روز پزشک مبارک؛

نخستین اشتباه در پزشکی آخرین اشتباه است/ نباید اشتباه چند پزشک را به همه نسبت داد

بصیر، در ایران، اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است.
هر چند این موضوع در کشورهای دیگر، روزهای دیگری، باتوجه به رویدادهای محلی برای این مناسبت در نظرگرفته شده‌ است اما در کشور ما، این روز را انتخاب کردند.
پزشکی یک دانش کاربردی است، هدف آن حفظ و ارتقای تندرستی، درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان است، این منظور با شناخت بیماری‌ها، تشخیص، درمان و جلوگیری از ایجاد آنها به انجام می‌رسد، دانش پزشکی بر روی طیف وسیعی از رشته‌ها شامل فیزیک و زیست‌شناسی تا علوم اجتماعی، مهندسی و علوم انسانی بنا شده است.
پایگاه خبری بصیرنیوز با تبریک این روز به تمامی پزشکان ایران اسلامی به ویژه پزشکان فریدونکناری، در میان مردم این شهرستان حاضر شد تا نظر آنها را نسبت به پزشک، شغل پزشکی و حواشی این شغل بداند.
نخستین اشتباه در پزشکی آخرین اشتباه است
حسن نصیری یکی از اهالی روستای ازباران فریدونکنار در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: با وجود اینکه پزشکی یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین شغل‌های دنیا محسوب می‌شود با این حال با مشکلاتی نیز رو به رو است.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال، در فریدونکنار برخی از پزشکان به جای اینکه برای بیمار زمان بیشتری را صرف کنند زودتر نسخه را می‌پیچند و بیمار فراموش می‌کند که تمام مشکلات خود را به پزشک بگوید.
نصیری با بیان اینکه برخی از پزشکان در دادن تشخیص درست بیماری نیز با مشکل مواجه هستند، گفت: تشخیص نادرست بیماری علاوه بر اینکه هزینه‌های فراوانی را به خانواده بیمار متقبل می‌کند موجب خطرات پس از تشخیص نیز می‌شود که در دنیای پزشکی این اشتباهات کوچک به دلیل آنکه با جان افراد در ارتباط است جای هیچگونه گذشتی نیست.
این جوان فریدونکناری با اشاره به اینکه پزشکان زحمات فراوانی می‌کشند اما در برخی موارد این تلاش‌های‌شان بدون کاربرد است، اظهار کرد: به عنوان مثال پاسخ بسیاری از آزمایشگاه‌ها با تمامی زحماتی که می‌کشند پاسخ‌های درستی نمی‌دهند و این امر نیز پزشک را به دردسر می‌اندازد.
وی افزود: علاوه بر این نبود برخی از پزشکان متخصص با وجود مراکز درمانی بسیار مناسب در این شهرستان موجب شده است که بیمار علاوه بر تحمل رنج ناشی از بیماری خود، مسافتی طولانی تا شهرهای مجاور را بپیماید که این امر نیز شامل هدر رفتن هزینه و زمان می‌شود.
نصیری با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های تشخیصی نیز در این شهرستان وجود ندارد، گفت: امیدواریم مشکلات ناشی از کمبود دستگاه‌های تشخیصی در این دولت که به بهداشت و درمان توجه ویژه‌ای شده است برطرف شود.
نباید اشتباه چند پزشک را به همه نسبت داد
حسن شجاع یکی دیگر از جوانان فریدونکناری است که در این زمینه به خبرنگار بصیرنیوز، گفت: اگر پزشک در جامعه وجود نداشته باشد شاهد حوادثی بسیار تلخ و ناگوار هستیم که در این خصوص باید زحمات آنها را قدر دانست.
وی با بیان اینکه پزشکان در کشور به ویژه در فریدونکنار با تمامی کمبود امکاناتی که دارند، دانش خود را برای سلامتی مردم این شهرستان به کار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: نباید اشتباهات چند پزشک را به تمامی آنها نسبت داد.
این جوان فریدونکناری با اشاره به اینکه پزشکان روانشناسان خوبی باید باشند، اظهار کرد: زمانی که بیمار وارد مطب یا مرکز درمانی می‌شد نخستین کاری که یک پزشک باید انجام دهد بازگشت آرامش به آن فرد است.
شجاع با بیان اینکه مردم باید به پزشکان اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: برخی از پزشکان با دریافت زیرمیزی به هر بهانه‌ای اعتماد مردم نسبت به آنها را خدشه‌دار کرده است و بازگشت این اعتماد یکی از اصلی‌ترین نقش‌های مسئولان پزشکی باید باشد.
به گزارش بصیرنیوز، با وجود آنکه پزشکی یکی از سخت‌ترین مشاغل در کشور محسوب می‌شود، لزوم نظارت مسئولان بهداشتی درمانی بر فعالیت‌ پزشکان، برگزاری کلاس‌های آموزشی به ویژه روانشناسی برای آنها، لزوم رعایت فاصله درآمدی و امنیت شغلی می‌تواند به آنها در ارائه خدمات بهتر کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا