لزوم حفظ حرمت امام حسین در ورزشگاه آزادی:

با این بی تدبیری فدراسیون فوتبال چه باید کرد؟

بصیرنیوز، ایام محرم، روزهای خاص برای شیعیان و به ویژه ایرانی ها ست که عاشورا و کربلا با تاریخ کشور عجین شده است. دردهه اول محرم و روزهای عاشورا و تاسوا که تعطیلی رسمی نیز هست، دستجات عزاداری با حضور در سطح خیابان ها، مساجد و تکایا، عشق و علاقه خود را به اهل بیت عصمت و طهارت، نشان می دهند. در دو روز تاسوا و عاشورا، حتی ایرانی هایی که شیعه نیستند، در مراسم ها حضور پیدا می کنند و اقلیت هایی مانند ارامنه خود به دادن نذری و برگزاری مراسم اقدام می کنند. به طور کلی محرم در ایران، آیینی دینی و مردمی است که هر کسی با هر اعتقاد و اندیشه ای اسیر آن می شود.

از زمان کودکی، ایرانی ها با عزاداری های مخصوص ایام عاشورا آشنا می شوند و نوای حسینی از همان زمان در گوش او زمزمه می شود. احترام و منزلتی که به محرم و شهادت اهل بیت عصمت و طهارت گذاشته می شود، بسیار عظیم و وصف ناشدنی است. ایران در این ایام سرتا پا سیاه پوش می شود و در غم شهادت و اسارت امام حسین (ع)، یاران و نزدیکانش فرو می رود.

به طور کلی، فرهنگ حسینی ریشه در تاریخ کشور ایران دارد و بسیاری از تحولات عمده تاریخ ایران به تاسی و الگو قرار دادن رشادت های تاسوا و عاشورا حاصل شده است. انقلاب اسلامی ایران، مرهون عاشورا و کربلاست. پیروزی در جنگ تحمیلی حاصل جان فشانی های رزمندگانی است که با سربند یا حسین و یا ابولفضل به دل خطر می زدند. به عبارت کلی تر و بنا بر بیان پیر فرزانه انقلاب اسلامی، امام خمینی، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.

قداست و احترام ایرانی ها به آیین حسینی نه تنها یک وظیفه وتکلیف بلکه عشق و برآمده از روح و جان آنهاست. مراسم های شادی و عروسی در ایام محرم و صفر به صورت خودجوش و نه دستوری و حکومتی تعطیل می شود و به احترام امام حسین، مردم در ایام محرم، بسیاری از رفتارها و کردارهایی که باعث بی احترامی به دستگاه حسینی می شود را کنار می گذارند.

ولی در این میان، گاهی اوقات اتفاقات ناخواسته ای پیش می آید که با کمی تدبیر و اندیشه می شد از آن جلوگیری کرد. متاسفانه امسال در شب عاشورای حسینی، مسابقه مقدماتی جام جهانی فوتبال میان ایران و کره جنوبی، قرار است برگزار شود. مسابقه فوتبالی با چنین حساسیتی در چنین شب عزیز و محترمی، باعث جریحه دار شدن احساسات شیفتگان عاشورا شده و مراجع و روحانیون نیز به این امر اعتراض کرده اند. حتی آیت الله یزدی خواهان عدم برگزاری مسابقه با وجود تبعات ملی و بین المللی آن است که به نظر می رسد این اتفاق شدنی نباشد. فیفا نیز با اعلام اینکه این روز، به عنوان «فیفا دی» محسوب می شود، نمی توان مسابقات برنامه ریزی شده را جابه جا کرد.

برگزاری مسابقه فوتبال ملی و آنهم مسابقه حساسی برای راهیابی به جام جهانی در عصر تاسوا و شب عاشورا، زمانیکه ایران سراسر عزا و حزن و اندوه است، یک رویداد کاملا منحصر به فرد است که با نوعی بی تدبیری مسئولان فدراسیون فوتبال ایران حاصل شده است.

حال در این شرایط چه باید کرد؟ مسئولان فوتبال ایران که در ناهماهنگی و بی برنامگی شهره هستند، می توانستند در زمان قرعه کشی مسابقات ملی کشورهای قاره آسیا برای راهیابی به جام جهانی و مشخص شدن روزهای برگزاری مسابقات، پیش از اینکه اوضاع به اینجا کشیده شود، با نگاهی به تقویم شرایط حساس روز برگزاری را مطلع و با لابی و رایزنی با کنفدراسیون فوتبال آسیا، روز دیگری را انتخاب می کردند. به هر حال این اتفاق نیفتاد و کشور ایران در عمل انجام شده قرار گرفته است. تنها اقدامی که مسئولان فوتبال انجام داده اند، برگزاری مسابقه در ساعت ۱۸ و ۳۰ یعنی یکی دو ساعت زودتر از موعد مقرر است.

 اما این کافی است؟ قطعا سیاست های دیگری باید مدنظر قرار گیرد و تا پیش از برگزاری مسابقات باید تمهیداتی اندیشده شود که کوچکترین بی احترامی به محرم و عاشورا نشود. ایرانی ها ثابت کرده اند زمانیکه ایام محرم مصادف با نوروز یا جشن های ملی می شود، بدون اینکه حکمی از مرجعی صادر شود یا اینکه حکومت بخشنامه کند، خود دست به کار می شوند و محرم و کربلا را در اولویت قرار می دهند و هرچند برای نمونه برای شروع سال جدید، آیین های سنتی را حفظ می کنند اما آیین حسینی نیز وارد این آیین ها می شود، بدون آنکه خدشه ای به آن وارد شود.

برای روز برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی نیز، مردم خود به طور کامل می دانند چگونه احترام ایام محرم را حفظ کنند و به صورت خودجوش نیز دست به ابتکاراتی خواهند زد. اما پیش از آن نیز می توان برنامه هایی از سوی فدارسیون و صدا و سیما در نظر گرفته شود که با هماهنگی کامل میان کسانی که در ورزشگاه حضور پیدا می کنند، احترام به محرم حفظ شود. تماشاگران به هر نحوی توجیه شوند که به رفتارهای هنجارشکن دست نزنند و با لباس مشکی در ورزشگاه حضور پیدا کنند. از دست زدن و شادی کردن اجتناب کنند و با شعارهای مذهبی به استقبال مسابقه بروند. شعارهایی معروفی مانند یا حسین، یا علی، …. پس از گل احتمالی به جای تشویق و دست زدن می تواند استفاده شود. بازیکنان نیز از حاشیه سازی و تهیج تماشگران اجتناب کنند، در میانه بازی نوحه خوانی توسط مداحان اهل بیت صورت گیرد و صدا و سیما نیز افکار عمومی را پیش از روز برگزاری مسابقه، با برنامه های توجیهی و فرهنگی، آماده حضور بدون حاشیه در ورزشگاه کند. فدراسیون با تدارک لباس ها و سربندهای مخصوص ایام محرم در جلوی درب ورود به ورزشگاه آنها را به صورت رایگان میان تماشگران پخش کند تا فضای ورزشگاه معنوی و محرمی شود.

مسئولان برگزاری نیز، تمام وسایل مناسب مسابقه را با حفظ احترام به روز عاشورا مهیا کنند و حتی ایستگاه ها و موکب های عزاداری، صلواتی و نذری اطراف ورزشگاه برقرار کنند، تا حال و هوای محرم بر مسابقه سایه افکند. در همین رابطه برخی از روحانیون و شخصیت های مذهبی نیز با درک واقعیت موجود، راه حل هایی را برای برگزاری هرچه بهتر مسابقه فوتبال ایران و کره در ورزشگاه آزادی در عصرتاسوا ارائه داده اند. آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه تهران روز گذشته در سخنانی به این موضوع پرداخت: “موضوع برگزاری فوتبال در شب عاشورا به مسئله عجیبی تبدیل شده است، از طرفی تذکراتی داده شده، بنده هم تذکر می‌دهم و از طرفی اظهار می‌کنند که اگر این بازی برگزار نشود، نتایج فاسد زیادی خواهد داشت، بنده در این زمینه وارد نمی‌شوم اما عرض می‌کنم اگر قرار است در شب عاشورا مسابقات فوتبال انجام شود، دقت کنید باید فضای مسابقه صددرصد عاشورایی و کربلایی باشد، باید در و دیوار محل برگزاری مسابقه فوتبال سیاه‌پوش شود، فریاد «یا حسین» پیوسته از بین جمعیت بلند شود به جای کفی که در مسابقه زده می‌شود، باید به جای آن همه فریاد «یا حسین» بزنند.”

اینگونه پیشنهادات می تواند برای برگزاری بهتر مسابقه فوتبال راهگشا باشد ولی در این میان عده ای با شلوغ کاری به دنبال حاشیه سازی هستند. کسانی که با به راه انداختن عده ای در خیابان ها، حساسیت ها را نسبت به برگزاری مسابقه ایران و کره بسیار بالا برده اند و رفتار و فعالیت ها آنها بیشتر هزینه ساز است تا راهگشا. از این رو می بایست به جای پاک کردن صورت مساله، راه حل های مناسب و بدون حاشیه را در زمان برگزاری مسابقه فوتبال در شب عاشورا در نظر گرفت تا با کمترین هزینه، بهترین نتیجه حاصل شود.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا