نقش پررنگ خانواده و مسئولان در کاهش معضل اجتماعی طلاق در فریدونکنار؛

خیانت، اعتیاد و دخالت‌های خانوادگی سه عامل اصلی طلاق توافقی در فریدونکنار است/ دوستی‌های پنهانی معیاری نامناسب برای کسب آگاهی پیش از ازدواج

بصیر، طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که میان زوج‌ها در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.
طلاق به طور معمول وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوج‌ها ناسازگاری و تنش وجود دارد.
طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد.
طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.
میان طلاق با فسخ ازدواج متفاوت است، فسخ ازدواج به معنای این است که ازدواج صورت گرفته از ابتدا باطل و بی‌اعتبار بوده‌است.
شیوه انجام طلاق در قوانین کشورهای مختلف بسیار متفاوت است اما در بسیاری از کشورها نیاز به تائید یک دادگاه یا مرجع رسمی حقوقی وجود دارد.
مذاهب مختلف نیز رویکردهای متفاوتی به طلاق دارند، طلاق در اسلام به اختیار شوهر انجام می‌شود اما زن نیز در شرایط خاصی ممکن است حق طلاق را به دست بیاورد.
به گزارش بصیرنیوز، بر اساس آمار طلاق در شهرستان فریدونکنار روند نامطلوبی داشته است، هرچند مسئولان معتقدند که از شهرستان‌های اطراف برای جدایی به فریدونکنار می‌آیند اما آمارهای موجود در این شهرستان نیز خوشایند نیست.
در این راستا بهرام شریفی رئیس اداره بهزیستی فریدونکنار در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: تمامی طلاق‌های توافقی باید پس از حضور در مرکز مشاوره زیرنظر بهزیستی صورت بگیرد و در غیر این صرت غیرقانونی است.
مراجعه ۲۴۷ زوج برای طلاق توافقی در فریدونکنار
وی با بیان اینکه در سال ۹۴ در فریدونکنار برای ۲۴۷ مورد طلاق توافقی به مراکز مشاوره مراجعه صورت گرفته است، تصریح کرد: بر اساس آمار بیشترین طلاق صورت گرفته در زندگی‌های مشترک زیر ۵ سال بوده است.
رئیس اداره بهزیستی فریدونکنار با اشاره به ۶ مورد دلیل اصلی طلاق در این شهرستان، اظهار کرد: خیانت به همسر با ۴۹، اعتیاد با ۳۰، دخالت اطرافیان با ۲۹، ضرب و شتم با ۲۲، تنفر و عدم علاقه با ۱۷ و ازدواج مجدد با ۱۳ مورد از دلایل اصلی طلاق‌های توافقی در فریدونکنار بوده است.
شریفی با بیان اینکه از میان این افراد ۱۲۷ مورد فرزند و ۱۷۳ نفر هم مسکن مستقل نداشتند، گفت: با توجه به اینکه ۲۰۷ مورد از مراجعه‌کنندگان شاغل بودند، نمی‌توان گفت بیکاری عامل اصلی طلاق محسوب می‌شود.
وی با اشاره به سن و میزان طلاق برای مردان و زنان، گفت: ۴۹ طلاق برای مردان زیر ۲۰ و ۱۶۵ طلاق برای مردان ۲۰ تا ۳۰ سال ثبت شده است و این آمار برای بانوان به ترتیب ۱۱۵ و ۹۰ مورد بوده است.
۱۸۱ طلاق پس از ازدواج بدون دخالت پدر و مادر در فریدونکنار
رئیس اداره بهزیستی فریدونکنار با بیان اینکه ۱۰ مورد طلاق اجباری و ۲۳۷ مورد اختیاری بوده است، تصریح کرد: از این میزان طلاق‌های صورت گرفته ۱۸۱ زوج بدون دخالت پدر و مادر با یکدیگر ازدواج کردند و ۱۳۸ مورد نیز آشنائی پیش از ازدواج داشتند.
شریفی با بیان اینکه تنها ۱۱ مورد سازش از سوی مراجعه‌کنندگان به بهزیستی صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد طلاق در سال ۹۵ با کاهش رو به رو است به طوری که در ۳ ماه نخست امسال ۶۳ مورد مراجعه صورت گرفت در حالیکه این آمار در سال گذشته ۸۰ نفر بود.
وی در پایان با اشاره به اینکه از تمامی شهرهای کشور مراجعه کننده برای انجام طلاق به فریدونکنار می‌آیند، گفت: بر اساس قانون از این پس تمامی افرادی که برای طلاق به فریدونکنار می‌آیند باید قبض آب برق محل زندگی خود را نیز به همراه داشته باشند تا فریدونکناری بودن آنها ثابت شود.
طلاق زنگ هشدار جدی برای مسئولان فرهنگی اجتماعی مازندران
محمد قنبرنیا کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: طلاق یک معضل جدی در کشور است و بر اساس آمارها متوسط نرخ طلاق در مازندران بیشتراز متوسط آن در کشور است و این یک زنگ هشدار جدی برای مسئولان فرهنگی و اجتماعی استان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از نقاط مبهم پدیده طلاق دلایلی است که نهاد‌های مختلف برای این پدیده عنوان می‌کنند، خاطرنشان کرد: مسائل جنسی، نداشتن مهارت‌های ارتباطی و دخالت دیگران، مشکلات اقتصادی و اعتیاد از جمله مواردی است که از سوی سازمان‌های مختلف برای علت بسیاری از طلاق‌ها مطرح می شود و در این میان در بسیاری از مواقع منافع سیاسی دولت‌ها نیز ایجاب می‌کند تا آمار روشنی از این پدیده نشان ندهند در حالی که همچنان این پدیده شوم رو به افزایش است.
وضعیت قرمز پدیده طلاق در ایران
کارشناس ارشد جامعه شناسی تصریح کرد: با توجه به وضعیت قرمز پدیده طلاق در ایران نیاز است تا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در هر استان با روشی علمی و اختصاصی و بدون تعارف با تبیینی صحیح از وضعیت پدیده طلاق راهکارهای مهار آن مشخص شود.
قنبرنیا با اشاره به اینکه خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق است و سرچشمه آن نوعی خودآگاهی کاذب محسوب می‌شود که در فرد به وجود می آید، اظهار کرد: در این شرایط فرد در اثر یک تلنگر، حادثه یا شرایط اجتماعی خلاهایی در زندگی خود احساس می‌کند که دلایل متعددی دارد، از جمله فقدان شرایط اقتصادی، مشکلات جنسی، نیازهای روحی و عاطفی، احساس حسادت و تنوع طلبی که او را به سمت خیانت سوق می‌دهد.
وی افزود: در کشور به هر میزان که اعتقادات به باورهای اصیل ایرانی و اسلامی محکم‌تر باشد میزان خیانت در زندگی مشترک کاهش پیدا می‌کند اما رواج سبک زندگی غربی که تا حدود فراوانی تعهد‌ها را نادیده می‌گیرد و در افزایش عامل خیانت در زندگی زوج‌ها تاثیرگذار است.
خیانت موجب تخریب آثار شخصیتی و روحی مخرب می‌شود
کارشناس ارشد جامعه شناسی خاطرنشان کرد: خیانت علاوه بر آنکه تاثیرهای سو اجتماعی دارد آثار تخریبی شخصیتی و روحی مخربی هم بر طرف مقابل زوج به جا می‌گذارد که ترمیم آن ممکن است تا سال‌ها زمان ببرد.
قنبرنیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معضل اعتیاد سال‌ها است که در فریدونکنار وجود دارد، تصریح کرد: در بسیاری از شهرستان‌های استان به ویژه فریدونکنار قسمت اول مبارزه با اعتیاد که بر عهده نهادهای انتظامی است به خوبی انجام می‌شود اما قسمت دوم آن که مربوط به بخش پیشگیری و فرهنگ سازی است به کندی پیش می‌رود.
وی افزود: به طور کلی اعتیاد بیشتر از آنکه نقش ممانعتی در ازدواج داشته باشد عامل جدایی و طلاق است، هر چند رابطه طلاق و اعتیاد یک رابطه دو سویه است یعنی به نظر می‌رسد اعتیاد موجب جدایی یک خانواده شود اما به همان میزان احتمال اعتیاد زوج‌ها یا فرزندان طلاق نسبت به سایر گروه‌های جامعه نیز بیشتر است.
کارشناس ارشد جامعه شناسی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که در دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک زوج‌ها نقش دارد عدم استقلال هر یک از دو طرف و وابستگی بیش اندازه آنها به خانواده اولیه خود است.
قنبرنیا افزود: گاهی اوقات هم عدم توانمندی زوج‌ها و فقدان مهارت‌های ارتباطی آنان در برطرف کردن مشکلات شخصی با همسر خود موجب کشیده شدن اصل مشکل به خانواده‌ها می شود.
وی گفت: بر اساس آمارهای کمیتی بیشترین میزان طلاق‌ها در دو سال ابتدایی شروع زندگی مشترک اتفاق می‌افتد که تا اندازه فراوانی به علت همین عدم شناخت یکدیگر زوج‌ها پیش از ازدواج مربوط است.
دوستی‌های پنهانی معیاری نامناسب برای کسب آگاهی پیش از ازدواج
این کارشناس ارشد جامعه شناسی در پایان افزود: منظور از شناخت آگاهی دو طرف در چارچوب روابط و ضوابط خانوادگی است چرا که شناختی که در چارچوب دوستی‌ها پنهانی حاصل می‌شود نمی‌تواند معیار مناسبی برای کسب آگاهی باشد.
به گزارش بصیرنیوز، هرچند میزان طلاق در فریدونکنار کاهش یافته است اما با توجه به ورود فضای مجازی و نرم‌افزارهای موبایلی که در دستان تمامی افراد به راحتی قرار دارد، افزایش خیانت را موجب شد که به نظر می‌رسد مسئولان در کشور، استان و این شهرستان باید با قدرت بیشتری در این زمینه ورود پیدا کنند.
نقش اعتیاد نیز همانند دخالت اطرافیان در زندگی نقش تاثیرگذاری در افزایش طلاق دارد که لزوم یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در آموزش‌های طول زندگی از سوی خانواده و پیش، حین و پس از ازدواج از سوی مسئولان می‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از این وضعیت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا