ورزش فعالیت می‌کند، قصد دارد در هر مسابقه و رویدادی با توجه به هدفی که دنبال می‌کند، از چند هنرمند نیز استفاده شود اما به نظر می‌رسد فوتبالی‌ها این مسأله را برنمی‌تابند. حالا باید دید در فاصله ٩ روز مانده تا برگزاری این دیدار و در شرایطی که چند تن از ستارگان لالیگا به ایران سفر کرده‌اند، تکلیف برگزاری این مسابقه چه خواهد شد.

یاریار: یک ریال هم از این بازی درآمد نداریم

حسین یاریار مدیرعامل باشگاه هنرمندان درباره دلایل انصراف جواد نکونام از بازی خداحافظی‌اش می‌گوید: «من این موضوع را از طریق رسانه‌ها متوجه شدم وگرنه خود نکونام تا قبل از این نه گلایه‌ای داشت و نه حرفی از انصراف زده بود. همان روز اولی که برگزاری این مسابقه قطعی شد، با نکونام نشستی داشتیم و لیستی را تهیه کردیم که اصلا قرار نبود رسانه‌ای شود اما این اتفاق افتاد و حتی برخی در آن دست بردند. در ضمن ما انتخاب بازیکنان را در اختیار خود نکونام قرار دادیم و اصلا هیچ دخالتی در حضور هیچ فردی در این مسابقه نداشتیم. نمی‌دانم بحث‌های مطرح‌شده برای چیست اما فکر می‌کنم شیطنت‌هایی صورت گرفته است تا ذهن پیشکسوتان فوتبال را علیه ما کند.»

وی همچنین در واکنش به اتهام دلالی و گم‌شدن ٥٠٠‌ میلیون تومان بعد از رقابت‌سال گذشته می‌افزاید: «ماسال قبل نیز همه اسناد و مدارک را به صورت شفاف اعلام کردیم و امسال نیز همین کار را انجام خواهیم داد. اگر واقعا ما ٥٠٠ ‌میلیون تومان از بازی‌ سال قبل درآمد داشتیم، پس چرا من در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنم و یک اتومبیل هم ندارم؟ به این صحبت‌ها توجه نکنید چون ما تنها هدفمان سربلندی ایران است و فقط برای حفظ‌ شأن نکونام برای برگزاری این بازی اقدام کردیم و ریالی هم از چنین مسابقه‌ای درآمد نداریم. حتی‌ سال قبل که این مسابقه برگزار شد، مبلغی را از جیبمان هم دادیم و حالا جالب است که اینطور به ما اتهام می‌زنند.»

یاریار در پایان درباره اینکه تکلیف برگزاری این مسابقه چه می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «سعی می‌کنیم جواد نکونام را راضی کنیم و مشکلی به وجود نیاید. با این حال ما قرارداد حضور ستارگان لالیگا در ایران را امضا کردیم و آنها هفته آینده در تهران هستند.»

خطر یک آبروریزی بزرگ

انصراف قطعی پیشکسوتان فوتبال و خبردار شدن ستارگان بزرگ دنیا نظیر کریستین کارمبئو، فرناندو مورینتوس، اریک آبیدال، مندیتا، فرناندو سانز و … از این مساله، آبروریزی بزرگی برای فوتبال ایران به بار می‌آورد. آنها که در صحبت‌های خود اعلام کردند سال گذشته با خاطره خوشی از ایران رفته‌اند، شاید درگیر اختلافات داخلی در فوتبال ما شوند و این موضوع قطعا به اعتبار فوتبال ایران لطمه خواهد زد. باید دید واکنش فدراسیون،‌ سازمان لیگ و حتی وزارت ورزش به این ماجرا چیست و آیا امکان برگزاری چنین مسابقه‌ای وجود خواهد داشت یا خیر./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا