سال آخر ؛ تلاش بیشتر یا حاشیه بیشتر/

حاشیه سازی هایی که نه برای ملت فایده دارد نه برای دولت/ از اعتراض حامیان دولت به وضعیت اقتصادی کشور تا دمیدن دولتمردان در شیپور برگزاری کنسرت

بصیر، یکی از کمبود های کشور در بخش سیاسی نبودن احزاب فعال و کارآمد سیاسی است. شخصیت های سیاسی  غالبا از دل دو جریان عمده سیاسی کشور یعنی اصلاح طلب و اصولگرا بیرون می آیند و سپس در پی جریان سازی آن گونه که مطلوب خود هستند، می روند.

سیاسی کاری و ایجاد احزاب یا جریاناتی که دلخواه دولتها هستند یکی از دغدغه دلسوزان کشور است به نحوی که اگر حزب به معنای واقعی در کشور وجود داشت نیاز به این حرکت توسط  روسای دولت ها نبود و شخص رییس جمهور باید به آن حزب پاسخ می داد.

این نقیصه متاسفانه صدمات زیادی را به کشور وارد می کند به صورتی که بسیاری از فرصت ها و امکانات دولت ها صرف این امر می شود؛ دولت ها در سال پایانی خود برای انتخابات آماده می شود و بسیاری از تصمیمات شتاب زده را برای رای آوری خود انجام می دهند. تصمیماتی که مضرات آن در سال های بعدی کاملا آشکار و هویدا می شود.

به عنوان مثال دولت دهم در دو سال پایانی خود برای انتخاب فردی نزدیک به رییس جمهور سابق دست به اقدامات انتخاباتی زده و تمام وقت خود را صرف نظریه پردازی ها و تئوری هایی بی فایده می کند. فرد حاشیه ساز دولت قبل برای جمع کردن رای قشر خاکستری نزدیک به اصلاح طلب سخنان ساختارشکن و بی ربطی را انجام می دهد که نه فایده ای برای دولت داشت و نه ملت.

در دولت فعلی نیز این نگرانی وجود دارد که رییس جمهور سال آخر را به اقدامات شتاب زده سیاسی برای رای آوری در دور بعد انجام دهد؛ نگرانی که غیبت رییس جمهور در جلسات آن را بیشترکرده است و آن طوری که شنیده می‌شود رییس جمهور بسیاری از اختیارات خود را به معاون خود تفویض کرده و خود در جلسات غایب است.

در هفته های قبل بسیاری از شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش داده و معتقدند کشور با رکود بدی در زمینه اقتصاد دست و پنجه نرم می کند و دولت باید ابتدا باید به فکر ترمیم اقتصاد و حرکت جهادی مقاومتی برای اقتصاد باشد و با سیاسی کاری فرصت ها را از دست ندهد.

آیت الله احمد خاتمی در خطبه های  نمازجمعه به این موضوع واکنش نشان داد و تصریح کرد: مبادا انتخابات آینده سبب شود همه چیز را سیاسی کرده و مسئله معیشت مردم را تحت شعاع قرار دهیم چرا که رهبری فرمودند دغدغه من معیشت مردم است.

آیت الله صدیقی خطیب دیگر نماز جمعه تهران هم به دولت تذکر داد و گفت: مردم ما مشکلات اقتصادی زیاد دارند، تولید ما هنوز احیاء‌ نشده است. دولت در این یک سال در زمینه رونق اقتصادی فعالیت کند و این فرصت باقیمانده زمانی برای سیاسی‌کاری و تبلیغات انتخاباتی نیست.

اهمال کاری دولت در مساله اقتصاد به جایی رسیده است که بسیاری از طرفداران دولت و اصلاح طلبان هم  نمی توانند از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کنند. میرزا بابا مطهری نژادعضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری می گوید: اقدامات دولت در زندگی مردم تاثیری نداشته و باید تلاش شود اثر این سیاست‌های خوب در زندگی مردم دیده شود.

صادق زیباکلام تئوریسین اصلاح طلبان در یادداشتی که در روزنامه اصلاح طلب شرق در اسفندماه ۹۴ منتشر کرد گفت: پاشنه آشیل روحانی اقتصاد است. وضع اقتصادی آن گونه که باید مناسب نیست. رکود در حقیقت مادر همه مشکلات اقتصادی‌مان است. مانند بیکاری،‌ نمره دولت روحانی در به چالش کشیدن رکود خیلی درخشان نبوده و واقع‌بینانه گفته باشم، او در درس «خروج کشور از رکود» نمره بالایی نگرفته است. برای نشان دادن رکود نیازی به این نیست که انسان کارشناس اقتصادی باشد. بسیاری از صنایع کشور انبارهایشان پر از محصولات و تولیدات‌شان است و هیچ روزنه‌ای هم برای فروش‌شان وجود ندارد؛ زیرا خیلی از صنایع به جای سه شیفت، دو شیفت یا حتی یک شیفته دارند کار می‌کنند.

اقدام دیگری که بسیاری از دلسوزان را آزرده خاطر کرد سخنان رییس جمهور در اعتراض به لغو کنسرت ها در مشهد مقدس بود. بسیاری از کارشناسان به رییس جمهور گفتند مگر چند درصد مردم به کنسرت می روند و مشکل چند نفر است در حالی که مشکل رکود در کشور مشکل عموم مردم است؛ حال آنکه کارشناسان این اقدام رییس جمهور را برای رضایت طیف اصلاح طلب سبدرای خود می دانند.

روزنامه کیهان هم به این مساله واکنش نشان داد و تصریح کرد: طبق آمار موجود ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده‌اند در چنین حالی تعطیل شدن چند کنسرت چگونه می‌تواند به دغدغه اصلی دولت تبدیل شود؟ در حالی که به گفته وزیر کشور کمتر از یک درصد از کنسرت‌ها در کشور لغو شده‌اند.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود به دولت متذکر شدند دولت در سال آخر خود به اقدامات حاشیه ای که شائبه انتخاباتی دارند ورود نکند. به تعبیر معظم له بهترین تبلیغ برای دولت اقدام و عمل است.

آیا بهتر نیست دولت برای رای آوری در دور بعد به فرموده رهبری عمل کرده و با فعالیت جهادی گره کور رکود را باز کندتا طرفداران بیشتری را برای خود کسب کند تا اینکه فقط به حرف های انتخاباتی بسنده کرده و تمام مشکلات را به گردن دولت قبل بیاندازد؟

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا