هشدار اصلاح‌طلبان به روحانی: شاید ۹۶ در پاستور نباشید

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگویی که امروز با روزنامه نزدیک به خانواده هاشمی داشته، از محتوای جلسه برخی اصلاح‌طلبان با روحانی پرده برداشت.

وی با بیان اینکه روحانی با برخی از رهبران جریانات سیاسی جلساتی را در جهت توسعه سیاسی جلسه برگزار می‌کنند، درباره نتیجه یکی از این جلسات به روزنامه آرمان می‌گوید: «… روحانی از نظر هویت تاریخی به جریان اصلاحات تعلق ندارد. همچنان که از نظر دیدگاه، مشی و تفکر به جریان اصولگرا تعلق ندارد.

در نتیجه ایشان حالتی شبیه به آیت‌ا… هاشمی دارند که به صورت فراجناحی و فراحزبی در فضای سیاسی ایران زیست می‌کنند. پس از انتخابات ریاست جمهوی سال ۹۲ چهار نفر از بزرگان کشور یعنی آیت‌ا… هاشمی، رئیس دولت اصلاحات، ناطق نوری و سید حسن خمینی درباره انتخاب برخی وزرا در جهت توسعه سیاسی جلسه برگزار می‌کنند و قرار می‌شود گزینه‌ای که این جمع معرفی می‌کند به عنوان وزیر انتخاب شود.

با این وجود روحانی به دلیل روحیه مستقلی که دارند در روز تحلیف شخص دیگری را به جای ایشان معرفی می‌کند. ممکن است حضور مستقل آقای روحانی در فضای سیاسی کشور به ویژه پس از اینکه با حمایت اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسیده به مذاق برخی از اصلاح‌طلبان خوش نیاید».

این عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ناکارآمدی برخی اعضای کابینه و همچنین مدیران استانی برای اصلاح‌طلبان و همچنین خود روحانی مسجل شده است، می‌افزاید: «… روحانی به دنبال یک فرصت مناسب است تا برخی اعضای ناکارآمد خود را تغییر بدهد. با این وجود به نظر می‌رسد روحانی قصد دارد هزینه تغییر کابینه را به گردن مجلس بیاندازد. به همین دلیل نیز فراکسیون امید خیلی زود پای خود را از موضوع استیضاح وزیر کار کنار کشید و به طور قطعی این اتفاق درباره وزیر آموزش و پرورش نیز خواهد افتاد. به صورت کلی در شرایط کنونی تصمیم اصلاح‌طلبان این است که فراکسیون امید در استیضاح هیچ کدام از وزرای کابینه در مجلس مشارکت نداشته باشند. به نظر من روحانی شخصا باید مسئولیت تغییر کابینه را برعهده بگیرد و اجازه ندهد مجلس و اصلاح‌طلبان این هزینه را پرداخت کنند».

ناصری در ادامه با هشدار به اینکه درصورتی که روحانی همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال۹۶ در پاستور نباشد، تصریح می‌کند:« …از سوی دیگر برخی از بزرگان جریان اصلاحات در دیدارهای مستقیم با آقای روحانی هشدارها و نگرانی‌های خود را نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ به آقای روحانی اعلام کرده‌اند.

به عنوان نمونه یکی از بزرگان جریان اصلاحات به صراحت به آقای روحانی عنوان کرده که اگر همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال۹۶ در پاستور نباشد. این چهره برجسته جریان اصلاحات همچنین به آقای روحانی ضرورت تغییر در برخی نگرش‌ها و مدیریت‌های دولت را گوشزد کرده است».

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه پس از تشکیل مجلس دهم برخی از نزدیکان روحانی به ایشان فشار آورده بودند که زمینه انحلال فراکسیون امید را فراهم کنند تا یک فراکسیون بزرگ‌تر و فراگیر‌تر بین اصلاح‌طلبان و حامیان  روحانی شکل بگیرد، اظهار داشت: «هنگامی که این خبر به جریان اصلاحات رسیده بود یکی از بزرگان جریان اصلاحات در جلسه رودررو با آقای روحانی ایشان را به‌شدت از این اقدام پرهیز داده و خطر و پیامدهای چنین کاری را با ایشان مطرح کرده بود».

این تحلیل‌گر اصلاح‌طلب با متذکر شدن این نکته که برخی از حامیان روحانی تلاش می‌کنند به ایشان القا کنند که دارای سازمان رای مستقلی جدا از اصلاح‌طلبان است، ادامه داد: «این مساله نیز در جلسه روحانی با یکی از بزرگان جریان اصلاحات مطرح شده است.در این جلسه که در منزل  روحانی برگزار شده به روحانی در این زمینه هشدار‌های لازم داده شده که ایشان دارای سازمان رای مستقل نیست و نباید با طناب پوسیده برخی افراد به چاه برود. بدون شک سازمان رای آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده جریان اصلاحات خواهد بود و کسی نمی‌تواند این مساله را کتمان کند. اگر کسی دچار توهم شده و احساس می‌کند روحانی جدا از آرای اصلاح‌طلبان می‌تواند رئیس‌جمهور شود سخت در اشتباه است و این اشتباه ممکن است به قیمت بسیار گزافی تمام شود».

پیش از نیز علی اکبر شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت و عضو سابق حزب منحله مشارکت با هشدار به روحانی نسبت به عملکرد کابینه از ضرورت تغییر در کابینه سخن گفته بود: «اگر آقای روحانی در کابینه ترمیم انجام ندهد شرایط را برای حمایت اصلاح‌طلبان از خودش سخت‌تر می‌کند. من نمی‌گویم در این شرایط اصلاح‌طلبان از او حمایت نخواهند کرد اما می‌گویم کار خیلی سخت می‌شود. بسیج برای اخذ رأی برای آقای روحانی مشکل‌تر می‌شود».

شکوری‌‌راد تصریح کرده بود: «اصلاً عشقی از جانب ما به آقای روحانی وجود ندارد؛ حمایت ما از آقای روحانی یک حمایت کاملاً عقلانی است. اصلاً حمایت عاطفی نیست و عشق اینجا معنایی ندارد. ما ارزیابی می‌کنیم و می‌سنجیم و ادامه می‌دهیم. آقای روحانی هم هیچ‌وقت سعی نکرده است ما را نسبت به خودش علاقه‌مند کند»./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا