وقتی نقاشی ۲۰ پوندی، میلیونی می‌شود +عکس

بصیر، در یکی از خانه‌های تاریخی اسکاتلند تابلویی پیدا شد که به عقیده کارشناسان یکی از آثار رافائل هنرمند سرشناس ایتالیایی در دوران رنسانس است.

این تابلو از شمایل حضرت مریم که تا پیش از این اثری از یک هنرمند گمنام تلقی می‌شد، اکنون نام یکی از بزرگترین هنرمندان تاریخ را یدک می‌کشد. رافائل در هنر رنسانس چهره‌ای در حد و اندازه لئوناردو داوینچی و میکل‌آنژ است.
وقتی ارزش نقاشی ۲۰ پوندی ناگهان ۲۰میلیون پوند می‌شود

تاریخ خلق این نقاشی به سال‌های ۱۵۰۵ تا ۱۵۱۰ میلادی بازمی‌گردد و سال ۱۸۹۹ به عنوان یک نسخه کپی ۲۰ پوند ارزش‌گذاری شد. در حال حاضر از این اثر به عنوان یک نقاشی از رافائل با ارزش بیش از ۲۰ میلیون پوند یاد می‌شود. کارشناسان در جریان ساخت سریالی برای شبکه بی‌بی‌سی به ارزش این نقاشی پی‌ بردند.

بندور گراسونور فردی که نخستین بار به ارزش این تابلو پی‌ برد با اشاره به جلای زرد و کهنه‌ای که ارزیابی را مشکل می‌کرد، گفت: «من به خانه‌های بسیاری مانند این رفته بودم، و شاید همین تجربه بود که به من در یافتن این نقاشی کمک بسیاری کرد.»

او پی برد که این نقاشی اوایل قرن نوزدهم به عنوان یکی از آثار رافائل خریداری شده و سال ۱۸۴۱ در کنار دیگر آثار این هنرمند در انستیوی بریتانیایی لندن به نمایش درآمده بود. اما مدتی پس از آن در ارزیابی جدیدی تابلو را به دوران پس از رافائل نسبت دادند و اعلام کردند که این نقاشی اثر رافائل نیست.

گراسونور اعتقاد دارد کیفیت نقاشی به اندازه‌ای بالاست که بعید است اثر فرد دیگری غیر از رافائل باشد و به همین دلیل از مسئولان نشنال تراست اسکاتلند اجازه گرفت تا روی نقاشی کار کند. او با پاک کردن لایه‌های آلودگی و جلای کهنه روی نقاشی به چیزی رسید که آن را اثری بی‌نهایت زیبا با کیفیتی نفس‌گیر توصیف کرد. او در ادامه افزود: «همه شواهد حرف ما را تایید می‌کنند، این تابلو احتمالا تنها نقاشی رافائل در اسکاتلند است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا