پرداخت وام ازدواج در گرداب بدقولی‌های مکرر بانک‌ها

بصیر،

مجلس نهم در واپسین روزهای کاری خود و همزمان با بررسی لایحه بودجه ۹۵ در صحن علنی مجلس تصمیم گرفت تا وام ازدواج جوانان را از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش دهد، مصوبه مجلس در بحث وام ازدواج در تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور لحاظ شده؛ براساس این تبصره ” به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به‌ اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

تبصره ۱ ــ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجین از سی میلیون (۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به یکصد میلیون (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت چهارساله افزایش می‌یابد.

تبصره ۲ ــ بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به‌نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از پنجاه هزار نفر باشد.

تبصره ۳ ــ بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانکهای متخلف در این زمینه را برعهده دارد”.

وام ازدواج

با وجود مصوبه سفت و سخت مجلس در بحث وام ازدواج اما باز هم برخی کارشکنی ها از سوی بانک ها را شاهد هستیم که نتیجه آن تشکیل صف های طولانی متقاضیان وام ازدواج برای دریافت تسهیلات است.

به زعم بسیاری از کارشناسان علت تاخیر در پرداخت وام ازدواج به جوانان انحراف منابع قرض الحسنه از مسیر اصلی خود و همچنین بهانه تراشی بانک ها است که هر دوی این دو مورد با برخورد قاطع دستگاه های نظارتی باید همراه شود زیرا زمانی که مصوبه ای قانونی می شود همه دستگاه ها ملزم به رعایت آن هستند و هیچ دستگاهی از اجرای آن مستثنی نشده است.

پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج هر چند باز هم کفاف زندگی معمولی جوانان را نمی دهد اما می تواند تا حدودی موتور محرک برای تسهیل شرایط زندگی آن ها باشد از این رو نباید با سنگ اندازی بانک ها همراه شود.

در حال حاضر با وجود بروزرسانی سامانه ثبت نام وام ازدواج، افزایش تعداد بانک ها و شهرهایی که برای ثبت نام وام ۱۰ میلیونی در سامانه برای متقاضیان قابل دسترس است، ولی بازهم مردم نمی توانند این وام را دریافت کنند چراکه شعب از پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج به بهانه نداشتن منابع امتناع می کنند در همین راستا  با برخی از نمایندگان به گفت وگویی پرداختیم و راهکارهای آن ها برای گره گشایی از وام ازدواج را بررسی کرده است که در ذیل می خوانید:

محمد محمودی شاه نشین

محمودی شاه نشین: تعلل در پرداخت تسهیلات ازدواج به ورود قاطعانه مجلس ختم می شود

محمد محمودی شاه نشین با انتقاد از کمبود منابع قرض الحسنه در کشور، گفت: با توجه به لحاظ شدن منابع وام قرض الحسنه ازدواج در بودجه ۹۵ هیچ بهانه و تعللی در پرداخت این تسهیلات پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید دولت بانک ها را ملزم به پرداخت وام ازدواج کند، تصریح کرد: بی توجهی به این مهم غفلت در نصب العین قراردادن فرمایشات رهبری در بحث تسهیل شرایط ازدواج را در پی دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید براینکه باید بانک ها از تبلیغ صرف در بحث جذب سرمایه و بنگاه داری خارج شوند، افزود: پرداخت تسهیلات ازدواج باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید رویکرد فرهنگی در بحث ازدواج تغییر کند تا تاکیدات مقام معظم رهبری محقق شود،گفت: در بحث پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج منافع اقتصادی باید کنار گذاشته شود.

ازدیاد نسل با تسهیل شرایط ازدواج ممکن می شود

محمودی شاه نشین با بیان اینکه ازدیاد نسل با تسهیل شرایط ازدواج ممکن می شود، افزود: دولت باید با تامین شرایط ازدواج جوانان از جمله مسکن تسهیل معیشت آنان را رقم بزند.

وی تاکید کرد: تخلف در پرداخت وام ازدواج با برخورد قاطع مجلس همراه خواهد شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با بیان اینکه طرحی برای ملزم کردن دولت نسبت به پرداخت وام ازدواج در صورت لزوم در مجلس تهیه خواهد شد، تصریح کرد: دولت باید ملزم به پرداخت وام ازدواج باشد و با بانک های تعلل کننده در این زمینه برخورد کند.

نادر قاضی پور

قاضی پور: منابع وام ازدواج به جای پرداخت به جوانان در جیب کارمندان برخی بانک ها است

نادر قاضی پور با تاکید بر اینکه پرداخت وام ازدواج به جوانان می تواند تا حدودی تسهیل شرایط زندگی آنان را فراهم کند، گفت: با توجه به پیر شدن هرم سنی در ایران باید تسهیل شرایط ازدواج در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه منابع تسهیلات ازدواج در بودجه سال جاری دیده شده است، تصریح کرد: بهانه تراشی بانک ها برای پرداخت این نوع تسهیلات منطقی نبوده و باید با برخوردهای قاطع همراه شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید بر اینکه انحراف در پرداخت تسهیلات ازدواج رخ داده است، افزود: متاسفانه بسیای از منابع قرض الحسنه ازدواج به کارمندان بانک ها با سودهای بسیار پایین ارایه می شود.

تخلف بانک ها در پرداخت تسهیلات ازدواج باید مورد رسیدگی واقع شود

قاضی پور با بیان اینکه تخلف بانک ها در پرداخت تسهیلات ازدواج باید مورد رسیدگی واقع شود،گفت: هر نوع تعللی در اجرای مصوبه مجلس در بحث وام ازدواج با ابزارهای نظارتی مجلس مورد رصد واقع خواهد شد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید براینکه با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور پرداخت تسهیلات بلاعوض ازدواج می تواند کارساز باشد، تصریح کرد: در شرایط فعلی برخی از ازدواج ها به علت ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات ازدواج به طلاق می انجامد.

وی ادامه داد: دولت باید با ارایه تسهیلات کارآمد ازدواج به جوانان و همچنین تامین مسکن آن ها ازدیاد نسل را در جامعه تشویق کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس پیگیر نحوه اجرای مصوبات خود است و با هر نوع تعلل در اجرای آن ها برخورد خواهد کرد.

قلی الله قلی زاده

الله قلی زاده:تسهیل شرایط ازدواج جوانان کاهش معضلات اجتماعی را در پی دارد

قلی الله قلی زاده با تاکید بر اینکه راهکار کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه ما تزریق منابع قرض الحسنه ازدواج است، گفت: تا زمانی که تسهیل شرایط ازدواج صورت نگیرد با انواع بزهکارهای اجتماعی مواجه خواهیم بود.

نماینده مردم کلیبر،خدافرین و هوراند درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید در مسیر تسهیل شرایط ازدواج جوانان گام بردارد، افزود: ارایه تسهیلات ۱۰ میلیونی ازدواج به هر یک از زوجین یکی از راهکارهایی است که روند ازدواج را در جامعه تسهیل خواهد کرد.

بانک ها باید تسهیل کننده شرایط ازدواج جوانان باشند

وی با تاکید بر اینکه بانک ها باید تسهیل کننده شرایط ازدواج جوانان باشند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس بارها به بانک ها در خصوص تسریع در ارایه تسهیلات ازدواج توصیه کرده اند.

الله قلی زاده،ادامه داد:با رفع مشکلات جوانان بسیاری از مشکلات جامعه از جمله معضلات فرهنگی، اجتماعی و غیره حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج در حال حاضر در برخی از بانک ها در حال انجام است، تصریح کرد: تا حدودی کمبود منابع قرض الحسنه تاخیر در این نوع پرداخت ها را رقم زده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید با مکلف کردن بانک ها نسبت به پرداخت وام ازدواج نسبت به تخلفات احتمالی در این زمینه پیشگیری کند.

احمد امیرآبادی فراهانی

امیرآبادی فراهانی: بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در دست ۱۷۰ نفر خاص است

احمد امیرآبادی فراهانی با انتقاد از تاخیر دولت در پرداخت وام ازدواج که منجر به ایجاد صف های طولانی متقاضیان شده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در کشور داریم که این معضل خود از چرخش منابع بانکی ممانعت می کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تعلل بانک ها در بازپس گیری مطالبات معوقه خود جای تعجب دارد،افزود: باید این مطالبات با شکایت بانک ها به دستگاه قضا مورد پیگیری قرار بگیرد.

دست های پشت پرده اجازه شکایت بانک ها برای بازپس گیری مطالبات معوقه را نمی دهد

وی با تاکید بر اینکه دست های پشت پرده اجازه شکایت بانک ها به دستگاه قضا برای بازپس گیری مطالبات معوقه را نمی دهد، تصریح کرد:باید درخصوص پشت پرده این نوع معوقات پرده برداری شده و با شفاف سازی موضوع مردم از چرایی آن اطلاع حاصل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه معوقات بانکی امکان تسهیلات دهی را برای بانک ها به حداقل ممکن رسانده است، گفت: وقتی ۹۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه در دست ۱۷۰ نفر خاص باشد به طورحتم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با مشکل مواجه خواهد شد.

استیفای حق و حقوق بانکی از بدهکاران یکی از اولویت های بانک ها باشد

امیرآبادی فراهانی،ادامه داد:استیفای حق و حقوق بانکی از بدهکاران یکی ازکارهای مهمی است که باید درحال حاضر مسئولان بانکی انجام دهند.

وی با بیان اینکه با بازگشت معوقات بانکی به شبکه مالی کشور استیفای حق و حقوق ملت صورت خواهد گرفت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با بازگشت معوقات کلان به شبکه بانکی تسهیلات دهی به مردم تسریع خواهد شد.

شهاب نادری

نادری: نظارت قاطع مجلس بر بانک ها در پرداخت تسهیلات ازدواج /نداشتن منابع برای پرداخت وام بهانه بانک ها است

شهاب نادری با تاکید برضرورت تسهیل شرایط اعطای وام ازدواج از سوی بانک ها، گفت: با سخت گیری های بانک ها در اعطای تسهیلات سن ازدواج در کشور بالا رفته است.

نماینده مردم پاوه،جوانرود،ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود بر ضرورت تسهیل شرایط ازدواج جوانان تاکید داشته اند، افزود: با وجود مصوبه مجلس در خصوص افزایش وام ازدواج اما بانک ها دراعطای این نوع تسهیلات سخت گیری کرده به گونه ای که به ایجاد صف های طولانی از سوی متقاضیان منجر شده است.

بانک ها منابع و دارایی های بسیاری برای پرداخت وام ازدواج دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم،با اشاره به اظهارات اخیر مسئولان اقتصادی کشور مبنی بر اینکه منابع بانک ها برای تسهیلات دهی کافی نیست، افزود: این استدلال درست نبوده زیرا بانک ها علاوه بر منابع دارایی های بسیاری دارند که می توانند با استفاده از آن ها روند تسهیلات دهی را از سر بگیرند.

وی با بیان اینکه منابع برای تخصیص وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج در بودجه ۹۵ دیده شده است،تصریح کرد:با توجه به منابع دیده شده در بودجه هر نوع تعللی در پرداخت تسهیلات ازدواج با برخورد مجلس همراه خواهد شد.

پیش شرط های پرداخت وام ازدواج بسیار دشوار است

نادری با تاکید براینکه پیش شرط های پرداخت وام ازدواج بسیار دشوار است،افزود:برای تسهیل شرایط ازدواج جوانان باید پیش شرط های آسان جهت پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به درخواست های بی شمار مردم از نمایندگان مجلس در خصوص پیگیری چرایی تاخیر در پرداخت وام ازدواج،تصریح کرد: متاسفانه همه روزه،نامه های بسیاری درخصوص تعلل بانک ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج به دفاتر نمایندگان می رسد.

نادری ادامه داد:رفتار بانک ها درخصوص پرداخت تسهیلات از این پس زیر ذره بین نظارتی مجلس قرار خواهد گرفت و هر نوع سخت گیری، با برخوردهای قاطع مواجه خواهد شد.

احضار مسئولان اقتصادی کشور به مجلس در صورت تعلل بانک ها در پرداخت تسهیلات ازدواج

وی با بیان اینکه در صورت ادامه روند تاخیر در پرداخت تسهیلات ازدواج کمیسیون اقتصادی مجلس با دعوت از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی پیگیر موضوع خواهد بود،گفت:باید مسئولان اقتصادی دولت پاسخگوی تاخیر در پرداخت تسهیلات باشند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:مطالبه نمایندگان مجلس از دولت تسریع و تسهیل در شرایط ازدواج جوانان با ارایه تسهیلات کارآمد است./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا