درگیری مشاور رئیس جمهور و نعمت‌زاده علنی شد؛

دعوای زرگری کابینه پیر بالا گرفت/ شرم ترکان از بازگو کردن اقدامات وزیر پیر!

بصیر، سه سال پیش و درست از زمانی که زمزمه‌های نامزدهای تصدی وزارت خانه‌های دولت روحانی شنیده شد، موجی از انتقادات نسبت به به‌کارگیری افراد مسن در وزارت خانه‌ها به راه افتاد به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان حامی دولت نیز با انتصاب افرادی مانند نعمت زاده که نزدیک به هفت دهه از عمرشان را سپری کرده بودند مخالف بودند اما بااین‌حال ترکیب کابینه دولت با افراد مسن بسته شد.

این در حالی است که با بررسی آمار سنی وزرا (بدون احتساب سن شهیدی محلاتی و سورنا ستاری) مشخص می‌شود که روحانی هم‌اکنون با میانگین سنی ۵۷ سال پیرترین دولت پس از انقلاب را تشکیل داده است.

از سوی دیگر عدم توانایی و کار آیی کابینه پیر درحالی‌که دغدغه همه کارشناسان بود اما بار دیگر این علی‌اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور بود که همان زمان وارد گود شد و در مصاحبه‌ای درباره علت عدم جوان‌گرایی کابینه روحانی گفت: کابینه به این دلیل جوان‌گرایی نشده که در وضعیت موجود کشور که تصمیم‌گیری‌های مهمی در پیش داریم، فرصت آزمون‌وخطا نیست و فرصت برای اشتباه کردن باقی نمانده؛ لذا روحانی سعی کرده از باتجربه‌ترین‌ها کمک بگیرد، چراکه کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد و ان‌شالله تصمیم‌گیری‌ها به سمت تصمیم‌گیری‌هایی با خطای حداقل برود.

اما درست ۳ سال بعدازاین صحبت‌ها بار دیگر «اکبر ترکان» این بار در سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در یک برنامه زنده تلویزیونی به یکی از به‌اصطلاح باتجربه‌ترین وزرای روحانی که قرار بود محل آزمون‌وخطا نباشد حمله کرد و گفت: آقای نعمت زاده بدون اطلاع و بی‌هوا حرف می‌زند.

وی در ادامه واکنش‌های خود نسبت به انتقادات وزیر صنعت از مناطق آزاد، گفت: آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم یکسری مسائل را در خصوص ایشان به زبان‌آورم.

مشاور رئیس‌جمهور اضافه کرد: نعمت زاده مواظب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره درمی‌روم و چیزهایی می‌گویم!

ترکان خاطرنشان کرد: ربط دادن واردات ۴۰۰ میلیون دلاری از مناطق آزاد به واردات ۱۵ میلیارد دلاری قاچاق رد گم کردن است و کسانی که کانتینرها را وارد می‌کنند آدرس نادرست می‌دهند.

البته این بخش از صحبت‌های آقای ترکان که گفته است از گفتن برخی مسائل در خصوص نعمت زاده شرم دارد، به لحاظ جایگاه نعمت زاده بسیار مهم و حیاتی است.

ترکان و ایجاد سؤال‌های بی‌جواب در ذهن مردم

مشاور رئیس‌جمهور خود بهتر از هرکسی می‌داند که وزرا به‌عنوان بازوهای اجرایی دولت بیشترین سهم را در توسعه و پیشرفت کشور دارند و باید مصوبات دولت و مجلس و برنامه‌های نظام را در کشور پیاده کنند و اگر به هر دلیلی شایستگی و توانایی این کار را ندارند باید هر چه سریع‌تر این سمت را ترک کنند.

حال در این میان هم به لحاظ جایگاه آقای ترکان به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و هم به‌عنوان یک ایرانی اگر وزیری اقدام و یا اقداماتی را انجام داده که بیان آن مایه شرمساری است باید نسبت به مشخص شدن ابعاد احتمالی این اقدامات و در صورت نیاز واکنش مناسب در خصوص آن صورت بگیرد.

هرچند که نعمت زاده در طول مدت وزارت خود در دولت روحان کارنامه قابل دفاعی از خود به‌جای نگذاشته است به‌طوری‌که حال‌وروز اسف‌بار صنعت و واحدهای تولیدی کشورمان خود گواه این مدعاست اما علاوه بر این نعمت زاده حاشیه‌های فراوانی نیز در این ۳ سال داشته است به‌طوری‌که می‌توان به انحلال شورای داوری بخش ایران در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو در میلان ایتالیا و نهایتاً سپردن امور اکسپو به داماد وزیر در سال ۹۳ اشاره کرد، که نشان داد روحانی باید بیش از این بر روی انتخاب وزرای خود دقت به خرج می‌داد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا