اگر می‌خواهید بدانید به کدام دهک تعلق دارید بخوانید

بصیر، این نمودار میله ای، دهک های مختلف درآمدی (هزینه ای) را در اقتصاد ایران نشان می دهد.  برای اولین بار است که این تحلیل و امکان شناخت افراد از جای گیریشان در دهک های مختلف درآمدی منتشر می شود.

این تحلیل از مرکز آمار ایران استخراج شده و نشان می دهد که بسته به میزان درآمد و هزینه ماهانه ای که دارید در کدام ۱۰ طبقه اقتصادی در ایران قرار می گیرید.

هرچه به دهک (یک دهم از خانوارهای جامعه) بالاتری متعلق باشید نشان از این است که ثروتمندتر هستید.

بر اساس این آمار، هزینه دهک اول ۷۸۰ هزار تومان و دهک دهم ۱۶میلیون تومان در ماه است.

بر اساس این تحلیل، اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار) حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می گیرد و جزو ده درصد فقیرترین خانواده های جامعه است. هزینه حدود ۱ میلیون و پانصد هزار تومان، خانواده را در دهک دو قرار می دهد. هزینه ۲ میلیون تومانی دهک سه، هزینه حدود سه میلیون تومانی دهک چهار، هزینه حدود ۳میلیون و پانصد هزار تومانی دهک پنج، هزینه حدود ۴ میلیون و سیصد هزار تومانی دهک شش، هزینه حدود ۵ میلیون تومانی دهک هفت، هزینه حدود ۶ میلیون و هفتصد هزار تومانی دهک هشت، هزینه حدود ۸ میلیون تومانی دهک نه و در نهایت هزینه خانوارهایی که حدود ۱۶ میلیون تومان است دهک ده که ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می دهد.

منظور از هزینه ماهانه، کلیه هزینه های جاری خانوار در ماه از هزینه اجاره تا خوراک و پوشاک و حمل و نقل و تحصیل و … است.

یک راهنمایی: اگر مثلا در خانه ای ساکن هستید که هزینه اجاره نمی پردازید، باید هزینه اجاره ای که پرداخت نمی کنید را هم به هزینه های خود اضافه کنید و بعد جای خود را در دهک های جامعه مشخص کنید. این در مورد تمام هزینه هایی که نمی پردازید مصداق پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا