انتخابات آمریکا در پیچ سرنوشت‌ساز؛

آیا ترامپ توانایی شکست کلینتون را دارد؟/ جنگ‌طلبی، ویژگی مشترک کاندیداهای آمریکایی

بصیر، انتخابات آمریکا با مرور زمان به پیچ‌های سرنوشت‌ساز نزدیک می‌شود و نظرسنجی‌های مراکز معتبر نشان می‌دهد اکثریت مردم کاندیداهای مدنظر خود را انتخاب کرده‌اند، بر اساس آخرین آمارها ۴۵٫۷۵ مردم کلینتون را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری می‌دانند و ۴۰٫۳۵ آمریکایی ترامپِ جمهوری خواه را به نامزد دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند.

رقابت نزدیک کلینتون و ترامپ با یکدیگر این فرضیه را به وجود آورده که همچون انتخابات سال ۲۰۰۰، آراء خاکستری رئیس جمهور ایالات متحده را تعیین کند چراکه ۱۳٫۹۰ مردم نگاهی حزبی ندارند و فاقد تعصب جناحی هستند.

هر چند از نظر ۹۲ درصد مردم آمریکا دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری نیستند لکن رأی دهندگان چاره‌ای جز انتخاب یکی از آن‌ها ندارند. شاید اگر به جای ترامپ رقیبی دیگر در برابر کلینتون قرار داشت، با افشاء ایمیل‌های نامزد دموکرات‌ها و پرده‌برداری از حمایت وی از داعش، شانس بیشتری برای پیروزی داشت لکن از آنجایی که ترامپ مواضع ضداسلامی دارد و از شأن ریاست جمهوری برخوردار نیست، ملت آمریکا علی‌رغم تمام ایرادات کلینتون او را به نامزد جمهوری خواهان ترجیح می‌دهند.

با وجود اینکه خیلی‌ها ترامپ را جنگ طلب می‌دانند لکن سوابق کلینتون نشان می‌دهد او نیز جزو آن دسته از دموکرات‌هاست که به دنبال قدرت‌نمایی و حضور در سایر کشورهاست؛ لذا می‌توان گفت هیچ‌کدام از دو گزینه در پی مشاهده خاورمیانه‌ای امن نیستند.

از دیدگاه مردم آمریکا کلینتون صادق نیست و ترامپ نیز صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد، اما در عرصه سیاسی نامزد دموکرات از کاندیدای جمهوری‌خواه با تجربه‌تر است و توانایی اداره کشور را داراست. ترامپ از آنجایی که شخصی بددهن است و بی‌هوا حرف می‌زند نهادهای امنیتی ایالات متحده را نیز نگران کرده و کارشناسان امنیت ملی از افشاء اسرار درصورت رئیس جمهور شدن ترامپ نگران هستند.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵۰ ایالات نقش آفرینی می‌کنند اما آراء ۱۱ ایالت همیشه تعیین کننده بوده‌اند؛ این مناطق با نگاه‌هایی سنتی رئیس جمهور را بر می‌گزینند و در انتخابات آتی نیز آراء مردم ساکن ایالت‌هایی مثل کلرادو، اوهایو، ویرجینیا، میشیگان و فلوریدا تاثیرگذار خواهد بود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا