سرلشکر رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

موشک‌های ایران با یک دهم هزینه ساخته می‌شوند/در مذاکرات دستاورد دندان‌گیری که مشکل مردم را حل کند به دست نیامد/ اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد

بصیر، سردار سرلشکر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به منظور تشریح سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با فرماندهان و مسئولان سپاه در خصوص اهمیت توجه به تجهیز و ارتقای توان نیروهای مسلح اظهار داشت: از همان سال ۶۴ که نیروهای سه‌گانه سپاه تشکیل شد و هر ساله مجمع فرماندهان سپاه در حضور حضرت امام و بعدها در حضور مقام معظم رهبری شکل گرفت همواره یکی از نکات مورد تأکید امام و رهبری بازسازی نیروهای مسلح و توجه به دفاع همه‌جانبه بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز همیشه بر موضوع امنیت که همه مسائل کشور به آن ارتباط دارد تأکید داشته‌اند.

رضایی امنیت پایدار و خوداتکا را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت منطقه خاورمیانه، غرب و جنوب غرب آسیا است که این توان هم در داخل و هم در خارج تست می‌شود و به قدرتی تبدیل شده‌ایم که ندادن تجهیزات توسط کشورهای دیگری خللی در آن ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما امروز تسلیحات خود را بومی کرده و سازماندهی‌مان نیز متکی به دانش خودمان است، افزود: حتی آمریکایی‌ها هم به نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در شکل‌دهی به نظم منطقه اذعان دارند.

فرمانده اسبق سپاه ایمان، ابتکار، خلاقیت و نوآوری را از جمله عناصر تشکیل اقتدار نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز مصادیق ایمان را می‌توان در شهادت‌طلبی جوانان و مدافعان حرم دید و در حوزه خلاقیت و فناوری نیز که در سپاه موج می‌زند هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی نیروهای انقلابی در سپاه را بگیرد.

رضایی به موضوع تجهیزات به عنوان یکی دیگر از عناصر تشکیل اقتدار اشاره کرد و افزود: ما در این زمینه باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم تا به تجهیزات مدرن و به‌روز دست یابیم و از فناوری روز دنیا عقب نمانیم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی موشک‌های ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر با خطای ۱۵۰ متر داشت اما امروز موشک‌های ما در فاصله ۲هزار کیلومتری هدف را با خطای ۲ تا ۵ متر مورد اصابت قرار می‌دهند و متخصصان ما در تلاشند تا این میزان خطا را هم کم کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما موشک‌های پیشرفته خود را با هزینه یک دهم نسبت به قبل می‌سازیم، اظهار داشت: وقتی دشمن روز به روز تسلیحات جدید تولید می‌کند ما هم باید به افزایش توان دفاعی خود بپردازیم.

رضایی خاطرنشان کرد: امروز امنیت فقط در حوزه سخت‌افزاری نیست بلکه در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصاد و اجتماعی نیز تعریف می‌شود و این امنیت چند مؤلفه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انسجام ملی است و این به معنی آن است که افراد زیاد خلاف یکدیگر حرف نزنند و نگویند چرا این همه نیروی نظامی داریم.

وی ادامه داد: من وقتی این حرف‌ها را می‌شنوم یاد یک سال پیش از جنگ می‌افتم که دولت موقت و آقای بازرگان اشتباهات بزرگ راهبردی داشتند. مثلاً قراردادهای نظامی را به صورت یک جانبه لغو کردند که از جمله آن می‌توان به قرارداد خرید جنگنده‌های F16 از آمریکا و یا خرید ناو از ایتالیا و یا خریدهای دیگر از انگلیس و آلمان اشاره کرد و یا اینکه دولت موقت پیش از جنگ زمان خدمت وظیفه را نصف کرد و این در حالی بود که ما بلافاصله با جنگ روبه‌رو شدیم. بنابراین اظهار این حرف‌ها درست نیست.

فرمانده اسبق سپاه گفت: گاهی این حرف‌ها بر اثر اشتباه است اما بعضی‌ وقت‌ها مسئولین کشور که آگاهی کمتری از مسائل نظامی دارند تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار می‌گیرند و خواسته یا نخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند. در حالی که نیروهای مسلح ما باید مرتباً آمادگی خود را بالا ببرند.

رضایی یادآور شد: اینها در حالی است که ما در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته سه بار توسط اسرائیلی‌ها و دو بار توسط آمریکایی‌ها با تهدید جنگ روبه‌رو شدیم خصوصاً از وقتی که آمریکایی‌ها وارد منطقه شده و به عراق و افغانستان حمله کردند.

وی با بیان اینکه دکترین دفاعی ما براساس بازدارندگی تعریف شده است، افزود: ما باید همواره آماده جنگ باشیم و قدرت خود را به دشمن نشان دهیم و هرچه برد موشک‌های ما بیشتر شود امنیت بیشتر شده و احتمال جنگ کمتر می‌شود و اگر آمادگی‌مان را از دست بدهیم دائماً از سوی دشمن مورد تهدید و تهاجم قرار خواهیم گرفت آن هم در حالی که می‌بینید تمام اطراف ایران حتی کشور ترکیه درگیر ناامنی و آشوب است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی کارشکنی‌ها و چالش‌آفرینی‌ها در خصوص نیروهای مسلح و نظامیان اظهار داشت: گاهی این پارازیت‌ها که در خصوص نظامیان ایجاد می‌شود اعتقادی است یعنی افرادی که این کار را می‌کنند اصولاً با نظامی‌ها مشکل دارند اما برخی از این اقدامات به دلیل آن است که افراد در حل مسائل اقتصادی کشور پاسخی برای ارائه ندارند.

رضایی گفت: نظامی‌ها توانستند اقتدار و امنیت را حل کنند چرا شما نمی‌توانید اقتصاد را حل کنید در حالی که ما در حوزه نظامی نسبت به اقتصاد با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: باید این سؤال را پرسید که علی‌رغم این همه تحریم چرا نیروهای مسلح ما به لحاظ علمی و فناوری یک قدرت بزرگ محسوب می‌شوند ولی در حوزه اقتصاد آقایان نمی‌توانند تورم و بیکاری را حل کنند. بهتر است آنها به دنبال حل مشکلات اقتصادی باشند و به نظامی‌ها کاری نداشته باشند.

فرمانده اسبق سپاه این موارد را نوعی فرار رو به جلو توسط مسئولان اقتصادی دانست و گفت: اینها نتوانستند تحول اساسی ایجاد کنند البته من نمی‌گویم همه افراد اما برخی چون جوابی برای کار خود ندارند این مسائل را مطرح می‌کنند.

رضایی تأکید کرد: اقتصاد ایران راهی ندارد مگر اینکه همان مسیری که در حوزه اقتدار طی کردیم برود و راههای مختلفی که تجربه شده نتیجه نداده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حل مشکلات کشور با اتکا به کمک آمریکا که در تفکر برخی افراد وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ سال است که روشنفکران ما چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. در مشروطه فریب انگلیس را خوردند و در ملی‌ شدن نفت هم مصدق فکر می‌کرد آمریکایی‌ها به او کمک خواهند کرد اما همان‌ها علیه دولت مصدق کودتا کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: ما در انقلاب این دندان را کندیم و به دور انداختیم و گفتیم که به قدرت‌هایی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد نداریم و هرگاه به آنها اعتماد نکردیم پیشرفت کردیم و هر وقت منتظر کمک آنها بودیم با مشکل روبه‌رو شدیم.

رضایی تصریح کرد: هنوز هم خیلی‌ها منتظرند که آمریکا به کمک آنها بیاید برای همین کار نمی‌کنند، تردید دارند و خودباوری را نپذیرفتند و آسمانی رویارویی مثل رابطه با آمریکا برای خود ترسیم کردند اما بی‌اعتمادی به قدرت‌ها یکی از دستاوردهای تاریخی ما است و این تنها در موضوعی مثل برجام هم نبوده بلکه ما بارها آمریکایی‌ها را تست کرده‌ایم.

فرمانده اسبق سپاه در ادامه به ذکر خاطره‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رئیس جمهور ترکیه از طرف آمریکایی‌ها پیامی آورد و گفت اگر کمک کنید تا گروگان‌های آمریکایی در لبنان آزاد شوند آمریکا برای‌تان کاری خواهد کرد که در مخیله‌تان نمی‌گنجد. آقای هاشمی از ما که فرمانده سپاه بودیم خواست تا کاری کنیم و ما هم هرچند نمی‌توانیم به حزب‌الله دستور دهیم اما یکی از افراد را به لبنان فرستادیم و حزب‌الله قانع شد که چهار گروگان آمریکایی آزاد شوند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و بعد از آقای هاشمی سؤال کردیم آن وعده‌هایی که رئیس جمهور ترکیه آورد چه شد.

رضایی ادامه داد:‌ به هر حال ما بارها اینها را تست کردیم و دریافتیم که باید به توان خود متکی شویم و هرچه جلو برویم آمریکا مجبور است راه را باز کند.

به گزارش فارس وی در ادامه این گفت‌وگو به معایب و محاسن برجام پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بانک‌های بزرگ جهان با ما کار نمی‌کنند. سوئیفت باز است اما امکان مبادله ارز نیست و وقتی بانک‌های بزرگ با ما کار نکنند برخی بانک‌های کوچک نیز از آنها تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما امروز پول‌های زیادی در نقاط مختلف جهان داریم اما تبدیل آنها به دلار و یا تبدیل دلار به بقیه ارز‌ها ممکن نیست. در واقع آمریکایی‌ها روی کاغذ یک چیز می‌نویسند و در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به این ترتیب انتظارت مردم در مذاکرات بالا رفت اما چیز دندان‌گیری که مشکل را حل کند به دست نیامد.

رضایی در خصوص محاسن برجام نیز گفت:‌ یکی از محاسن این بود که ایران در چنین سطح بزرگی بین‌المللی در مقابل چندین قدرت نشست و یک اعتبار و وجاهت بین‌المللی برای کشور درست شد و حسن دیگر این بود که آمریکایی‌ها در یک دو راهی یعنی عقب‌نشینی و یا حرکت به سمت جنگ بودند و در واقع اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد.

وی افزود: از طرف دیگر حریم امنیتی ما افزایش یافت و دنیا فهمید که آمریکا نمی‌تواند به سمت جنگ پیش برود و اگر می‌توانست وارد جنگ شود مذاکره نمی‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در برجام با چند قدرت مذاکره کردیم و نه آمریکا، اظهار داشت: البته آمریکایی‌ها در برجام قصد داشتند همه را کنار بزنند و مطلوب‌شان این بود که خودشان مستقیماً با ما مذاکره کنند و در حوزه‌های منطقه‌ای هم به دنبال چنین هدفی هستند در حالی که این مسائل اصلاً مربوط به آمریکا نیست.

رضایی افزود: در خصوص سوریه هم که روس‌ها وارد مذاکرات شدند ممکن است در آینده میز مذاکرات بین چند کشور شکل بگیرد اما آمریکایی‌ها دوست دارند همه را حذف کنند و خودشان با ما مذاکره کنند.

وی یکی از اهداف آمریکایی‌ها از این خواسته را متزلزل کردن و شکستن پشتیبانی از مقاومت دانست و افزود:‌ آمریکا به دنبال شکست مقاومت است و در آتش‌بس اخیر هم رفتار زشت آنها را دیدیم در حالی که بخشی از شهر دیرالزور سوریه در اختیار ارتش سوریه بود اما دیروز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکا که از اردن و ترکیه بلند شده بودند مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند و تروریست‌ها نیز از فرصت استفاده کردند و این مراکز را به محاصره خود درآوردند و اکنون ارتش سوریه با کمک روسیه سعی می‌کند تا این مواضع را پس بگیرد.

فرمانده اسبق سپاه نقش ایران در عراق را در حوزه آموزش و کمک‌رسانی توصیف کرد و افزود: ما به جبهه مقاومت کمک می‌کنیم و این همکاری براساس قوانین خودمان و استانداردهای بین‌المللی است و در این چارچوب از هیچ کمک آموزشی، مستشاری و… دریغ نخواهیم کرد و معتقدیم امنیت کشورهای منطقه به هم مرتبط است و اگر ناامنی ایجاد شود این ناامنی‌ها به همه کشورها از جمله ایران نیز منتقل خواهد شد.

رضایی افزود: ما پول زیادی نداریم ولی دانش و تجربه خود را در حوزه آموزشی در اختیار جبهه مقاومت قرار می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تعریف جنگ نامتقارن اظهار داشت: این جنگ به معنای آن است که شما توانایی داشته باشید که این توانایی در اختیار دشمن نباشد. مهم نیست دشمن چه دارد مهم این است آنچه شما دارید او نداشته باشد که یکی از این مؤلفه‌ها ایمان است.

فرمانده اسبق سپاه اظهار داشت: البته تسلیحات و تجهیزات خاص نیز از دیگر موارد مهم است. مثلاً ما امروز قایق‌های تندرویی در خلیج فارس داریم که اگرچه به لحاظ ظاهری از شناورهای آمریکا کوچک‌تر است اما الان اگر از آمریکایی‌ها بپرسید که از ناوهای روسیه می‌ترسند یا قایق‌های تندروی سپاه آنها می‌گویند که از قایق‌های تندرو.

رضایی ادامه داد: این تجهیزاتی که ما می‌سازیم اگرچه ممکن است از لحاظ فناوری پایین‌تر باشد ولی متناسب با جنگ ما است و دشمن از آن می‌ترسد.

وی در خصوص برخی جوسازی‌ها درباره هزینه‌های نظامی ایران افزود: کشور عربستان در سال ۲۰۱۴ چهارمین کشوری بود که بیشترین هزینه را در حوزه نظامی کرد و در سال ۲۰۱۵ به رتبه سوم یعنی حتی بالاتر از روسیه رسید. یعنی حدوداً ۱۰ برابر ما هزینه کرد و یا کشوری مثل امارات به مراتب هزینه‌های نظامی بیشتری نسبت به ما دارد و این در حالی است که ما در طول ۸ سال جنگ که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم حدود ۲ میلیارد دلار را خرج جنگ کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل هزینه‌های سنگین کشورهای عربی منطقه در حوزه نظامی گفت:‌ ممکن است آنها می‌خواهند این تجهیزات را آماده کنند و دو دستی تحویل ما یا نیروهای انقلابی که در این کشورها به قدرت می‌رسند و در عربستان جایگزین آل سعود می‌شوند قرار دهند تا ما برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده مجهز باشیم.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا