چت کردن مهارت‌ها را نابود می‌کند

یک تحقیق جدید پیرامون رابطه زناشویی ۴۸۷ نفر از جوانانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده مستمر دارند نشان می‌دهد که وضعیت رابطه آنها با همسرانشان بدتر از گروه‌هایی است که از این شبکه‌ها استفاده نمی‌کنند.

این تحقیق بیان می‌کند که روش‌های استفاده از تلفن‌های هوشمند و نیز شبکه‌های اجتماعی باعث شده دیگر برای ابراز احساسات نیازی به زبان بدن، حرکات صورت و لحن صدا نداشته باشیم و همین مساله خود سبب این شده است که جوانان استفاده‌کننده از این ابزارها، نتوانند احساس واقعی خود در دنیای واقعی را بدون نقص و مانند دیگر افراد بیان کنند. مساله‌ای که باعث وخیم شدن وضعیت رابطه زناشویی می‌شود.
تحقیق مذکور که در ژورنال تحقیق روی جوانان و نوجوانان منتشرشده، ۲ مهارت افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند را مورد آزمایش قرار داده است. نخستین مهارت توانایی ابراز حس منفی و مخالفت است.
اینکه فرد در مواقعی که با چیزی مخالف است یا حس بدی نسبت به آن دارد بتواند آن را به‌خوبی و درستی بیان کند و دومین مهارت توانایی مدیریت درگیری‌ها و تنش‌هاست. اینکه یک فرد در موارد اختلافی و یا حل مشکلات بتواند به‌خوبی مدیریت بر خود و دیگران داشته باشد. افراد موردمطالعه این پژوهش یک سال در مورد این ۲ مهارت تحت نظر قرار گرفتند.
تقریباً یک‌سوم این افراد روزانه با افراد دوروبر خود صحبت کرده‌اند که نیمی از این کار را با استفاده از فناوری انجام می‌دادند. یک‌سوم از این افراد نیز عمدتاً بدون استفاده از فناوری و یک‌سوم باقی‌مانده هم فقط با استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباط خود را برقرار می‌کردند.

نتیجه پژوهش نشان داد یک‌سوم که توسط چت و شبکه‌های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار می‌کردند توانایی کم‌تری در ابراز نظر منفی خود و نیز مدیریت کشمکش‌ها داشتند. یکی دیگر از نکاتی که در این تحقیق منتشرشده نوع رابطه میان استفاده از فناوری و عدم توانایی فرد در این ۲ مهارت است.

نتایج نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های ارتباطی باعث ناتوانی در این مهارت‌ها می‌شود و نمی‌توان ادعا کرد که هر کس از داشتن این توانایی‌ها محروم است، لزوماً به استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورد.
درواقع میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کسانی که در ابتدای تحقیق گفته بودند پیش‌ازاین نیز در مهارت مدیریت کشمکش‌ها و نیز بیان مخالفت خود ناتوان بوده‌اند در طول یک سال افزایش چندانی نداشته است.
بااین‌حال هر چه استفاده این افراد از شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شد میزان تلاش آنها برای رهایی از ناتوانی‌های خود در این ۲ مهارت هم کمتر می‌شد. تلاش‌هایی از این قبیل که در مواقع روی دادن حوادث مربوط به این ۲ مهارت، به‌جای چت کردن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بیان نظر خود به راه‌هایی ماندن تماس یا گفت‌وگوی رودررو با طرف مقابل روی آورد.
یکی دیگر از نتایج تحقیق البته این بود که پسرها تأثیرپذیری بیشتری در این مساله ‌دارند و دخترانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند نتایج بهتری نسبت به پسران در این ۲ مهارت دارند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا