آمارسازی به سبک تدبیر و امیدی ها؛

“رشد اقتصادی” جدیدترین تاکتیک تبلیغاتی دولت/ وقتی علایم بهبود اقتصادی در دل بازار دیده نمی‌شود

بصیر، رشد اقتصادی در دولت تدبیر و امید موضوعی پیچیده است زمانی که مثبت باشد مسئولین دولتی برای اعلام آن از هم پیشی می گیرند و زمانی هم که نزولی باشد آن را برای مدتی مخفی نگه می دارند و نرخ ها را محرمانه نگه می دارند تا اوضاع سر و سامان پیدا کند علی ای حال اما محرمانه نگه داشتن آمارها و قرار داها در دولت یازدهم موضوع تازه ای نیست و هر بار دولت به بهانه ای تکرار می شود.
در واقع هر چه به زمان انتخابات ۹۶ نزدیک تر می شویم رفتار دولتمردان تبلیغاتی تر می شود و به ناگاه رشد اقتصادی منتشر می شود!
در حالیکه محرمانه نگاه داشتن رشد اقتصادی صدای بسیاری از صاحبنظران را در آورده بود و پیش بینی اقتصاد دانان از نرخ رشد اقتصادی منفی در بهار ۹۶ خبر می دادند اما  حسن روحانی رئیس جمهوری در جمع مردم کهکیلویه و بویراحمد از رسیدن نرخ رشد اقتصادی سه ماه اول امسال به ۴.۴ درصد خبرداد و تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت.
اما آخرین آمار مربوط به نرخ رشد اقتصادی هم که مرکز آمار ایران اعلام کرده، مربوط به کل سال ۹۴ بوده مبنی بر اینکه این نرخ با احتساب نفت یک‌ درصد و بدون آن ۰.۹ درصد بوده است در واقع رشد ۴٫۴ درصدی در ۳‌ماه نخست امسال می‌تواند نشانه‌ای از یک جهش بزرگ اقتصادی در سال ۹۵ باشد. اما آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟ اگرچه به نظر می‌رسد بیشترین سهم را در افزایش نرخ رشد اقتصادی، نفت داشته است.
اما خود دولتی ها هم چندان از این نرخ رشد اقتصادی خشنود نیستند، عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنانی در اردبیل از روند رشد اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت: این رشد اصلا مناسب نیست.
فی الواقع وابستگی این نرخ رشد اقتصادی به نوسانات قیمت نفت است که باعث نارضایتی رحمانی فضلی از رشد اقتصادی شده است زیرا آنچه عیان است اینکه اقتصاد کشور وابسته به نوسانات جهانی نفت  است و باعث می شود اقتصاد روی ثبات و آرامش را نبیند. این موضوع را وزیر کشور در سخنان خود هم عنوان کرده و گفته: ما با تکیه بر قیمت نفت که هر روز تغییر پیدا می‌کند، نمی‌توانیم در اقتصاد به ثبات و آرامش برسیم و تورم و رکود را کنترل کنیم.
در میان دولتمردان اما تنها رحمانی فضلی نیست که نارضایتی خود از نرخ رشد اقتصادی را عیان کرده است پیشتر نیز وزیر تعاون و اقتصاد هم نارضایتی خود را از رشد اقتصادی عنوان کرده بودند.
در هر حال میله رشد اقتصادی در سال ۹۵ قد کشیده است و به گفته دولتمردان رشد اقتصادی پنج درصد بوده است، ولی چون مردم آن را در زندگی روزمره و جیب خود نمی‌بینند آن را باور نمی‌کنند.
البته برای کارشناسان اقتصادی هم این سئوال پیش می آید که چطور در این مدت کوتاه نرخ رشد اقتصادی روندی به شدت صعودی پیدا کرده است و به همین دلیل است که همچنان نسبت به آمارهای اعلامی از سوی مرکز تولید و انتشار آمار در کشور و عملکردشان انتقاد وجود دارد و متهم به آمارسازی می شوند.
البته وضع بازاریان هم چندان مساعد نیست پای دل کسبه که بنشینید حتما گلایه های آنها در خصوص کسادی و نبود مشتری خواهید شنید.
از طرف دیگر وضعیت رکود در اقتصاد کشور آنقدر عیان است که وقتی در بازار شهری قدم بزنید و پای درد و دل تجار و کسبه بازار بنشینید ناامیدی آنها به آینده ملموس است و بسیاری البته اعتقاد دارند باید نشانه حداقلی از بهبود نرخ رشد اقتصادی را در فضای کسب‌وکار ایران حس کرد، اما به هیچ‌وجه تحرک و تغییری در بازار و تولید کشور احساس نمی‌شود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا