به مناسبت فرا رسیدن فاجعه منا/

بی‌کفایتی عربستان در کنترل حج

بصیر، سال گذشته یکی از خون بارترین مراسم حجاج در عربستان سعودی برگزار شد، در حوادث پی در پی که برای حجاج کشورهای مسلمان اتفاق افتاد بیش از ۸ هزار نفر جان خود را از دست دادند.
بنابر آمارها در طول سی سال گذشته تعداد حجاج فوت شده در عربستان بنا به دلایل مختلف ۷ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که اتفاق‌های سال گذشته به اندازه سی سال قبل از آن در بین حجاج تلفات به وجود آورده است که این نشان دهنده بی‌کفایتی محض سردمداران جدید عربستان سعودی دارد.
این کشور به عنوان تنها کشوری در جهان محسوب می‌شود که نام خانوادگی حاکمان آن بر روی نام کشور قرار داده شده است که اوج دیکتاتوری و استبداد را نشان می‌دهد.
در مورد چرایی این اتفاق و دلایل و ریشه‌های آن هنوز اطلاع‌رسانی کاملی از سوی مسئولان عربستانی صورت نگرفته و آنها در این قضیه بعد از یک سال هنوز سکوت کرده اند.
نکته جالب عدم پرداخت دیه این شهدا است که هنوز پرداخت نشده و دولت عربستان به بهانه‌های واهی از پرداخت آن سر باز می‌زند.
همچنین بسیاری از کشورها به دلیل عدم واکنش صحیح و به موقع متاسفانه موفق نشدند پیکر حجاج خود را به وطن خود آورده و دفن کنند، بسیاری از پیکرهای این حجاج در خود عربستان دفن شده و شواهد حاکی از دفن دسته جمعی این افراد دارد.
جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بوده است که به دلیل واکنش قاطع و به موقع رهبری موفق شد پیکر شهدای خود را به کشور بازگردانده و در مراسم باشکوهی در سطح کشور تشییع و دفن کند.
برای پی بردن به چرایی این اتفاق باید سیاست های این کشور در طول یک دهه گذشته مورد واکاوی قرار گیرد.
رحمان میرزازاده کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، در این زمینه اظهار کرد: عربستان سعودی در طول یک دهه گذشته شکست‌های سیاسی و اقتصادی بسیار فراوانی را متحمل شده است.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین این بحران‌های سیاسی انتخاب رهبران و پادشاهان فرتوت و پا به سن گذاشته است که در عمل موجب شده همیشه جنگ قدرت در این کشور وجود داشته باشد و پسران آل سعود تلاش تا هر چه بیشتر در این جنگ قدرت حضور پیدا کنند و سهمی از قدرت سیاسی را به دست آورند.
این کارشناس ارشد علوم سیاسی افزود: از دیگر مشکلات مهم سیاسی دیگر در این کشور عدم برگزاری مردم‌سالاری واقعی و توجه به نقش مردم این کشور در تعیین سرنوشت خود است، این حکومت یکی از بسته‌ترین نظام‌های سیاسی دنیا را دارا است که در عمل چرخش قدرت در دست عده محدودی قرار گرفت.
میرزازاده گفت: سومین مشکل این رژیم بلند پروازی‌های سیاسی در منطقه و جهان است، این بلند پروازیها شامل دخالت در امور سایر کشورهای منطقه، حمایت از سازمان‌ها و گروههای تروریستی – تکفیری، تلاش برای تغییر سیاسی منطقه، استفاده از نفت به عنوان سلاحی اقتصادی برای ضربه زدن به مخالفان سیاسی خود و غیره است.
رضا سیفایی یکی دیگر از کارشناسان ارشد علوم سیاسی مازندران در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: سیاست‌های آل سعود در طول سال‌های گذشته نتایج تاسف باری برای منطقه به بار آورده که یک نمونه آن کشته شدن ۲۸۰ هزار نفر در سوریه است.
وی افزود: این حکومت با شکست خوردن سیاست‌های خود در منطقه که توسط عمال تکفیری انجام می‌شده است در عمل خود وارد میدان شده و به یکی از کشورهای منطقه حمله نظامی مستقیم هم کرده است.
این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: جنگ این کشور با مردم مظلوم یمن وارد دومین سال خود شده است و هزاران کشته و مجروح برای آنها به بار آورده و در عمل دولت عربستان نتوانسته است به اهداف خود در این کشور دست یابد و عیار نظامی خود را هم نشان داده است.
سیفایی تصریح کرد:حضور عربستان در یمن مدیریت داخلی این کشور را هم زیرتاثیر قرا داده و موجب شد در عمل مدیریت حج به حاشیه رفته و آن اتفاق دردناک سال گذشته رخ دهد.
وی با بیان اینکه بنا برگزارش‌ها اکثر نیروهای امنیتی و پلیس این کشور از میان نوجوانان و جوانان سعودی انتخاب شده بودند و نیروهای باتجربه‌تر برای حضور در جنگ یمن توسط ارتش این کشور فراخوان شده بودند، خاطرنشان کرد: این نیروهای بی‌تجربه که برای تامین امنیت حجاج مورد استفاده قرار گرفته بودند توانی برای حل بحران نداشتند و بیشتر تماشاچی و ناظر واقعه بودند تا نیروهای کمک کننده هر چند دست‌های پشت پرده حکام سعودی در تاخیر به کمک رسانی به حجاج آسیب دیده را هم نباید از نظر دور داشت.
این کارشناس سیاسی گفت: این کشور تلاش می‌کند تا به اشکال مختلف برای رقیب منطقه‌ای خود که جمهوری اسلامی ایران است مشکلات بسیاری ایجاد کند.
سیفایی افزود: آل سعود در این راه از هرگونه اقدامی که موجب زیرفشار قراردادن ایران باشد حمایت کرده و امکانات خود را در این راستا هزینه می‌کند.
وی گفت: رابطه عربستان سعودی با ایران در طول سال‌های گذشته از حالت رقابت خارج شده و به تنازع و برخورد رسیده است.
به گزارش بصیرنیوز، امیدواریم سایر کشورهای اسلامی از سیاست‌های تفرقه افکنانه عربستان سعودی اعلام برائت کرده و فکری به حال مدیریت حج کنند تا جان و مال مسلمانان در خانه امن الهی حفظ شده و از گزند این حکام جور مصون باشند.
همچنین دولت جمهوری اسلامی با طرح شکایتی به سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند درخواست غرامت و دیه جان باختگان این حادثه را از راه مجاری قانونی پیگیری کرده و طرحی برای مدیریت حج پیشنهاد دهد تا پیش از این حکام سعودی از مدیریت اماکن مقدسه در مکه و مدینه سوء استفاده نکنند و خود را خادمان دروغین حریمین شریفین نخوانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا