امام جمعه سوادکوه در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز:

محرم درسی برای جلوگیری از ستم‌های اقتصادی و انحصار در جامعه است/ هر نوع سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری در اسلام حرام است

بصیرنیوز، حجت‌الاسلام احمد قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، اظهار کرد: محرم ماه ایثار و شهادت است و برگزاری این آیین جامعه را به صلح، دفاع از مظلوم و رسیدگی به درماندگان هدایت و سنت پیامبر و قرآن را احیا می‌کند.

وی با بیان اینکه سیدالشهدا فرمان الهی داشتند تا از تحریف دین جلوگیری کنند، تصریح کرد: اگر کسی حلال خدا را حرام کند و حرام خدا را حلال کند و جامعه نیز در برابر طاغوت اعتراض نکند به جهنم می‌رود و هر نوع سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری در اسلام حرام است.

امام جمعه سوادکوه با بیان اینکه در محرم باید علاوه بر عزاداری از درس‌های آن نیز بهره گرفت، گفت: محرم درسی برای جلوگیری از ستم‌های اقتصادی و انحصار در جامعه است.

قربانی جان مایه حیات اجتماعی دین را محرم و عاشورا دانست و تصریح کرد: مکتب عاشورا موجب شد که با اسرائیل و آمریکا دست برادری ندهیم، بنابراین در اداره‌ها و دادگاه‌ها عواملی همچون اختلاف، تفرقه و قدرت ‌طلبی در پیشگاه عاشورا محکوم و در این مکتب باید عدالت و مساوات برقرار کرد.

وی گفت: در زندگی حال حاضر چون در عصر غیبت به سر می‌بریم آنچه را که رهبری در سبک زندگی ترسیم می‌کنند از همان پیام‌های عاشورا است.

امام جمعه سوادکوه یادآور شد: تنها تکیه‌گاه کشور عاشورا است بقیه موارد سست هستند چرا که افراد مرتبط از دنیا می‌روند و یا صلاحیت را ندارند.

وی تأکید کرد: درس‌های محرم را در زندگی خود بکار ببرید و اگر رئیس هستید به زیر دست خود و در خانواده هم به اعضای خانواده ظلم نکنید.

قربانی درباره برخودهای مختلفی که در تاریخ با عاشورا شد، خاطرنشان کرد: از جمله برخوردهایی که با عاشورا شد منافقانه، جاهلانه و نیز در حد روضه و گریه کردن که در برخی موارد برای بخشش گناهان است که استفاده درستی از آن نمی‌شود.

وی افزود: از مهم‌ترین برخوردهایی که در محرم باید انجام داد برخورد عالمانه و عاشقانه است که انسان‌هایی که دل در گرو کربلا دارند در زندگیشان به خوبی محسوس است و می‌توان در رفتارشان امانتداری و درستکاری و بالندگی را در وجودشان مشاهده کرد.

امام جمعه سوادکوه با توصیه به مداحان که در این ایام مادی نباشند، گفت: مردم در ایام با صرف مال خود این آیین را برای اشاعه فرهنگ و باقی‌ماندن این عشق به امامشان را گرامی می‌دارند اما مداحان نباید کاسبی راه بیاندازند و برخورد تاجرانه با محرم انجام دهند که این از اهداف و از قداست خون امام حسین (ع) دور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا