شکایت های فله‌ای دولت از رسانه های منتقد/

بیش از ۴۰ شکایت فقط از ۷ رسانه توسط دولت در یک سال گذشته

بصیر، در حالی که دولتمردان بارها از نقدپذیری و تحمل سخنان مخالف، سخن به میان آورده‌اند اما در عمل راه دیگری را در پیش گرفته‌اند که رسانه ها و شکایت‌های متعدد از آن از جمله این برخوردهاست.

«خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم و بستن دهان رقیبان و منتقدان.» این جمله معروف ۳ سال پیش روحانی در زمانی که تازه رئیس‌جمهور شده بود، است.

البته دیری نپایید که او و دولتمردانش تنها راه مقابله با رقیبان و منتقدان را در بستن دهانشان دیدند. آنهایی که می‌شد با ضرب و زور و شکایت و شکایت کشی، آنهایی هم که نمی‌شد با برچسب و قطع کردن یارانه!

«دانا» برای مدتی فیلتر شد، «جهان‌نیوز» و «۹ دی» توقیف شدند. «فارس»، «کیهان»، «جوان»، «وطن امروز»، «رمز عبور»، «دانشجو» و… بخشی از رسانه‌هایی هستند که این روزها با شکایت دولتی‌ها دادگاهی شده‌اند. اینها بخشی از همان رسانه‌های منتقدی هستند که آقای روحانی وجودشان را ضروری می‌داند.

شکایت متعدد از کیهان

مدیر مسئول روزنامه کیهان، چندروزگذشته برای پاسخگویی به شکایات متعدد دستگاه‌های دولتی از جمله؛ ریاست‌جمهوری، شورای عالی امنیت ملی، سازمان بهزیستی، وزیر دادگستری، وزارت ارشاد، میراث فرهنگی و… در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت و در مقابل اتهامات وارده دفاع کرد.

شریعتمداری که در میان مدیران مطبوعات بیشترین شکایات مطروحه و مراجعه به دادگاه را داشته است، در شش ماه اخیر نیز بارها و بارها برای پاسخگویی به شکایات متعدد دستگاه‌های اجرایی راهی دادسرا شده بود، این بار نیز در دادسرای فرهنگ و رسانه رفت و با انبوهی از شکایات زنجیره‌ای مواجه شد.

در این بین، یکی از عجیب‌ترین شکایات، مربوط به شورای عالی امنیت ملی بود که از مدیر مسئول کیهان، به دلیل بی‌احترامی به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شکایت کرده بود!

ماجرای این شکایت از آنجا آغاز شد که سال گذشته و پس از شهادت بیش از ششصد تن از حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام و محکومیت سراسری رفتار حاکمان وهابی عربستان، اردوغان در اظهاراتی‌، از مدیریت عربستان در برگزاری مراسم حج تقدیر نمود و ایرادات وارده به آنها را واهی دانسته بود!

کیهان به دفاع از قربانیان مظلوم ایرانی و غیرایرانی آن فاجعه غمبار و در رثای مهاجران الی‌الله مطالبی نوشت و در ضمن یکی از مطالب، به سخنان بی‌ارزش اردوغان پرداخته و آن را رد کرده بود.

اکنون شورای عالی امنیت ملی‌، به دفاع از اردوغان، از کیهان به دلیل حمایت از مهاجران الی‌الله شکایت کرده است!

مدیر عامل فارس: به دلیل انتشار یک مصاحبه که در آن از آقای اردوغان انتقاد شده بود، به دادگاه رفتم

سید نظام‌الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس درباره رسانه ستیزی دولت می گوید: بله، رسانه‌ستیزی است. این محرمانه‌سازی، یعنی یکی از کارهایی که دولت انجام می‌دهد محرمانه‌سازی و اینکه اجازه دسترسی به اطلاعات را ندهد. راجع به خیلی از موضوعات مثلاً فیش‌های حقوقی، ما می‌رویم ببینیم منشأ فیش‌های حقوقی نجومی چیست. می‌بینیم که یک دستورالعمل محرمانه‌ای است که آقای طیب‌نیا و آقای نوبخت امضا کردند، باز هم محرمانه است. اینجا تکلیف انتشار آزاد اطلاعات چیست؟ تکلیف آزادی بیان چیست؟

ماجرای دیگر سنگ‌اندازی در کار رسانه‌ها برای تعامل است. اگر در برابر این سد محرمانه‌سازی، رسانه‌ای دنبال این بود که شفاف‌سازی کند، می‌آیند و از طریق حقوقی و قضایی سنگ‌اندازی می‌کنند. من همین الان به رغم این ادعا که زمانی که این دولت روی کار آمد، آقای معاون اول رئیس‌جمهور بخشنامه کرد که اگر شکایت‌هایی بوده، پس گرفته شود و بارها اعلام کردند که ما از رسانه‌ها شکایت نمی‌کنیم. ولی همین الان من در دادسرای فرهنگ و رسانه ده‌ها شکایت دارم که عموماً مربوط به دستگاه‌های دولتی است و واقعاً اگر بعضی را تشریح کنم که با چه شکایت‌هایی مواجه شده‌ایم، عجیب و غریب است.

شاید برای شما جالب باشد من به دلیل انتشار یک مصاحبه که در آن از آقای اردوغان انتقاد شده بود، به دادگاه رفتم. یعنی آدم مسئولی از آقای اردوغان انتقاد کرده بود و به دلیل انتقاد از اردوغان، آقایان دولتی از من شکایت کردند که به دادگاه رفتم، البته آنجا تبرئه شدم. بخش‌های مختلف دولت، جاهای مختلف دولت، بلافاصله از رسانه‌ها شکایت می‌کنند.

همچنین به دنبال انتشار خبری در هفته نامه ۹ دی درباره محکومیت اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات کشور و انعکاس آن در سایت رجانیوز، شکایت از هفته نامه ۹ دی و سایت رجانیوز توسط واحد حقوقی ریاست جمهوری صورت گرفت.

به خاطر متعدد بودن شکایت از رسانه ها در جدول زیر به تعداد شکایت از هر رسانه بسنده کرده ایم.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا