مسکن، در عمیق‌ترین رکود تاریخی قرن به سر می‌برد

ملکی” معاون مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون رکود بازار مسکن گفت: با دوره رکود برای تخلیه حباب بازار مسکن مواجهیم.

وی ادامه داد : از سال ۹۲ منتظر شروع رکود در بازار مسکن بودیم لذا با توجه به افزایش شدید قیمت ها در سالهای ۹۰ و ۹۱ بازار به سمت افزایش حباب حرکت کرد.

ملکی با اشاره به افزایش صدور پروانه ساختمانی به شکل غیر طبیعی در سالهای ۹۰ و۹۱ ادامه داد:  از نیمه دوم  سال ۹۲  بازار مسکن وارد دوره رکود شد به طوری که، عوامل برون بخشی در حوزه مسکن سایه افکنده است.

امسال ایستگاه پایانی رکود خواهد بود

معاون مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید براینکه، امسال ایستگاه پایانی رکود خواهد بود عنوان کرد: تحریم و نرخ بالای سود بانکی از عوامل مهم ایجاد رکود در این حوزه است.

پیش بینی ها از آغاز دوره رونق بازار مسکن حکایت دارد

وی خاطرنشان کرد: نشانه های خروج بازار مسکن از رکود از تغییر قیمت‌ها به چشم می آید بنابراین،پیش بینی ها از آغاز دوره رونق در بازار مسکن حکایت دارد.

شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه،مسکن به یکی از چالش های اقتصاد تبدیل شده است گفت: باید به دنبال برون رفت از دوره رکود باشیم.

وی با اشاره به تصویری از روند شکل گیری مسکن شهری اظهار داشت: به نظر می رسد به پایان دوره رکود رسیده‌ایم.

در عمیق ترین رکود تاریخی قرن به سر می بریم

بیگدلی رییس انجمن انبوه سازان کشور در ادامه برنامه گفت: در عمیق ترین رکود تاریخی قرن به سر می بریم این در حالیست که تلاش سازنده ای در قالب طرح مشخص انجام نشده است.

در ادامه این بحث حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور نیز با بیان اینکه رکود در بازار مسکن قابل انکار نیست گفت: در روز ۲۶ مرداد ماه سال جاری میزان۵۱ هزار و ۱۹ قرارداد خرید و فروش داشتیم که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۶ هزار و ۷۸۸ قرارداد در سطح کشور بوده روند کاهشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ماه های گذشته در سطح کشور همین روند کاهشی را شاهد بودیم، اضافه کرد:  علی رغم این امر، در تهران رشد نسبی را داشتیم ولی در مجموع نمی توان مدعی بود که از رکود در بخش مسکن عبور کرده ایم.

از مجلس درخواست دارم که تحقیق و تفحص از بانک ها را در دستور کار خود قرار دهد

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با تاکید بر اینکه اصلاح قانون سیاست‌های پولی و بانکی یکی از مهمترین اقدامات در راستای خروج از رکود در بازار مسکن است، اظهار داشت: از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار تحقیق و تفحص از بانک ها به علت عدول از وظایف شان و انحراف بازارهای موثر در اقتصاد از جمله بخش مسکن هستم.

عقبایی تصریح کرد: متاسفانه بانک ها به بنگاه های اقتصادی تبدیل شدند و حتی بانک هایی چون بانک مسکن نیز که رویکرد دولتی دارد در جهت منافع مردم گام بر نمی دارد.

لزوم بازنگری در قانون پیش فروش مسکن در مجلس شورای اسلامی

وی اضافه کرد: از دیگر راه های خروج از رکود در بازار مسکن ، کاهش نرخ سود تسهیلات  مسکن و طولانی کردن دوره های بازپرداخت آن تا چند دهه است ضمن آنکه قانون پیش فروش مسکن که آئین نامه آن بعد از ۵ سال از تصویب این قانون  تنظیم شده نیز خود مانعی برای عبور از رکود در این بخش است که ۳۰ الی ۴۰ درصد معاملات مسکن را در کشور قفل کرده و نیازمند بازنگری در مجلس شورای اسلامی است.

شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه این بحث بیان داشت: بخش مسکن یکی از بخش های کلان اقتصادی و تابعی از شاخص های کلان اقتصادی است لذا وقتی در کشور با رکود مواجه هستیم بخش هایی چون مسکن و صنعت نیز دچار رکود می شوند.

وی با بیان اینکه اختلافی بین نسبت خانوار و مسکن وجود ندارد گفت: مهمترین مشکل بحث تامین مالی است که بانک ها نیز یکی از ابزار تامین مالی هستند ولی با سود تسهیلاتی که از متقاضیان تسهیلات دریافت می کنند و همچنین دوره کوتاه مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن، جامعه را از گرفتن تسهیلات منصرف و ناتوان می کنند.

دولت یازدهم به جای تزریق پول های کلان به بازار مسکن در پی ایجاد زیر ساخت های لازم برای حل مشکل مسکن است

ملکی معاون مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر سازی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در ۴۰، ۵۰ سال گذشته نگاه پروژه محور برای رفع مشکلات بخش مسکن داشتیم که این رویکرد نتوانسته مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

وی ادامه داد: برای دولت یازدهم کاری نداشت که بانک مرکزی را مجبور به تزریق پول های کلان به بخش مسکن کند اما این دولت به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم برای حل مشکلات مسکن است./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا