دولت چند تکه حاصل مدیریت ۳ساله روحانی/ تدبیر و امیدی ها مدام از خجالت هم در می آیند!

بصیر، هماهنگی اعضای هیات دولت همواره یکی از نشانه های دولت های موفق برای پیشبرد اهداف و سیاست ها بوده است و این مسئله مورد تاکید اکثریت کارشناسان حوزه سیاست قرار دارد.

دولتی که در درون خود نتواند یکدستی ایجاد کند و همکاری در آن پایین بیاید، نه تنها نمی تواند به اقدامات مربوط به کشور بپردازد بلکه در انجام برنامه های درون دولتی نیز ناتوان خواهد بود.

از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی و معرفی هیات دولت یکی از پیش بینی هایی که در خصوص آینده از سوی کارشناسان مطرح می شد، شکل گیری اختلافات میان دولتمردان بود زیرا از نام وزرا مشخص بود که هر یک از آن ها متعلق به جریانی خاص هستند و این تفاوت ها زمینه اختلافات را ایجاد می کرد.

با این وجود طولی نکشید که این پیش بینی ها به واقعیت تبدیل شد و از گوشه و کنار دولت صدای انتقادها به یکدیگر بلند شد.

انتقاد وزیر اقتصاد از مقاومت در برابر خصوص سازی ها

علی طیب نیا وزیر اقتصاد سال گذشته در جریان مقاومت برخی  در برابر خصوص سازی ها گفته بود: به‌دلایل مختلف برخی‌ها موافق نیستند که شرکت‌های دولتی واگذار شود، البته عده‌ای به‌دلیل تجربه بد گذشته از این موضوع می‌ترسند که مانند سهام عدالت رخ ندهد، البته در شب گذشته بسته ساماندهی سهام عدالت در دولت تأیید شد و امیدواریم ۶۰ شرکت سهام عدالتی احیا شوند.

طیب‌نیا تصریح کرد: مدیران دولتی و مدیران وزارتخانه‌ها موافق واگذاری شرکت‌ها نیستند و دلیل آن هم روشن است. وزیر اقتصاد قدرت مانور ندارد، مثلاً اعلام شد که باید سفرهای خارجی نصف شود در حالی که در یک شرکت دولتی وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که روزانه هزار و ۷۰۰ ناهار به‌صورت رایگان داده می‌شود.

مقام عالی وزارت اقتصاد با بیان “شعار خصوصی‌سازی می‌دهیم اما اعتقادی به آن نداریم” گفت: در این ۲ سال گذشته نفس مرا بریدند و هر زمانی می‌خواهیم شرکتی را واگذار کنیم مانع آن می‌شوند و موضوعاتی را مثل اینکه ساختار باید اصلاح شود مطرح می‌کنند، به‌طوری که در سال گذشته برای واگذار نشدن یک شرکت زیر فشار قرار گرفتیم و مجبور شدیم آن را از لیست واگذاری‌ها خارج کنیم.

اختلاف وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برای واردات گندم

یکی دیگر از حوزه های اختلاف میان وزرا مربوط به نعمت زاده و حجتی وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بود. هر چند که اختلاف نظر آن ها خیلی رسانه ای نشد اما معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص گفته بود: پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی تداوم ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ است و بر این اساس، واردات باید در سال آینده نیز به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع اعلام شود، این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است نباید پیش روی واردات و یا صادرات هیچ کالایی سد ممنوعیت را گذاشت و به همین دلیل، پیشنهاد محمدرضا نعمت زاده، لغو ممنوعیت واردات گندم در سال آینده است.

به گفته وی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وضع تعرفه ۴۰ درصدی را مقابل واردات گندم خواستار شده که چانه زنی در دولت در این خصوص هنوز ادامه دارد و تعرفه ورود گندم هنوز نهایی نشده است.

پیش از این، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، دستور ممنوعیت واردات گندم در سال ۹۵ را صادر کرده بود.

کنایه روحانی به صالحی با موضوع برجام

البته اختلافات تنها به میان وزرا منتهی نشد بلکه در مواردی نیز خود روحانی انتقادات تند و تیزی به دولت مردان مطرح می کرد. علی اکبر صالحی پس از آن که صحبت هایی را در خصوص برجام مطرح کرده بود که به مذاق روحانی خوش نیامد، با واکنش او روبرو شد.

رئیس‌جمهور درباره اظهارات اخیر صالحی درخصوص تأخیر در اجرای برجام گفت: ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الآن نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است.

بگم بگم ترکان در خصوص نعمت زاده روی آنتن زنده

اکبر ترکان دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور که در برنامه تلویزیونی متن-حاشیه شرکت کرده‌بود، در خصوص انتقادات «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت از عملکرد ضعیف مناطق آزاد و حجم بالای قاچاق در این مناطق، اظهارداشت: آقای نعمت‌زاده بدون اطلاع و بی‌هوا حرف می‌زند.

وی در ادامه واکنش‌های خود نسبت به اظهارات وزیر صنعت، گفت: آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم یکسری مسائل را در خصوص ایشان به زبان آورم.

مشاور رئیس‌جمهور اضافه کرد : نعمت‌زاده مواظب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره در می‌روم و چیزهایی می‌گویم!

دو تکه شدن دولت در انتخاب رئیس مجلس

در ادامه این شرایط فائزه هاشمی خبر از اختلاف نظر وزرا در خصوص انتخاب رئیس مجلس داده است.

او گفته است: بخشی از دولت و وزرای روحانی به حمایت از لاریجانی پرداختند البته دولت در این قضیه دو تکه شد.

اختلافات وزرا قطعا یکی از نقاط ضعف دولت در انتخابات آینده خواهد بود و این مسئله باعث وارد شدن ضربات شدیدی به سبد آرای دولت می شود زیرا نمایان شدن اختلافات درونی نشان دهنده ضعف مدیریت شخص روحانی است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا