با جدیدترین خودروهای ساخت روسیه آشنا شوید
بصیر،
شرکت تاگآز در سال ۲۰۱۲ خودرویی کامپکت را بانام آکیولا معرفی کرد که به دلیل فرم خاص طراحیاش، یک کوپهٔ ۴ در محسوب میشد. این خودرو دارای طراحی زیبا، اسپرت و جذابی بود که واقعاً چشمگیر بوده و جلبتوجه میکرد؛ اما مهمترین امتیاز آکیولا قیمت مناسب ۱۳ هزار دلاری آن بود که آن را در دسترس طیف وسیعی از مردم قرار میداد. بعلاوه این خودرو از طراحی داخلی جذاب و اسپرتی هم برخوردار بود. تاگآز آکیولا مجهز به یک پیشرانهٔ ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر ساخت میتسوبیشی با ۱۰۷ اسب بخار قدرت بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال میداد. شتاب صفرتا صد آن نیز برابر با ۱۲ ثانیه بود. فروش این خودرو از مارس ۲۰۱۳ در روسیه آغاز شد و با استقبال خوبی مواجه گردید اما در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۴ شرکت تاگآز اعلام ورشکستگی کرد و به همین دلیل آیندهٔ آکیولا نامشخص است.
زیل ۴۱۱۲R
۴۱۱۲R مجهز به یک پیشرانهٔ عظیم ۷٫۷ لیتری V8 است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال میابد. این موتور غولآسا بسیار تشنه بوده و در هر صد کیلومتر ۶۵ لیتر سوخت را میبلعد اما در عوض میتواند جثهٔ ۳٫۸ تنی خودرو را به سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. بااینوجود زیل ۴۱۱۲R نظر ولادیمیر پوتین را جلب نکرد و حالا برای فروش گذاشتهشده است؛ بنابراین هرکسی توانایی پرداخت قیمت ۱٫۲ میلیون دلار آن را داشته باشد میتواند ۴۱۱۲R را خریداری کند. البته از این خودرو فقط یک دستگاه ساخته شده است.
یوآز پاتریوت
شرکت یوآز در سال ۲۰۰۵ تولید SUV میان اندازهای بنام پاتریوت را آغاز نمود که به دلایلی چون قابلیتهای آفرود بالا و قیمت مناسب توانست در روسیه بفروش خوبی دست یابد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ نسل جدید این SUV را معرفی نمود که بهروزرسانیهای زیادی در آن انجامگرفته است. در بیرون پاتریوت تغییراتی انجامشده که ظاهر آن را مدرنتر از قبل کرده است. این خودرو در دو نوع سواری و وانت دو کابین و با دو موتور ساخت ZMZ عرضه میشود. موتور اول یک نمونهٔ ۲٫۷ لیتری ۴ سیلندر بنزینی با ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور و دومی یک واحد ۲٫۲ لیتری چهار سیلندر دیزل با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور است.
انتقال قدرت نیز توسط جعبهدندهای ۵ سرعته دستی به همراه گیربکس کمکی دو سرعته صورت میگیرد. در پاتریوت جدید وضعیت انتقال نیرو بهصورت الکترونیکی در حالات ۲H، ۴R و ۴H قابل انتخاب است. در حالت عادی نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود اما در صورت نیاز، قدرت به محور جلو هم انتقال میابد. در کل یوآز پاتریوت جدید یکی از خودروهای خوبِ ساخت روسیه محسوب میشود که در برابر رقبا حرفهایی برای گفتن دارد.
لادا وستا
شرکت لادا (زیرمجموعۀ آوتوواز) بهتازگی همکاریهایی را با گروه رنو-نیسان آغاز کرده و بدین وسیله محصولات جدیدی را معرفی کرده است. یکی از این خودروها یک سدان کامپکت بانام وستا است. طراحی این خودرو طبق زبان طراحی جدید لادا شکلگرفته و زیباتر از محصولات قبلی این خودروساز روسی است. وستا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۶ اسب بخاری و گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود. سدان جدید لادا در سه تیپ و با تجهیزات فراوانی چون سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، گرمکن صندلیهای جلو، آینههای برقی با گرمکن و نمایشگر ۴٫۳ اینچی عرضهشده است. لادا، وستا را با قیمتِ رقابتی ۷ تا ۹ هزار دلار عرضه کرده است و قصد دارد با هیوندای اکسنت و کیا ریو رقابت کند. سازندهٔ روسی برنامهٔ ساخت سالانه ۱۲۰ هزار دستگاه از این خودرو را داشته و امید زیادی به موفقیت آن دارد تا بتواند آمار فروش خود را که چندی است به خاطر وضعیت آشفتهٔ بازار خودروی روسیه افت کرده مجدداً احیاء نماید.
لادا Xray
انتقال قدرت در پیشرانهٔ ۱٫۶ لیتری توسط گیربکس ۵ سرعته دستی و در موتور ۱٫۸ لیتری بهوسیلهٔ گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک AMT صورت میگیرد. لادا Xray فعلاً بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود اما در آیندهٔ نسخهٔ دو دیفرانسیل آن بانام Xray Cross و با ارتفاع بیشتری از سطح زمین عرضه خواهد شد. Xray هم مانند وستا با قیمت مناسب ۷۷۰۰ تا ۹۲۰۰ دلار به بازار عرضهشده است.