چگونه افزایش حقوق داشته باشیم؟

بصیر،بهتر است خودتان را گول نزنید: برای اینکه افزایش حقوق داشته باشید، باید کارتان را بهتر انجام دهید، اما خبر خوب این است که لازم نیست شغل‌تان را عوض کنید. همیشه به یاد داشته باشید هر فردی که در رده‌ی بالاتری از شما قرار دارد، برای افزایش حقوق شما، باید فردی بالاتر از خودش را توجیه کند، بنابراین غُر زدن یا التماس کردن فایده‌ای ندارد و اگر رئیس‌تان مالک شرکت باشد، قانع کردنش از همه سخت‌تر است، چون به خوبی ارزش هر ۱ ریال را می‌داند. پس نگاهی به این مطلب بیاندازید تا دقیقا بدانید چه کار باید کرد.

 چطور افزایش حقوق داشته باشیم؟
آیا در کارتان خیلی مهارت دارید، اما از ابتدا با حقوق پایین استخدام شده‌اید؟ به هر حال، حالا برای غُر زدن خیلی دیر شده است. همان موقع که قرارداد را امضا کردید، بازی را واگذار کردید. اگر حقوق‌تان پایین است، برای رسیدن به حقوقی که لیاقتش را دارید باید ثابت کنید که می‌توانید پرواز کنید، این پرواز کردن می‌تواند در جهت منافع شرکت خودتان باشد یا ممکن است مجبور شوید به جای دیگری پرواز کنید.

وقتی من به عنوان کارمند مشغول به کار بودم، حقوقم حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از بقیه‌ی هم‌رتبه‌هایم بیشتر بود. در این مطلب می‌خواهم ۱۰ ترفند را که خودم از آنها برای بالا بردن حقوقم استفاده می‌کردم به شما بیاموزم.

۱. باور داشته باشید که بیشتر از اینها می‌ارزید

اولین و مهمترین قدم این است که این باور را در خود پرورش دهید که لیاقت‌تان بیشتر از اینها است. وقتی این کار را انجام دهید مسئولیت‌های بیشتری بر دوش شما گذاشته خواهد شد و این کلید داشتن درآمد بیشتر است.

۲. وظایف خود را بشناسید

وقتی من فردی را استخدام می‌کنم دقیقا می‌دانم از او چه می‌خواهم و باید به چه چیزهایی دست پیدا کند. ممکن است آن فرد کارهای دیگری انجام دهد، و شاید خیلی هم خوب از عهده‌ی انجام آنها بربیاید، اما تا وقتی کاری را که من از او خواسته‌ام انجام ندهد، هیچ فایده‌ای ندارد و مثل این است که هیچ کاری نمی‌کند. شاید خیلی از شرکت‌ها نتوانند به خوبی این مسائل را به کارمندان‌شان منتقل کنند، پس باید ببینید رئیس‌تان واقعا چه می‌خواهد و از شما چه انتظاری دارد و بعد دقیقا همان کار را انجام دهید.

۳. هر کاری انجام می‌دهید به خاطر رئیس‌تان باشد

برای یک لحظه، خودتان را فراموش کنید و به این فکر کنید که چطور می‌توانید زندگیِ کاریِ فردی که حقوق‌تان را تعیین می‌کند، بهبود ببخشید و سپس همان کارها را انجام دهید. منظورم این نیست که چاپلوسی کنید، مسلما هیچ کس تملق و چاپلوسی را دوست ندارد. منظورم این است کارش را تأثیر‌گذارتر و راحت‌تر کنید.

۴. کارهایی را که دیگران دوست ندارند، انجام دهید

آیا کاری وجود دارد که شما دوستش دارید یا در آن توانایی بالایی دارید ولی هیچ کس حاضر نیست آن را انجام دهد؟ سعی کنید چنین وظایفی را در شرکت قبول کنید. فروش می‌تواند مثال خوبی از این دست باشد. خیلی از افراد فروش را دوست ندارند، اما در نهایت این فروش است که درآمدزایی می‌کند.

 چطور افزایش حقوق داشته باشیم؟
۵. ارزش واقعی خود را پیدا کنید

واقع‌گرا باشید و رویاپردازی نکنید. با احتیاط پرس‌و‌جو کنید تا نرخ رایجی را که در جامعه برای پُست شما وجود دارد، پیدا کنید. اگر حقوقی که به شما پرداخت می‌شود کمتر از نرخ رایج است، تقاضای اضافه‌حقوق کنید ولی اگر قصد دارید که شغل فعلی‌تان را حفظ کرد و بهبود ببخشید، تقاضای اضافه حقوق را به شکلی مطرح نکنید که رئیس‌تان تصور کند به او اولتیماتوم می‌دهید. فقط باید نشان بدهید که برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر آماده هستید. اگر متوجه شدید که ارزش رایج کاری که انجام می‌دهید بیشتر از این نیست، باید به فکر اقدامات دیگری باشید.

۶. اگر می‌توانید، رد پول را دنبال کنید

اگر کار شما نیاز به تخصص خاصی ندارد، سعی کنید تا آنجا که ممکن است به مراکز سوددهی سازمان، مانند مرکز فروش یا تحویلِ کالا، نزدیک شوید و نه پشتیبانی و توسعه‌ی محصول. البته می‌دانم که توسعه‌ی محصول و ارائه‌ی خدمات در نهایت به سوددهی منجر می‌شوند، اما رسیدن به پول در قسمت‌هایی که مستقیما با آن سر و کار دارند آسان‌تر است.

۷. اگر نمی‌توانید، پول و سوددهی را به خوبی درک کنید

اگر مثلا گرافیست یا برنامه‌نویس هستید و با توجه به حرفه‌تان، نمی‌توانید به بخش فروش یا مدیریت منتقل شوید، پس بهتر است با تیم فروش دوست شوید تا متوجه شوید کاری که انجام می‌دهید چطور بر درآمدزایی شرکت تأثیر می‌گذارد.

 چطور افزایش حقوق داشته باشیم؟
شاید بیشترِ هم‌رده‌های شما این کار را انجام ندهند، اما شما سعی کنید در هر حرفه‌ای که هستید به چگونگی درآمدزایی و افزایش سود شرکت فکر کنید. از دانش خود استفاده کنید تا برای شرکت‌تان سود بیشتری به ارمغان بیاورید.
۸. منحصر به فرد باشید

خودتان را با همکاران‌تان مقایسه نکنید. اول اینکه این کار حرفه‌ای نیست و از آن مهم‌تر، دارید به رئیس‌تان می‌گویید که با فلان همکار تنبل یا آن همکاری که بیشتر از حقش پول می‌گیرد، یکی هستید. متاسفانه، با این کار ارزش خودتان را پایین می‌آورید.

۹. آیا کار دیگری هست که شرکت‌تان بتواند برای شما انجام دهد؟

شاید فعلا شرکت شما این امکان را نداشته باشد که حقوق‌تان را اضافه کند. باید ابتدا در این زمینه تحقیق و پرس‌و‌جو کنید. آیا واقعا شرکت در موقعیتی هست که بتواند این مقدار هزینه‌ی اضافی را تقبل کند یا نه؟ آیا مزایای غیر‌مادی دیگری وجود دارند که بتوانید از آنها برخوردار شوید؟ مثلا، کار کردن در خانه، اضافه کردن روزهای مرخصی، یا حتی کاهش ساعات کاری در هفته. شاید بتوانید برای به دست آوردن این گونه مزایا مذاکره کنید.

۱۰. ببینید مشکل کارتان کجاست

اعتراف می‌کنم وقتی خودم کارمند بودم، یکی از سخت‌ترین مسائل شنیدن انتقاد بود، حتی انتقاد سازنده. اما اگر قرار نیست اضافه حقوق بگیرید و نمی‌خواهید به توصیه‌ی من که آزادکاری (فریلنسری) است عمل کنید، پس باید از خود بپرسید چه چیزی سدِ راه افزایش حقوق شما است. باید این کار را بعد از انجام مذاکره با رئیس‌تان انجام دهید. سعی کنید خوب یاد بگیرید، نقاط ضعف خود را اصلاح کنید و مهارت‌های خود را افزایش دهید، سپس دوباره برای مذاکره برگردید.

دست به کار شوید

به من اطمینان کنید. افرادی که در کارشان صادق هستند و اقداماتی در جهت رشد و پیشرفت سوددهی شرکت‌شان انجام می‌دهند کمیاب هستند. شما هم تبدیل به یکی از این افراد شوید و اگر حقوق‌تان افزایش پیدا نکرد شاید بهتر باشد شرکت‌تان را عوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا