اگر پشت میزنشین هستید روزی یک ساعت ورزش کنید

بصیر،اخیرا مطالب زیادی از خطرات پشت میزنشینی یا نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون منتشر می‌شود. اما حال می‌توانید با خیال راحت به نشستن ادامه دهید زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد با تنها یک ساعت فعالیت متوسط می‌توانید تاثیرات منفی نشستن را از بین ببرید.

اولف اکلوند، رهبر تیم تحقیقاتی مدرسه نروژی دانش ورزش در دانشگاه کمبریج می‌گوید کاهش و یا حذف خطرات نشستن با فعالیت کافی و حتی بدون نیاز به ورزش جدی ممکن است.
این تحقیق قسمتی از چهار مقاله‌ای است که در سایت لانست منتشر شده است. این سایت می‌گوید کم تحرکی یک بیماری فراگیر و جهانی بوده و سالانه تقریبا ۵.۳ میلیون نفر به دلیل کم‌تحرکی جان خود را از دست می‌دهند.
نشستن طولانی مدت مانند سیگار، خطری جدید برای سلامت انسان‌هاست. طی سال‌های گذشته تحقیقات مختلف نشان می‌دادند پشت میزنشینی با حملات قلبی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های مزمن و سرطان روده بزرگ رابطه مستقیمی دارد. دیگران هشدار داده‌اند که این سبک زندگی امید به زندگی را کاهش داده و مشکلات سلامت روانی ایجاد می‌کند. حتی پژوهشی در ۲۰۱۴ نشان داد به ازای هر ساعت نشستن، هشت درصد از اثرات مثبت ورزش به شما نمی‌رسد.
پشت میز نشینی
حال خبر خوش، پژوهش آخر احتمالا درست نیست. ابتدای امسال پژوهشی دیگر که توسط محققان دانشگاه لایچستر انجام شد نشان داد کسانی که مدام ورزش می‌کنند تاثیرات منفی پشت میز نشینی را از بین می‌برند و نتایج منتشر شده لانست این داده‌ها را تایید می‌کند.
یک ساعت تمرین متوسط در روز دو برابر مقدار فعالیتی است که سازمان جهانی سلامت توصیه می‌کند. حتی نیم ساعت تمرین کردن هم می‌تواند مفید باشد اما اگر می‌خواهید تمام تاثیرات منفی پشت میزنشینی را از بین ببرید باید دو برابر تمرین کنید. این تمرین لزوما فعالیت شدید باشگاه یا تمرین سخت برای ماراتن نیست. هر فعالیتی که ضربان قلب شما را بالا ببرد کافی است؛ مانند دویدن و یا دوچرخه سواری کردن.
محققان برای به دست آوردن نتایج، یک میلیون نفر را به چهار گروه مساوی از نظر فعالیت بدنی تقسیم کردند و متوجه شدند که کسانی که هشت ساعت در روز پشت میز هستند و یک ساعت فعالیت بدنی دارند بسیار کمتر از کسانی که حتی کمتر می‌نشستند اما فعالیت بدنی کمتری داشتند با خطرهای سلامتی مواجه شدند. این نشان می‌دهد که نشستن به اندازه تمرین بدنی عامل موثری نیست.
اما در تماشای بی‌وقفه تلویزیون چطور؟ زیرا تلویزیون دیدن بسیار منفعلانه‌تر از تایپ کردن و یا نوشتن پشت میز است. پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد تماشای بیش از حد تلویزیون شما را به کشتن می‌دهد.
نشستن و تماشای تلویزیون خطر ابتلا به سرطان روده و شش را افزایش می‌دهد اما با یک ساعت ورزش در روز می‌توان خطرات را کاهش داد. تفاوت تلویزیون تماشا کردن و پشت میز نشینی این است که هم تحرک کمتری داریم و هم ممکن است تنقلات پرکالری مصرف کنیم. در این صورت یک ساعت تمرین هم ممکن است خطرات نشستن طولانی مدت را رفع نکند. جالب است بدانید که بزرگسالان انگلیسی به طور میانگین روزانه حدود ۳ ساعت تلویزیون می‌بینند.
منبع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا