عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون بابل در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز؛

دولت برای انتقال آب دریای خزر به سمنان هزینه نکند

بصیر، پرفسور مفید گرجی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای خشک محسوب می‌شود به طوری که متوسط بارش سالانه در آن ۲۲۰ میلی‌متر است.

وی تصریح کرد: متوسط بارش در دنیا معادل ۸۵۰ میلی‌متر است و این میزان نشان می‌دهد بارش در ایران از یک سوم دنیا کمتر است و با توجه به کمبود بارش در ایران باید همه برای حفظ، مصرف، کنترل و تولید آن اهمیت دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون بابل افزود: ایران از میان ۱۳۵ کشور حاضر در ارزیابی سازمان جهانی در رتبه ۱۳۱ جهان قرار دارد و کویت کشور آخر این ارزیابی است.

گرجی با بیان اینکه ۶۳ آیه از قرآن به آب اختصاص دارد، گفت: باید درباره مدیریت مصرف آب برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت بگیرد چرا که هزینه آب‌بها در ایران نسبت به مصرف آن مناسب است و این امر موجب افزایش هدرروی آب شده است.

با اشاره به اینکه مسئله بارش در مازندران نسبت به استان‌های دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: متوسط بارش در مازندران به ۹۰۰ میلی متر در سال می‌رسد که بسیار مناسب است اما موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب یک مسئله همگانی محسوب می‌شود و بارش باران فراوان در مازندران نباید موجب عدم رعایت مصرف آب در این استان شود.

گرجی در پاسخ به سوال خبرنگار بصیرنیوز مبنی بر نظر وی درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان، گفت: انتقال آب دریای خزر به سمنان با توجه به اختلاف ارتفاع دریا تا استان مقصد و با توجه به هزینه‌های فراوان یک موضوع بیهوده است و لازم نیست که دولت برای آن سرمایه‌گذاری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا