گزارشی از روزهای خطرناک برای صنعت نفت؛

اقدامات دولتی ها برای “هول هولکی” شدن بررسی قرارداد های نفتی/ سرنوشت سیاه برای طلای سیاه ایرانیان

بصیر، نفت در ایران سال هاست که به عنوان ماده ای ارزشمند، بر بسیاری از تحولات سیاسی، اجتماعی و … تاثیرگذار بوده است. نمونه بارز این تاثیر گذاری را می توان در ۲۸ مرداد سال ۳۲ مشاهده کرد که در آن کشورهای غربی پس از ملی شدن صنعت نفت و کاهش منافع خود در ایران با یک کودتا قاعده بازی را به نفع خود تغییر دادند و شرایط را به سود خود تمام کردند.

به جهت همین اهمیت نفت بوده است که همواره تاکیدات ویژه ای بر لزوم دقت بر انعقاد قراردادهای نفتی شده است. وابستگی اقتصاد به نفت نیز بر اهمیت این ماده افزوده است به طوری که بی دقتی در قرارداد های نفتی می تواند بر اقتصاد کشور ضربات منفی جدی وارد کند.

با این وجود در هفته های اخیر انتقاد به قرارداد های مد نظر وزارت نفت از سوی کارشناسان افزایش یافته است. این موضوع در شرایطی صورت می گیرد که علی رغم تذکرات متعدد کارشناسان، دولت تاکنون توجه جدی به این انتقادات نداشته است و به صورت کامل اصلاحات مورد نیاز را در شیوه انعقاد قرارداد ها اعمال نکرده است.

بی توجهی به این موضوع در دوران وزارت بیژن زنگنه در دولت روحانی در حالی ادامه دارد که قرارداد های نفتی در دوران وزارت او در دولت اصلاحات نیز حاشیه های فراوانی به دنبال داشت. کرسنت یکی از حاشیه ساز ترین قراردادهایی بود که در دوران زنگنه منعقد شد.

جلسه غیر علنی شد!

۴۲ نماینده مجلس شورای اسلامی با ارائه درخواستی به هیئت رئیسه مجلس دهم خواهان بررسی دو فوریتی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران و ابطال مصوبه دولت برای اجرای این مدل شدند.

 پیرو درخواست و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه مجلس مقرر کرد تا در روز یکشنبه (۳۱ مردادماه) نشستی غیرعلنی در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مجلس و وزیر نفت برگزار شود تا در خصوص وضعیت مدل جدید قراردادهای نفتی ایران معروف به IPC تصمیم گیری شود.

غیر علنی برگزار شدن جلسه روز یکشنبه اعتراض کارشناسان را بر انگیخته است. احمد توکلی اقتصاد دادن و رئیس هیئت مدیره سازمان شبکه دیده بان شفافیت و عدالت در این خصوص در نامه ای سرگشاده خواستار این شده است که مجلس شورای اسلامی جلسه روز یکشنبه را علنی برگزار کند.

او در بخشی از این نامه نوشته است: دولت برخلاف ادعا، اولاً به تغییر رویکرد که ضامن ایجاد اشتغال برای ایرانیان و ارتقای فناوری شرکتهای ایرانی است توجهی نکرده و از ۱۳ محور اشکالات جمع­بندی شده خودشان، سه چهار تا را اعمال کردند و در ۱۳ مرداد مصوبه جدیدی دادند. در عین حال، سعی کردند با مصوبه گرفتن از جلسه سران قوا، مجلس و شورای نگهبان را دور بزنند.

توکلی همچنین در بخش دیگری از نامه با هشدار جدی نوشته است: روز یکشنبه هم قرار است در جلسه غیرعلنی غیررسمی مجلس، آقای مهندس زنگنه برای نمایندگان صحبت کنند. این موضوع بسیار مهمتر از آن است که جلسه غیررسمی برای آن گرفته شود. جلسه را علنی و رسمی کنید. از کودتای ۲۸ مرداد عبرت بگیرید. آگاه باشید! این موضوع با سرنوشت یکایک ایرانیان برای نیم قرن آینده و شاید هم بیشتر پیوند خورده است! برادرانه به نمایندگان محترم مجلس هشدار می‌دهم نگذارند چنین امر خطیری پنهان از مردم رقم بخورد.

بررسی “دست پاچه” و “هول هولی”

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم نیز در این خصوص گفته است: انتظار ما این است که در جریان این نشست، وقت کافی به نمایندگان مجلس داده شود تا انتقادهای خود را در مورد ساختار IPC بیان کنند.

وی افزود: البته این رویه که به صورت غیرعلنی و بدون آنکه متن مدل جدید قراردادها در اختیار نمایندگان قرار گیرد و می خواهند در صحن مجلس این موضوع را بررسی کنند و با صحبت های وزیر، تأیید IPC را بگیرند به نظر می رسد بررسی “دست پاچه” و “هول هولی” است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم تصریح کرد: انتظار داریم تا بررسی موضوع مهمی چون مدل قراردادی ایران در نفت، با دقت نظر و در زمان مناسب و کافی انجام شود چرا که این موضوع فقط مربوط به شرایط حال حاضر کشور نیست بلکه آینده ایران را تحت تأثیر قرار می دهد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا