هم شورش را درآورده‌ایم هم شیرینش را هم هروئینش را!

سفيدند اما سفيدي‌شان مي‌تواند شما را به سياهي بكشد. نمك، ‌شكر و هروئين سه ضلع مثلث سفيد مرگ هستند كه اگرچه دوتاي اولي به عنوان يكي از ملزومات خورد و خوراك شناخته مي‌شوند اما خطرشان كمتر از گرد سفيد سوم يعني هروئين نيست، به خصوص اينكه به گفته رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي كشور، ايراني‌ها دو برابر مردم جهان نمك و شش برابر آنها شكر مصرف مي‌كنند.

مطابق آمارها سرانه مصرف شكر هر ايراني ۳۰كيلوگرم است، يعني مردم كشور ما شش برابر ميانگين مردم دنيا خوراكي‌هاي شيرين و شيريني مصرف مي‌كنند. همچنين ميزان استاندارد مصرف نمك بين چهار تا پنج گرم در روز است. در حالي كه ايرانيان به طور متوسط روزانه هشت تا ۱۰ گرم نمك مصرف مي‌كنند و مصرف سالانه نمك در ايران شش كيلوگرم است، در حالي كه متوسط جهاني آن سه كيلوگرم و چيزي حدود نصف مصرف ماست.
از سوي ديگر ما در كشور ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ نفر مصرف‌كننده هروئين داريم و اين افراد حداقل روزي نيم گرم از اين ماده مخدر را مصرف مي‌كنند. اما اگر به سراغ مضرات شكر و نمك برويم در‌مي‌يابيم ميزان كشنده بودن نمك، ‌شكر و هروئين به عنوان سه گرد سفيد با يكديگر رقابتي نزديك دارد و بنا به تعبير برخي كارشناسان حتي از هروئين كشنده‌تر هستند.
نمك بيشتر از هروئين جان ايراني‌ها را مي‌گيرد
مطالعه‌اي كه توسط انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور انجام گرفته، نشان مي‌دهد دريافت نمك در مردان ايراني ۹ گرم در روز و در زنان هفت گرم در روز است كه حدوداً دو برابر مقدار توصيه شده روزانه است و عمده آن از طريق نان، پنير و دوغ دريافت مي‌شود.
نكته جالب آنكه عمده نمك سر سفره به غذا اضافه مي‌شود و نزديك به ۳۰درصد مردم قبل از چشيدن غذا به آن نمك اضافه مي‌كنند. به عبارتي ۱۴ درصد از زنان خانوار و ۳۶ درصد مردان سر سفره قبل از تست غذا به آن نمك مي‌پاشند.
نتايج تازه‌ترين تحقيقات نشان مي‌دهد حدود ۹۰ درصد خانوارها نمك را در زمان پخت غذا مي‌افزايند. به گفته وزير بهداشت هم مصرف نمك در كشور ما سه الي چهار برابر كشورهاي همجوار است و همين موضوع باعث افزايش سكته در جامعه مي‌شود.

بنا به تأكيد شهرام رفيعي‌فر، رئيس اداره آموزش ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، نمك، شكر و هروئين به‌عنوان سه سم سفيد در جهان شناخته شده‌اند. اين درحالي است كه در ايران نمك بيش از هروئين جان مردم را مي‌گيرد!

ما مردم نمكين !
مصرف زياد نمك از عمده مشكلات تغذيه‌اي مردم ايران است. ۱۰ تا ۱۲ گرم نمك، مصرف روزانه ايراني‌هاست، حال آنكه اين ميزان بايد پنج گرم در روز باشد؛ پنج گرمي كه به گفته پزشكان بنابر سبك تغذيه‌اي مردم ايران در ساير مواد غذايي وجود دارد. رئيس آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: پنج گرم نمكي كه بدن به آن نياز دارد در ۳۱۰ گرم نان مصرفي روزانه وجود دارد.
محمد علوي‌فرد، عضو انجمن صنفي توليدكنندگان نمك تصفيه ايران مي‌گويد: ميزان سرانه مصرف نمك در كشور بايد براساس استاندارد ۳۷۵ هزار تُن در سال باشد، درحالي‌كه ۹۰۰ هزار تن در سال است. بخش زيادي از اين ۹۰۰ هزارتُن مصرف سالانه، در خانه‌ها و در سفره‌هاي غذايي مردم وجود دارد.
تا جايي كه زهرا عبداللهي، مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت مي‌گويد: ۸۰ درصد مردم بر سر سفره‌هاي‌شان از نمكدان استفاده مي‌كنند و همين مصرف روزانه را زياد مي‌كند. مصرف روزانه بايد كمتر از يك قاشق غذاخوري باشد، در حالي كه سه‌برابر ميانگين جهاني است.
بيماري‌هاي نمكي
مصرف بيش از حد نمك از دلايل بالارفتن آمار فشار خون و بيماري‌هاي قلبي و عروقي در جامعه است. از هر ۱۰ نفر در ايران سه نفر فشارخون دارند و ۸۳ هزار نفر در كشور در رده سني ۳۰ تا ۷۰ سال بر اثر بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سرطان، ديابت و بيماري‌هاي تنفسي جان خود را از دست مي‌دهند.
پزشكان معتقدند با كاهش مصرف نمك ۱۷ درصد از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ۵۰ درصد از بيماري فشار خون كاسته مي‌شود.

مصرف نمك تنها يكي از مشكلات تغذيه‌اي مردم ايران است. گفته شده كه يك‌سوم ايراني‌ها بر اثر تغذيه نامناسب مي‌ميرند. علي‌اكبر سياري معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بنابر آمار از تغذيه نامناسب ۷۸ درصد مردم سخن گفته و معتقد است خوردنِ كم سبزيجات و ميوه و مصرف زياد نمك، شكر و روغن از عمده مسائل در تغذيه ايراني‌هاست.

بد غذا‌تر شده‌ايم
به گفته هدايت حسيني، رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي كشور، بررسي جديد برنامه مصرف سبد غذايي مردم ايران در حال انجام است. نتايج تحقيقات اوليه ميزان مصرف عوامل خطر تغذيه‌اي را در كشور نشان مي‌دهد به طوري كه در پايش‌هاي مستمر مشخص شد مصرف سه گروه مواد غذايي نمك، شكر و روغن در ايران نسبت به قبل افزايش پيدا كرده است.
 گذر تغذيه‌اي در ايران با رشد فزاينده چاقي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت همراه است و افزايش اختلالات مقاومت به انسولين، چربي و فشار خون، چاقي شكمي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي ارتباط بسيار نزديكي با شيوه زندگي و الگوي غذايي مردم دارد.
همچنين مطالعاتي كه در ايران انجام گرفته، نشان مي‌دهد دريافت بالاي چربي‌هاي ترانس با چاقي شكمي و سرطان سينه ارتباط دارد و منبع دريافت آن غذاهاي فرآوري شده و روغن‌هاي هيدروژنه است.
شيريني تلخ
مصرف قند و شكر صنعتي، تنها محدود به خوردن مستقيم اين خوراكي‌هاي نيست بلكه بيشتر مواد غذايي صنعتي از انواع كيك و بيسكويت و شكلات گرفته تا رب و سس و نوشابه‌، حجم كم و زيادي از شكر را در خود جاي داده‌اند.
اين در حالي است كه شواهد جديد منتشر شده در مجله آنلاين قلب نشان مي‌دهد كه قند و شكر اضافه شده در غذاهاي فرآوري شده برای بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشار خون بالا بيشتر از نمك ضرر دارد.
فشار خون بالا عامل اصلي به‌وجود آمدن بيماري‌هاي قلبي است. تا كنون، خوردن غذاهاي پر‌نمك را در ايجاد فشار خون بالا مؤثر مي‌دانستند، اما تحقيقات نشان مي‌دهد كه كاهش مصرف نمك تأثير كمي بر كنترل فشار خون دارد و مصرف كمتر از سه گرم نمك روزانه ممكن است به بدن آسيب برساند.

در عوض، بايد از مواد غذايي استفاده كنيد كه قند و شكر نداشته باشد، مخصوصا فروكتوز، براي جلوگيري از افزايش بيماري‌هاي قلبي عروقي الزامي است.

غذاهاي فرآوري شده تنها نمك ندارد، بلكه قند و شكر و كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده هم دارد.

در پژوهش آمده است كه «قند ممكن است بيشتر از نمك براي فشار خون ضرر داشته باشد اين افراد بايد مراقب تغذيه خود باشند.»

محققان نتيجه گرفتند كه قند، به ويژه فروكتوز، ممكن است فشار خون بالا و ساير مشكلات قلبي را تشديد كند. يك رژيم غذايي با فروكتوز بالا چربي خون را بالا مي‌برد، سطح انسولين خون ناشتا بالاتر رفته و خطر ابتلا به سندرم متابوليك دو برابر مي‌شود. شواهد نشان مي‌دهد كه افرادي كه در رژيم غذايي قند استفاده مي‌كنند، حداقل يك چهارم از كل مصرف كالري روزانه را استفاده مي‌كنند در مقايسه با كساني كه كمتر از ۱۰ درصد مصرف مي‌كنند و سه برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي قرار دارند.

از اين مثلث دور شويد

مصرف اين سه گرد سفيد مي‌تواند ما را خيلي زود به سمت مرگي دردناك ببرد، در حالي كه راهكار يك زندگي سالم چندان سخت نيست. دوري از مثلث سفيد مرگ و كمي تحرك مي‌تواند سلامت ما را تضمين كند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا