تحلیل- نشنال اینترست:

آیا آمریکا بعد از موصل به دنبال رقه می‌رود؟/ احتمال همکاری کُردها با ترکیه در عملیات رقه

بصیر، از جنگ موصل در عراق حدود دو هفته‌ای می‌گذرد. نیروهای ائتلاف هنوز وارد شهر موصل نشده‌اند که مقامات آمریکایی از شروع حملات علیه داعش در رقه خبر می‌دهند.

نشنال اینترست با اشاره به این موضوع نوشت: در جنگ موصل عوامل حمایتی زیادی از جمله اطلاعات زمینی توسط ساکنان موصل، همکاری امنیتی وجود دارد. در عوض، رقه سوریه از لحاظ امنیتی برای حمله آماده نیست زیرا نیروی متحد و خطوط تأمین در این نبرد وجود ندارد.

موضوعی که برای آمریکا منجر به چالش شده است، استفاده از نیروهای کُرد و نیروهای ارتش ترکیه برای رسیدن به هدفی مشترک در رقه و بیرون راندن داعش از این منطقه است. ژنرال استفان تانسند در این رابطه اظهار داشته است که همکاری این دو گروه که تقریباً دشمن یکدیگر هستند بسیار دشوار است. اگر بخواهیم یادآور شویم، حدود یک هفته پیش ترکیه به عمد حمله هوایی‌ای علیه نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه انجام داد که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از آن‌ها انجامید.

نشنال اینترست افزود: صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کُردها در سوریه در خصوص عملیات آزادسازی رقه گفت: این اقدام بسیار مهم است اما یک چیز است که کُردها را آزار می‌دهد و آن این است که اگر ما به سوی رقه پیشروی کنیم، ترکیه از پشت به ما خنجر خواهد زد. البته ترس کُردها قابل توجیه است.

در ماه اوت، ائتلاف کُردها شهر منبج در جنوب مرز ترکیه/سوریه را آزاد کردند. با آزادسازی منبج، مسیر اصلی تأمین تروریست‌ها داعش از ترکیه به رقه مسدود شد. با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیروهای حزب دموکرات کُرد را دشمن خواند و در ادامه این شهر را از نیروهای کُرد پاک‌سازی کرد.

از طرف دیگر، جیمز کلاپر، مدیر امنیت ملی آمریکا در خصوص تهدید داعش پس از آزادسازی موصل و رقه گفت: تروریست‌های داعش پس از موصل و رقه نابود نخواهند شد، بلکه به شکل دیگری درخواهند آمد و در گروه‌های افراطی مشابه ورود پیدا خواهند کرد.

جیمز کلاپر در ادامه اذعان داشت که سرکوب این حرکت‌های افراطی تا مدت زمان زیادی ادامه خواهد داشت.

نشنال اینترست با توجه به سخنان کلاپر نوشت: حتی مدیر امنیت ملی آمریکا هم قبول دارد که فراری دادن داعش از قلمروهای تحت تصرفش نمی‌تواند آمریکا را امن‌تر کند و این یکی از پیامدهای منفی آزادسازی رقه خواهد بود. همچنین باید اذعان داشت که خطرات سوریه برای آمریکا بیشتر از منافع آن است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا