در زمان تحریم‌ها بیشترین پیشرفت‌ را در صنعت نفت داشتیم/ بستن قرارداد با دادن امتیازهای ویژه به خارجی‌ها ضد اقتصاد مقاومتی است

رستم قاسمی وزیر سابق نفت صبح امروز در نشست اقتصاد مقاومتی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: بعد از جنگ مردم انتظار رونق اقتصادی را در کشور داشتند که متاسفانه اقتصاد ما روی ریل درستی قرار نگرفت و گفتمان سازندگی مبتنی بر توسعه تمدن غربی شکل گرفت.

وی افزود: در دوران سازندگی کارهای خوبی هم صورت گرفت اما هرگز در آن عدالت اجتماعی وجود نداشت و حدود ۱۶ سال این دیدگاه بر کشور حاکم بود و ریل انحراف اقتصاد کشور همین جا گذاشته شد.

در دوسال تحریم‌ها بیشترین پیشرفت‌ها را در صنعت نفت داشتیم

قاسمی با اشاره به تحریم های نفتی و اینکه در آن دوران تمام شرکت‌های خارجی‌، صنعت نفت را رها کردند، افزود: جایگزین این شرکت‌‌ها، شرکت‌های داخلی شدند و پس از آن ما در پارس جنوبی شرکت خارجی نداشتیم.

وزیر سابق نفت گفت: می‌توانم با عدد و رقم ثابت کنم که در دوران دوسال تحریم‌ها بیشترین پیشرفت‌ها را در صنعت نفت داشتیم.

قاسمی با بیان اینکه صادرات نفت در مقطعی از دوران تحریم کاهش پیدا کرده بود، افزود: مجبور بودیم تولید را هم کاهش بدهیم، البته تولید نفت را می‌توانستیم کاهش بدهیم و شیر چاه‌ها را ببندیم اما بعضی از محصولات را اجباراً باید تولید می‌کردیم مثلاً یک محصولی هست به نام میعانات گازی که همراه با گاز از چاه خارج می‌شود و این را نمی‌شود تولید نکرد، یعنی اگر بخواهیم تولید نکنیم باید گاز کشور را تعطیل کنیم و آن هم که اصلاً شدنی نبود، از جهات دیگر هم دچار فشار بودیم و در روزهای اول تحریم شرایط خوبی نداشتیم اما خیلی طول نکشید که ما خودمان را پیدا کردیم.

وزیر سابق نفت گفت: ما باید نفت را می‌فروختیم و بدون ابزار سوئیفت از منابع مالی‌اش استفاده می‌کردیم؛ در دو سال یعنی ۹۰ و ۹۱ که اوج تحریم‌ها بود ما حدود ۱۸۰ میلیارد دلار نفت فروختیم و از پولش هم استفاده کردیم بعد از یک مقطع کوتاهی که این بحران‌ها را داشتیم با برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت صورت گرفت ما تقریباً از شرایط بحران عبور کردیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت پارس جنوبی را به چهار دوره توتال و شل و شرکت‌های خارجی، دولت نهم، دولت دهم و دولت کنونی تقسیم کرده که هم اکنون متوسط پیشرفت پارس جنوبی کمتر از نیم درصد است اما در سال‌های تحریم دولت دهم متوسط پیشرفت حدود یک و نیم درصد بود.

بستن قرارداد با دادن امتیازهای ویژه ضد اقتصاد مقاومتی است

وزیر سابق نفت با اشاره به برنامه اقتصاد مقاومتی دولت برای سال ۹۵ افزود: یکی از بندهای آن قراردادهای جدید نفتی (IPC) است که به عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، قبل از اصلاحیه‌ این قراردادها گفتم که از دوران مصدق به این طرف چنین قرارداد نفتی در کشور نداشتیم.

قاسمی تاکید کرد: در حال حاضر دولت اعلام کرد که ۱۵۰ مورد اشکال قراردادهای جدید نفتی را برطرف کرده است، البته من بعد از اصلاح، قراردادها را ندیده‌ام که بگوییم نقایص آن اصلاح شده است یا نه.

وی با اشاره به قراردادهای جدید نفتی افزود: بر فرض اینکه ما با شرایط امروز مجبوریم برای جذب سرمایه خارجی امتیازاتی را به خارجی‌ها بدهیم، دیگر نام آن اقتصاد مقاومتی نخواهد بود و این ضد اقتصاد مقاومتی است.

وزیر سابق نفت با تاکید بر اینکه بستن قراردادهای درازمدت با دادن امتیازهای ویژه به خارجی ها اقتصاد مقاومتی محسوب نمی‌شود، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند یک طراحی و مدل است.

قاسمی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص گفتمان دفاع گفت: سهم دفاع از اقتصاد کشور سهم زیادی نیست و اگر هم باشد اقتصاد پایین دستی است.

وی گفت: اصل تفکر دفاع که با گفتمان امام(ره) شکل گرفت، خوب ریل گذاری شد و در این بخش نیازمند تفکر غربی نبوده‌ایم و اصل این تفکر خود اقتصاد مقاومتی است./ن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا