موافقت پنهانی “سیف” با پیوستن ایران به FATF در سفر به سوئیس/ نه تنها تحریم‌های خارجی برداشته نشد بلکه تحریم‌های داخلی هم رقم خورد

بصیر، هادی ثروتی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص خود تحریمی به وجود آمده از سوی برخی از بانک ها در راستای توافق با FATF اظهار داشت: امروز بانک های ما هم از وظایف اصلی و حوزه اختیارات خود خارج شده اند و به سمت کاسبی روی آورده اند.

وی با بیان اینکه برخی از بانک ها شرکت های سرمایه گذاری ایجاد کرده و برای خود محل کسب و کار فراهم کرده اند تصریح کرد: امروز بانک ها از محل حقوق ها استفاده کرده و در گردش داخلی خود از پول های انباشته مردم استفاده کرده و درصدهای بالایی سود دریافت می کنند و از طرف دیگر به واسطه شرکت های خود برای خود سودآوری فراهم می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروز سودهای داخلی توقع بانک ها را براورده نکرده و به سمت سرمایه گذاری خارجی گرایش پیدا کرده اند به طوری که مدیر عامل بانک سپه چندی پیش اعلام کرد که منابع خود را به سمت سرمایه گذاری خارجی خواهد برد.

برخی از بانک ها منافع ملی را به خطر انداخته اند

ثروتی با بیان این نکته که با توجه به شرایط اقتصادی کشور لازم است سرمایه های بانک ها در داخل به کار گرفته شوند خاطر نشان کرد: ناشی گری برخی از بانک ها باعث شده است که منافع ملی هم به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: بانک های داخلی از ترس سیستم های بین المللی و برای هماهنگی بیشتر با بانک های جهانی به تبعیت کورکورانه از آنها روی آورده اند که در این میان نقض حاکمیت ملی صورت گرفته است.

تحریم های داخلی از تبعات جلسات خصوصی آقای سیف است

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان داشت: رئیس بانک مرکزی و تیم همراه خود در سفری که چندی پیش به سوئیس داشت در آنجا به صورت خصوصی موافقت خود را با پیوستن به سازمان جهانی FATF اعلام کرده بودند و امروز ما شاهد تبعات جلسات خصوصی و موافقت های خصوصی این شخص هستیم.

ثروتی در ادامه گفت: اگرچه ظاهراً تعهدی که امضا شده درباره نرفتن ایران به سمت اقدامات مرتبط با پولشویی و عدم ارتباط با سازمان های حامی تروریسم در دنیا است اما متأسفانه زمانی نهادهای نظارتی در داخل متوجه شدند که دیگر کار از کار گذشته بود؛ لیست حامیان تروریسم در دنیا شامل برخی از نهادهای ایرانی هم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه آقای سیف خود تحریمی در ایران را امضا کرده است خاطر نشان کرد: رئیس بانک مرکزی کشور با ندانم کاری و یا مشورت با برخی در داخل کشور شرایطی را برای اقتصاد فراهم کرد که نه تنها تحریم های خارجی برداشته نشد بلکه تحریم های داخلی نیز رقم خورد.

دولت و بانک مرکزی پاسخگو باشد

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دولت به عنوان بالاترین نهاد اجرایی باید نسبت به این اقدام بانک مرکزی پاسخگو باشد؛ هیچ کشوری نقض حاکمیت ملی خود را نمی پذیرد و هنوز برای کارشناسان جای سوال است که چرا آقایان در جلسات محرمانه چنین توافق ذلت باری را امضا کرده اند.

ثروتی با بیان اینکه مسئولین می توانستند آثار و تبعات این توافق را با توجه به زرنگی ها و بندهایی خنثی کنند اما این کار را انجام ندادند خاطرنشان کرد: امروز شاهد اولین نتیجه از توافق بانک مرکزی با سازمان جهانی FATF هستیم که مسائل مالی برخی از نهادهای کشور به مشکل برخورد کرده است.

با وجود بند رفع تحریم ها در برجام نیازی به توافق با FATF وجود نداشت

وی ضمن یادآوری این نکته که به دلیل اینکه تعهدات بین المللی لازم الاجراست تقریباً مسیر برگشت از این توافق بسیار سخت است بیان داشت: هیچ موردی در برجام وجود نداشت که ایران را ملزم به توافق با سازمان جهانی FATF کند؛ حتی در توافق اولیه و پیمان نامه مشترک برجام تسهیل شرایط مالی و رفع تحریم ها علیه ایران بر عهده طرف غربی گذاشته شده بود و نیازی به اقدامات ثانویه ایران مانند توافق FATF نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان یادآور شد: مسئولین به جای اینکه از طرف غربی و آمریکا بخواهند به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، تن به تعهدات دیگری در قالب FATF دادند که مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آورد و به زودی آثار و تبعات آن مشخص می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا