سردبیر سیاسی بصیرنیوز؛ به مناسبت هفته ایثار و شهادت در فریدونکنار؛

رمز ماندگاری شهدا اتکای به خود بود/ شهدا نشان دادند با دستان خالی در برابر استکبار نیز می‌توان مقاومت کرد

بصیر، رضا سیفایی

شهدا را می‌توان معلمان انسان سازی دانست، افرادی که برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بلند خود تمامی هستی و داشته‌های‌شان را در کف اخلاص گذاشته و با دادن عزیزترین نعمت که همان جان خویش است به بازماندگان خود درس‌های فراموش نشدنی را ارائه دادند که در این نوشتار سعی به بازخوانی آنها داریم.
مهم‌ترین درس شهدا به نسل‌های آینده ایثار، فدارکاری و از خود گذشتگی است، شهدا نشان دادند که با گذشت می‌توان به درجه‌های بلند انسانیت رسید و در تاریخ جاودانه شد.
امروز بسیاری از افراد پس از مدتی غم از دست دادن نزدیک‌ترین افراد به خود را از یاد می‌برند اما غم از دست دادن این اسوه‌های مبارز نه تنها کهنه نمی‌شود بلکه هر چقدر زمان می‌گذرد عیار و قیمت آنها افزایش پیدا کرده و جای خالی آنها بیشتر احساس می شود، بنابراین تلاش می‌شود تا با برگزاری هرچه باشکوه‌تر یادواره‌های شهدا ادای دینی به آنها شده و وظیفه خود را در قبال آنها انجام دهیم.
یادواره‌های شهدا بهترین فرصت برای بیان وفاداری به آرمان‌های آنها است که هر میزان با خلوص نیت بیشتری برگزار شود شهدا هم کمک کرده و نتایج درخشان‌تری به همراه دارد.
دومین درس مهمی که از شهدا می‌توان گرفت درس ایمان، توکل به خدا و استقامت در برابر مشکلات است، این عزیزان با کمترین امکانات موجود بیشترین حماسه‌ها را خلق کردند، شهدا ثابت کردند که اگر چه وجود امکانات برای موفقیت مهم است اما حرف اصلی را در این میان ایمان به خدا و توکل به او و صبر در راه مشکلات می‌زند، آنها به این وعده بر حق الهی باورداشتند که اگر خدا را یاری کنید او هم شما را یاری می‌کند تا از پس مشکلات برآیند.
نگاهی به شرایط دفاع مقدس در گذشته و جبهه مقاومت در حال حاضر به درستی نشان می‌دهد که همیشه مردان حق از کمترین امکانات برخوردار بودند، در دفاع مقدس رزمندگان ما با حدود ۴۰ کشور دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نبرد بودند و این میزان تعداد دشمنان هیچ‌گاه این مجاهدان را به ناامیدی و ترس نکشاند.
امروز هم حمایت‌های بی شائبه سردمدارن استکبار جهانی از گروه‌های تروریستی- تکفیری حاضر در منطقه ادامه دارد و شهدای مدفع حرم با حداقل امکانات در راه حفظ سرزمین‌های اسلامی و جلوگیری از تجزیه شدن آنها و امنیت کشور در حال جانفشانی هستند.
مورد دیگری که می توان از شهدا آموخت اتکای به خود و نهراسیدن از دشمن است. شهدا ثابت کردند که تنها با اتکا و توکل به خود و قدرت الهی است که می‌توان پیروز این میدان شد، همانگونه که در دفاع مقدس شهدا ثابت کردند که با اتکای به قدرت درون و توانایی‌های کشور می‌توان پیروز تمامی میدان‌های نبرد با دشمنان شد، امروز نیز اتکای به خود می‌تواند باز این پیروزی‌ها را ادامه داد.
هر چند با توجه به شرایط جهانی و پیچیدگی‌های موجود این کار بسیار مشکل است اما با تلاش و کوشش و با برنامه ریزی و شناخت ظرفیت‌های فراوان داخلی می‌توان بر این مشکلات غلبه کرد.
درس دیگری که از این اسطوره‌ها می توان گرفت تعهد به انجام وظیفه و دنبال نام و شهرت نبودن است، متاسفانه امروزه بسیاری از افراد با سوء استفاده از عنوان و جایگاه خود به مسئولیت‌ها به عنوان محلی برای کسب امتیاز‌های مادی نگاه و تلاش می‌کنند تا در دوران مدیریت خود از تمامی امکانات موجود به نفع خود بهره‌برداری کنند.
در طول دوران دفاع مقدس بسیاری از شهدا نه تنها از پذیرفتن مسئولیت خودداری می‌کردند بلکه از امکانات ساده و قانونی که برای خانواده‌های آنها فراهم می‌شد سرباز زده و عملا خود را وام‌دار انقلاب و کشور می‌دانستند و به آن بدهکار بودند.
این ویژگی‌های بسیار مهم که درمان بسیاری از دردهای امروز جامعه ما نیز است از شاخصه‌های اصلی شهدا بوده و آنها را برای همیشه تاریخ در فکر و ذهن مردم ایران ماندگار کرده است.
یادواره‌های شهدا این فرصت را فراهم می‌آورد تا با تکرار و بیان این ویژگی‌ها در عمل به معرفی این اسطوره‌ها پرداخته و درصدد تکرار کردن آن دوران و پرورش چنین مردانی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا