تکرار عدم برکناری مهره های دولت یازدهم

شباهت تغییرات ۳ وزارت خانه با استعفای نجومی بگیران

بصیر، روز گذشته بود که بعد از گمانه زنی های متعدد بالاخره اعلام شد که ۳ وزیر از کابینه دولت یازدهم دیگر در دولت فعالیت نخواهند کرد. اما آنچه که در این تصمیم قابل توجه است تکرار نحوه یک رویه دولت بود که در گذشته نیز در خصوص برخی دیگر از مدیران اتفاق افتاد.

خبرگزاری دولت در خصوص نحوه عدم همکاری ۳ وزیر کابینه دولت یازدهم یعنی وزرای ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اعلام کرد این وزرا استعفا داده اند.(۱) (۲) (۳) اما نحوه استعفا به خصوص برای یکی از وزرا در نوع خود کم نظیر بود!

فانی وزیر آموزش و پرورش که به دلیل عملکرد ضعیف در آستانه استیضاح قرار داشت، در دقایق آخر در نامه ای اعلام کرده بود که آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم روحانی اعلام می کند.

وی در نامه خود خطاب به روحانی نوشته بود:  پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵ هیأت محترم دولت ابراز فرمودید؛ علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرتعالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می‌نمایم.(۴)

آنچه از محتوای این نامه مشخص است فانی اشاره ای به استعفا نکرده بود و حتی برای حضور در جلسه استیضاح نیز اعلام آمادگی کرده بود. اما این نامه به نوعی استعفا تلقی شد و جایگزین نیز برای فانی انتخاب شد.

سایت دولت نوشت: “وزرای سه وزارتخانه مذکور در روزهای اخیر طی نامه های جداگانه آمادگی و همراهی خود را در جهت ترمیم و تقویت کابینه اعلام کرده بودند که مورد موافقت رییس جمهوری قرار گرفت”.  (۵)

این نامه در حالی منتشر شد و پس از آن جایگزین برای فانی انتخاب شد که قبل از انتشار آن فانی در واکنش به اخباری که در خصوص استعفایش منتشر شده بود، اعلام کرد استعفا نداده است.(۶)

نجومی بگیران هم استعفا دادند و برکنار نشدند!

قضایای استعفای وزرای کابینه دولت یازدهم یادآور استعفای نجومی بگیرانی است که به دلیل انتقادات گسترده مردم از حقوق های نجومی آن ها، استعفا دادند.

 این در حالی بود که انتظار جامعه این بود که دولت آن ها را برکنار کرده و با آن ها نیز برخورد کند اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه سخنگوی دولت نیز در خصوص یکی از آن از عنوان ذخیره نظام یاد کرده بود.(۷)

در خصوص وزرایی که هم اکنون در جایگاه وزیر با دولت همکاری نمی کنند، انتقادات فراوانی از سوی جامعه و کارشناسان نسبت عملکرد آن ها اعلام شد و انتظار نیز این بود که دولت آن ها را برکنار کند اما در نهایت اعلام شد که این وزرا استعفا دادند!

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا