پروژه‌های اصلاح‌طلبان در مواجهه با انتخابات ۹۶

بصیر،

موضوعات  «عبور از روحانی»،‌«حمایت مشروط» و «منتقدانه» از روحانی یکی از سوژه‌های این‌روزهای رسانه‌های حامی دولت و شبه زنجیره‌ای است.

کارشناسان و تحلیل‌گران اصلاح‌طلبی در ورای موضوعات مورد اشاره، بر سبیل انتقاد و اعتراض نیز پیش می‌روند و انتقادات تندی را به رئیس جمهور دولت اعتدال دارند که تعدادشان روبه افزایش است.

همچنان که سید حسن رسولی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات گفت: «بدون شک اصلاح‌طلبان در «نقد» دولت آقای روحانی بدون «لکنت زبان» و با صراحت عمل خواهند کرد.»!

برپایه این گزارش، این روزها حامیان دیروز و منتقدان امروز که از جنس اصلاح‌طلبی هستند با هشدار صریح به روحانی به او یاداور می‌شوند که در سیاست همه چیز امکان دارد و هر واکنشی محتمل است بنابراین روحانی بیش از این باید در عرصه سیاست داخلی هوشیاری داشته باشد تا اولین فردی نباشد که رئیس جمهور چهارساله می‌شود!

سیدحسن رسولی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات در گفت‌وگویی اذعان کرد که در انتخابات ۹۶  کاندیدای دیگری نیز در کنار روحانی معرفی خواهند کرد و نوع حمایت این جریان در انتخابات از نوع حمایت منتقدانه خواهد بود.

رسولی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان گفت:«جریان اصلاحات تلاش می‌کند از مسیر روحانی و دولت تدبیر و امید به استراتژی جدیدی برای حضوری نوین در سپهر سیاسی ایران دست پیدا کند. حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در سال۹۶ با حفظ هویت اصلاح‌طلبی صورت خواهد گرفت. بدون شک این حمایت به معنای «وادادگی» و انفعال نیست».

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلب در سال ۹۶ در کنار روحانی کاندیدای معرفی خواهد کرد، می‌افزاید:«ما از عدم انسجام در دولت گلایه داریم. هنگامی که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه کشور در مقابل فراکسیون امید به عنوان فراکسیون حامی دولت یک موضع می‌گیرد، برخی از وزرا و افراد کابینه نباید موضع دیگری بگیرند و باعث دودستگی در مواضع دولت شوند. به نظر من این یک نقطه ضعف بزرگ برای دولت آقای روحانی است. ما در بیان انتقادات نسبت به دولت آقای روحانی به هیچ عنوان دچار «خودسانسوری» و«لکنت زبان» نخواهیم شد».

نجفقلی حبیبی، عضو انجمن اسلامی و مدرسین دانشگاه‌ها نیز در گفت‌وگویی مباحث حمایت مشروط از دولت و سهم‌خواهی جریان اصلاح‌طلب از کابینه را پی گرفت و گفت:اصلاح‌طلبان پشتیبان روحانی هستند اما مشروط و با انتقاد!

حبیبی در گفت‌وگوی با روزنامه اعتماد، خاطرنشان کرد:«اینطور نیست که اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی از دولت حمایت می‌کنند.

مروری بر اظهارات روزها و هفته‌های اخیر فعالان اردوگاه اصلاح‌طلبان گواه این واقعیت است که موضوعات  «عبور از روحانی»،‌«حمایت مشروط» و «منتقدانه» در دستور کار آنان قرار گرفته است.

هفته گذشته نیز عبدالله ناصری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با هشدار به اینکه درصورتی که روحانی همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال۹۶ در پاستور نباشد، تصریح کرد: برخی از بزرگان جریان اصلاحات در دیدارهای مستقیم با آقای روحانی هشدارها و نگرانی‌های خود را نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ به آقای روحانی اعلام کرده‌اند. به عنوان نمونه یکی از بزرگان جریان اصلاحات به صراحت به آقای روحانی عنوان کرده که اگر همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال۹۶ در پاستور نباشد. وی همچنین به آقای روحانی ضرورت تغییر در برخی نگرش‌ها و مدیریت‌های دولت را گوشزد کرد.

البته گفتنی است پس از آنکه علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از اصلاح‌طلبان خواست که به‌جای روحانی گزینه صددرصدی خود را معرفی کنند، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی نیز در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، از احتمال معرفی آلترناتیو به‌جای حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ خبر داد.

منتجب‌نیا در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان در زمینه انتصابات مدیران در دولت چه انتظاری از آقای روحانی دارند، گفت: دولت اول ایشان به‌صورت ائتلافی و براساس سلیقه شخصی آقای روحانی تعیین شده است. بدون شک اصلاح‌طلبان به‌عنوان مهم‌ترین جریان حامی آقای روحانی باید در انتصابات دولت دوم ایشان دخالت داشته باشند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به این که “ما در این زمینه با روحانی مذاکره خواهیم کرد”،گفت: اصلاح‌طلبان باید در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند و درصد قابل توجهی از کابینه ایشان را تشکیل بدهند، این مسئله شامل وزرا، معاونان و همچنین استانداران می‌شود و در همه این زمینه‌ها باید تغییرات جدی صورت بگیرد./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا