سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مطرح کرد:

اوباما باید درباره ابهامات پرداخت ۱٫۷ میلیارد دلار به ایران شفاف‌سازی کند/ چه امتیاز پنهانی‌ای در توافق هسته‌ای به تهران داده شد؟

بصیر، سناتور جیمز لانکفورد اقدام باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای پرداخت پول به ایران را مورد بازخواست قرار داد و در اولتیماتومی به اوباما از او خواست تا یک هفته دیگر به سوال های پیش آمده پاسخ دهد.

پایگاه پولتیکو با اشاره به این موضوع نوشت: در نامه ای که این سناتور جمهوری خواه به کاخ سفید ارسال کرده است، ۱۳ سوال از رئیس جمهور آمریکا پرسیده شده است که بیشتر متمرکز به پرداخت پول به ایران به عنوان باج برای آزادی زندانیان آمریکایی هستند.

لانکفورد در این نامه خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: شما با شعار شفاف سازی مسائل برای ملت ریاست جمهوری خود را شروع کردید. اکنون مردم آمریکا باید بدانند که مالیاتی که پرداخت کرده اند کجا مصرف شده است و جزئیات توافقی که با ایران کرده اید باید برای همه معلوم شود.

لانکفورد افزود: امضای دولت اوباما در توافق با ایران، یعنی امضای تمام مردم آمریکا؛ بنابراین باید همه به حقایق توافق صورت گرفته دسترسی داشته باشند.

۱٫۷ میلیارد دلار پرداخت شده به ایران، بازگشت پول قراردادی بود که ایران در سال ۱۹۷۹ برای خرید تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرده بود، اما بعد از قطع شدن روابط دیپلماتیک این دو کشور، پول های ایران در آمریکا بلوکه شد. همزمان با مذاکرات هسته ای و گرم شدن روابط دو کشور، آمریکا توافق کرد تا این پول را به ایران بازگرداند. اما حزب جمهوری خواه ایالات متحده، پرداخت این پول به ایران را باج به حساب می آورد.

سناتور جمهوری خواه آمریکا همچنین در این نامه از اوباما خواست که اطلاعات مربوط با چگونگی هزینه شدن این پول در ایران را بع اطلاع عموم مردم آمریکا برساند. زیرا جمهوری خواهان بر این باورند که ایران با پولی که از آمریکا دریافت کرده، جنگ نیابتی در منطقه را شعله‌ورتر کرده است.

در آخرین بیانیه های دولت اوباما آمده است که پول ارسال شده به ایران به صورت نقدی بوده است زیرا تحریم های بانکی اجازه انتقال پول از این طریق را نمی دهد.

در سوال های دیگر این سناتور جمهوری خواه از اوباما، لانکفورد اظهار داشت که در توافق هسته‌ای به ایران امتیازهای پنهانی‌ای اعطا شده است تا برجام را به اجرا برساند و از اوباما خواست در این باره نیز شفاف سازی کند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا