از این اشتباهات اپل درس بگیرید

بصیر،توسعه‌دهندگان اپلیکیشن مسلماً از اتفاقات مرتبط به عرضه‌ی آخرین آیفون توسط برند شناخته شده‌ی اپل درس بسیاری مهمی گرفته‌اند و آموخته‌اند که حتی اسطوره‌ی صنعت فناوری نیز می‌تواند با خطاهای برنامه نویسی روبه‌رو شده و نرم‌افزارهای مملو از باگ را به صورت رسمی عرضه کند تا فریاد گلایه‌های کاربرانش سر به آسمان بگذارد.

 3 درس خوب کسب و کار از 3 اشتباه بد اپل
مشکل یاد شده را هر چند بیشتر شرکت‌های بزرگ در مقطعی از زمان تجربه کرده‌اند اما در مورد اپل عمق فاجعه در هفته‌های اخیر بیشتر بوده است، تا جایی که آنها تنها پس از چند ساعت از ارائه‌ی نسخه ی ۸.۰.۱ تصمیم گرفتند این به روز‌رسانی را از دسترس خارج کرده تا دردسرهای بعدی کاهش یابند.

اشتباهاتی که برند مذکور مرتکب شده است نه تنها برای توسعه‌دهندگان بلکه برای بیشتر صاحبین کسب و کار حائز اهمیت است و میتوان از آنها درس‌هایی گرانبها آموخت.

۱. اجازه ندهید اشتباهات گذشته‌ی شما تکرار شوند.

بد نیست اشاره‌ای کنیم که همه‌ی مقالات اخیر نوشته شده در مورد مشکلات متعدد فعلی اپل به خطاهای این کمپانی در گذشته استناد کرده و معتقدند شرکت مورد بحث از آنچه پیش از این سبب سرافکندگی‌اش شده درس نگرفته است. به عنوان مثال می‌توان به رفتار استیو جابز رهبر پیشین برند بلند پایه ی کوپرتینو در قبال مشکل آنتن دهی آیفون ۴ در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد. وی در برخورد با مسئله ی مذکور کاملاً آن را تکذیب کرد و در صحبت‌هایی عجیب از کاربران خواست تا آیفون را به شیوه ی صحیح در دست بگیرند. اگر شرکتی با مشکلی در ارائه خدمات یا محصولش مواجه می‌شود بهتر است آن را پذیرفته، عذرخواهی کرده و سعی کند از تکرار مجددش بپرهیزد.

همین گفته‌ها سبب خشم خریداران تلفن هوشمند یاد شده گشت و در نهایت کار به جایی رسید که جابز مشکل را پذیرفت و در عذرخواهی از مصرف‌کنندگان محصول کمپانی‌اش بیان کرد: <<اگر هنوز نیز پس از تهیه‌ی کیس ویژه‌ای که برای رفع مشکل آنتن‌دهی آیفون ۴ به صورت رایگان ارائه شده است احساس نارضایتی می کنید، می‌توانید موبایل خود را به شرکت باز گردانده و پول‌تان را به صورت کامل پس بگیرید.>>

 3 درس خوب کسب و کار از 3 اشتباه بد اپل
علی رغم عذرخواهی مدیرعامل وقت لطمه‌ای که به چهره‌ی اپل وارد گشت جبران ناپذیر بود، اصحاب رسانه و کاربران آیفون معتقد بودند نیازی به هفته‌ها زمان نبود تا کمپانی مذکور و مقامات بلند پایه‌اش به رفتار منطقی روی آورده و با پذیرش خطای موجود عذر خواهی نمایند.

هر چند اهالی کوپرتینو خوب یا بد از آن روزگار گذر کردند ولی رفتارها و اشتباهات مشابه باز هم از آنها سر زده است و حتی اپل در بازه یی از زمان و طی بحث خم شدن آیفون در روزهای اخیر تصمیم گرفت ارتباط و پاسخگوییش را با رسانه‌ها محدود نماید که همین امر سبب جدال مجدد و گسترده ترش با سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شد.

اگر شرکتی با مشکلی در ارائه خدمات یا محصولش مواجه می‌شود بهتر است آن را پذیرفته، عذرخواهی کرده و سعی کند از تکرار مجددش بپرهیزد. در غیر اینصورت هر بار که مشکلی مشابه پیش بیاید کاربرانش سر خورده تر و حمله ی رسانه‌ها به آن سهمگین تر خواهد شد. عصر رسانه‌های اجتماعی در کنار آرشیو انبوهی که گوگل با طبقه بندی اخبار و اطلاعات پدید آورده عصر بی‌رحمی محسوب می‌شود.

۲.هرگز بدون ضرورت به رقبای خود حمله ور نشوید

اجازه دهید دوباره به سال ۲۰۱۰ باز گردیم، روزگاری که در آن اپل فرمانروای بی‌چون و چرای صنعت تلفن‌های هوشمند بود. بازار را تازه از تصاحب نوکیا بیرون آورده بود و برحسب تمجید‌ها تعریف هایی که از این کمپانی در راستای باز تعریف موبایل‌های هوشمند صورت می‌گرفت آنها بیش از هر زمان دیگری به خودشان مغرور بودند.

 3 درس خوب کسب و کار از 3 اشتباه بد اپل
در آن روزگار سامسونگ با محصولاتی همچون گلکسی S وارد عرصه شده بود و هر چند آتش دشمنی را برند کره‌ای بر روی رقیب گشود و مشکل آنتن دهی آیفون ۴ را به تمسخر گرفت ولی اپل بی‌دلیل و در حالی که در محصول سامسونگ مسئله ی خاصی دیده نمی‌شد تصمیم را بر این گذاشت تا به اتفاقات یاد شده پاسخ دهد.

برند کره‌ای در آن زمان تلفن هایی را به بازار روانه کرده بود که از نظر استاندارد سایز صفحه ی نمایش متفاوت محسوب می‌شدند و بسیار بزرگ به نظر می‌رسیدند، جابز در جواب اهانت سامسونگ همین پدیده ی تازه را که آینده‌اش واضح نبود هدف قرار داد. وی استوار در مقابل خبرنگاران ایستاد و جمله‌ای جاودانه را گفت که شاید اگر امروز زنده بود از به زبان آوردنش عذر خواهی می‌کرد. “هیچکس تلفن‌های بزرگ را نخواهد خرید”.

۴ سال بعد اپل خودش تلفن‌های هوشمند بزرگ تولید می‌کند و یکبار دیگر سامسونگ با انتشار پوستری که ملاحظه می‌کنید آنها را بر حسب گفته‌های گذشته شان به تمسخر می‌گیرد.

3 درس خوب کسب و کار از 3 اشتباه بد اپل

آنچه می‌توان از روایت یاد شده آموخت این است که در طول یک رقابت سعی نکنید با بی‌اعتبار کردن رقبا آنها را از میدان بیرون برانید، و در هر تلاش مشابهی اطمینان حاصل کنید اقدام شما روزی به خودتان باز نخواهد گشت.

جابز سعی کرد افکار را از مشکل کمپانی خودش به مسئله‌ی تلفن‌های هوشمند بزرگ هدایت نماید، ولی اقدام گذشته ی او امروز آتشی شده است به جان برندی که بنیانگذارش بوده است. شاید بهتر بود وی به جای دشمنی کردن در پی رفع اشکالات اپل باشد.

۳.هواداران دو آتشه‌ی خود را به دشمن تبدیل نکنید

تا کنون دیگر همه در مورد مشکل خم شدن آیفون ۶ مطلب خوانده و ویدئوهای مرتبط به این قضیه را مشاهده کرده‌اند. واکنش اولیه‌ی اپل به این مسئله سکوت و بایکوت رسانه‌ها بود.

چند روز بعد مسئولان اپل لب به سخن می‌گشایند و ترودی مولر سخنگوی این کمپانی می‌گوید: <<در استفاده‌های معمول و روزمره مشکل خم شدن آیفون اتفاقی نادر خواهد بود و در طول ۶ روز اول فروشمان ما تنها با نه مورد تلفن خم شده مواجه گشته ایم>>. رسانه‌های اجتماعی ولی کوتاه نمی‌آیند و هشتگ bendgate نشان می‌دهد مشکل بسیا بزرگتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

گفته‌های سخنگوی اپل تنها به نه نفر اشاره دارد، عددی بسیار ناچیز، آیا وی سعی می‌کند با بیان این مقدار تک رقمی بگوید اشکال از کاربران بوده و نه محصول کمپانیش؟ این رفتار نیز مانند رویکردهای پیشین این کمپانی در قبال مشکلات ناخوشایند است و تنها ناخوشنودی کسانی را به دنبال دارد که با عشق و علاقه در صف‌های طولانی شبانه روزی ایستاده‌اند تا محصولی تازه را خریداری کنند.

نقد‌پذیری اصلی است که هر شرکت و تجارتی نباید آن را به فراموشی بسپارد. از هر انتقاد و اشکالی می‌توان برای بهبود آینده استفاده برد و برخورد صحیح و عاری از کنایه با منتقدین و افراد گله‌مند که حاضر شده‌اند محصول و سرویس شما را تجربه کند یک الزام محسوب می‌شود تا آنها را باز هم با خود همراه ببینید.

شاید این سئوال را مطرح کنید آیا موارد گفته شده در بالا اپل را روزی به زانو در خواهند آورد؟ پاسخ این پرسش منفی است. اگرچه در ماه‌های اخیر بر مبنای مسائل مورد اشاره سهام اپل سقوط داشته است ولی این کمپانی آنقدر سرمایه دارد که فرصت جبران را به دفعات و به آسانی برای خودش فراهم آورد و این زیان‌ها را ناچیز بشمارد. ضمن اینکه برندی همانند اپل سابقه‌ی طولانی و خوشایندی در خاطر بسیاری از کاربران دارد و در پاسخ به باگ‌ها و مسائل نرم افزاری با توجه به حجم منابع عظیمی که در اختیار دارد بسیار سریع عمل می‌نماید.

 3 درس خوب کسب و کار از 3 اشتباه بد اپل
اما این وضعیت در مورد کسب و کارهای کوچک صادق نیست. شرکتی که به تازگی یک اپلیکیشن برای iOS ۸ ارائه کرده است فرصتی برای اشتباه کردن ندارد و اگر مرتکب اشتباهی بزرگ شد باید راهی برای دلجویی از مشتریانش پیدا کند در غیر اینصورت کسانی که در بازه‌ای از زمان همراه و هوادارش بوده‌اند به سر سخت‌ترین دشمنانش بدل خواهند شد.

اصل دیگری که کسب و کارهای کوچک الزام به رعایتش دارند اجرای صحیح آزمایش‌ها و بررسی‌های مرتبط به کنترل کیفیت است تا اشتباهات را به حداقل برسانند، امری که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر در اپل مورد سهل انگاری واقع شده است. تیم کوک در مصاحبه‌ای که در آوریل ۲۰۱۴ انجام داد بیان کرد، ما هرگز نمی‌خواهیم نخستین باشیم بلکه همواره سعی می‌کنیم کارها را به شکل صحیح و بی‌نقص انجام دهیم. این شیوه شما را برترین خواهد کرد و البته صرف زمان برای انجامش یک اصل محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا