گزارشی از بحران خشکسالی درهرمزگان؛

از تجربه دمای ۶۷درجه در تابستان هرمزگان تا کمبود ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب در بندرعباس

بصیر، استان هرمزگان هشتمین استان کشور به لحاظ مساحت است که جنوب هرمزگان را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته که دارای اقلیم گرم و مرطوب است و اکثر نواحی در محدوده مناطق گرم و خشک قرار دارد.

هرمزگان ازمناطقی است تحت تاثیر آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی بوده و دارای تابستان های طولانی و گرم بوده و میزان رطوبت در نواحی ساحلی در تابستان بسیار بالا بوده و حتی به صددرصد نیز می رسد.

از سویی گرم‌شدن زمین یا گرمایش زمین پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها شده‌ که خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک بهمراه دارد و به اعتقاد محققان با افزایش دما میزان بارش ها کاسته  شده که خشکسالی و از بین رفتن سفره‌های آب زیر زمینی را بهمراه دارد.

در سال های اخیر فعالان محیط‌زیست امکان و احتمال وقوع پدیده خشکسالی و خطر کاهش میزان بارندگی‌ها را کشور گوشزد کرده بودند که این پدیده بیش از ۱۸ سال است دامن گیر استان بیابانی هرمزگان شده و موجب کاهش میزان بارش و افزایش میزان دما شده است.

مجتبی حمزه نژاد، کارشناس سازمان هواشناسی استان هرمزگان با بیان اینکه تغییر اقلیم در منطقه موجب افزایش دما در استان می باشد، گفت:افزایش فعالیت های انسانی و صنعتی شدن منطقه، ساخت بلند مرتبه ها و تغیی توپوگرافی از عوامل تاثیر در افزایش دما و تغییر اقلیم می باشد.

وی اظهار کرد: بارش ها در هرمزگان از اواسط مهر ماه آغاز می شود که در سال اخیر میانگن بارش ها کاهش داشته از سوی دیگر دمای هوای هرمزگان در سال ۹۵ تا ۱/۵ درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

بروز ۱۸ سال خشک‌سالی‌های پیاپی در استان هرمزگان موجب تقلیل یافتن شدید منابع آبی استان و فشار بر لایه‌های آب زیرزمینی شده که  از ۱۶۸ حلقه چاه ، ۵۸ حلقه به طور کامل خشک ، ۶۷ حلقه شور و غیرقابل استفاده شده و تنها ۴۳ حلقه با ظرفیت پایین در مدار قرار داشته باشند .

استمرار خشکسالی بی سابقه هرمزگان در چهل سال اخیر و کاهش نزولات جوی ، تامین آب در شهرهای هرمزگان به ویژه در شهر بندرعباس مرکز استان را بسیار وخیم کرده و از بحران فراتر رفته است.

بحران کمبود آب در بندرعباس

هوشنگ ملایی،مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به برداشت آب از سد میناب گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه تنها ۳۰ درصد حجم سد استقلال میناب آبگیری شده که از این میزان ۲۰ درصد مصرف و تنها ۱۰ درصد باقی مانده که تا پایان آذر به پایان می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهار کرد:درحال حاضر نیاز آبی شهرهای استان هرمزگان چهار هزار و ۱۹۵ لیتر بر ثانیه بوده در حالی که متوسط میزان تولید آب فعلی سه وهزارو ۲۹۵لیتر بر ثانیه است و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد .

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان اظهار داشت: در حال حاضر در شهر بندرعباس ۴۹۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم که عمده این کمبود در غرب و شمال غرب و بخش صنایع می باشد.
قصمی، بهره برداری از آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بندرعباس را از جمله منابع آبی جایگزین این شهر دانست وافزود: درحال حاضراین پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجموع سرمایه گذاری آن ۲۴۰ میلیون دلار است که در صورت تامین ۱۵۰ میلیون دلار آن از طریق صندوق توسعه ملی، ۸۰-۷۰ درصد این پروژه تامین مالی خواهد شد.

تجربه دمای ۶۷درجه در هرمزگان

ارجمند،مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان اظهار کرد: ۱۰ درصد از افزایش مصرف نیروی برق کشور در سال جاری مربوط به استان هرمزگان بوده است و پیک بار امسال استان هرمزگان در تاریخ ۱۲ مرداد ماه به ۲۰۵۰ مگاوات رسید.
وی با بیان اینکه  ۱۰ درصد از افزایش مصرف نیروی برق کشور در سال جاری مربوط به استان هرمزگان بوده است، اظهار کرد: ۱۵۰مگاوات از این برق مصرفی کشور در هرمزگان مصرف شده که بیشترین پیک مصرف در ۱۲ مرداد ماه بوده است.
ارجمند بیان کرد: تابستان امسال شاهکاری برای صنعت برق بود و با وجود داشتن بیش از ۱۰ روز با feels like temperature بالای ۵۷ درجه و ماکسیمم feels like temperature حدود ۶۷ درجه جهنم گرمای شدید را در استان شاهد بوده ایم.
دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا