«سامان» نزدیکترین کتابخانه را به شما نشان می‌دهد

بصیر،

یکی از پروژه های مهمی که در حوزه فناوری اطلاعات در نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام شده، تولید نرم افزار جامع مدیریت کتابخانه های عمومی کشور «سامان» است که با همکاری دو اداره کل فناوری اطلاعات و امور کتابخانه ها طراحی و اجرا شده است.

وی دو هدف اساسی راه اندازی «سامان» را، مکانیزاسیون همه فرآیندهای کتابخانه های عمومی کشور و ارائه خدمات متنوع به اعضا و مراجعان در فضای مجازی به صورت آنلاین دانست.
هاشمی با بیان اینکه اکنون ۹۷ درصد از کتابخانه های عمومی کشور به سیستم «سامان» متصل هستند، ادامه داد: ۲۳۰۰ کتابخانه با این سیستم تحت وب کار می کنند و همه فرآیندهایی که در آنها انجام می شود نظیر ثبت نام، امانت، درخواست عضویت، تمدید امانت، یافتن محل کتابخانه ها و فهرست نویسی به صورت مکانیزه در این سیستم تعبیه شده است.
به گفته وی، «سامان» مطابق با استانداردهای جهانی فهرست نویسی و کتابداری است و جستجو در بانک اطلاعاتی همه کتابخانه های عمومی کشور از طریق آن امکانپذیر است.

** نرم افزار اطلس کتابخانه ها
مدیرکل فناوریاطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطر نشان کرد: علاوه بر «سامان»، سیستم های یکپارچه دیگری نظیر اطلس کتابخانه ها با قابلیت های مختلف تعبیه شده که نزدیکترین کتابخانه به محل زندگی و کار فرد و حتی مسیرهای رسیدن به آن را روی نقشه نشان می دهد.

وی با بیان اینکه آدرس اینترنتی این اطلس http://atlas.iranpl.ir است، اضافه کرد: وقتی فرد در این سامانه وارد می شود، پس از یافتن کتابخانه مورد نظر قادر خواهد بود در کتابخانه عضو شده و پس از جستجوی منبع مورد نیاز، آن را امانت بگیرد، بنابراین این سیستم ها کاملا به هم پیوسته است.
هاشمی اظهار داشت: « سامان» این قابلیت را دارد تا بتوان در آینده، به صورت آنلاین و بدون مراجعه به کتابخانه، کتابی را امانت گرفت هرچند اکنون نیز از طریق این سامانه می توان پس از جستجوی منبع مورد نیاز، درخواست امانت و یا رزرو آن را داد.
وی گفت: یکی دیگر از سامانه های نهاد، سامانه ویژه نابینایان و کم بینایان است که از طریق آن اعضای نابینا و کم بینا می توانند، فایل گویای کتب موجود را برای مدت زمانی خاص دریافت کنند که بعد از آن مدت، فایل کتاب برداشته شده و غیر قابل دسترس خواهد بود./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا