مناصب کلیدی کابینه ترامپ را چه کسانی تصاحب می‌کنند؟

بصیرنیوز، انتخابات جنجالی ریاست جمهوری آمریکا در حالی با برتری حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا به پایان رسید که «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در برابر «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات خود به پیروزی رسید.

تبلیغات ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تا اندازه ای از نکات جنجالی و ویژه ای برخوردار بود که غالب رسانه های آمریکا پیروزی وی را به دیده تردید نگاه کرده و همواره از شکست او صحبت می کردند. روزنامه واشنگتن پُست نهم  نوامبر یعنی تنها ساعتی پس از اعلام پیروزی ترامپ اذعان کرد؛ رسانه های آمریکائی تنها نمی خواستند صدای مردم را بشنوند و به همین دلیل بود که در گزارش ها و تحلیل های خود و یا حتی در نتیجه نظرسنجی های منتشره تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا به افکار عمومی القا کنند که «هیلاری کلینتون» پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است.

اما به دنبال اعلام قطعی پیروزی ترامپ، آنچه اکنون بیش از همه توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است، گمانه زنی ها درباره ترکیب مهره های اصلی کابینه وی با توجه به برخی مؤلفه ها از قبیل موضع گیری های پیشین رئیس جمهور منتخب و آشنائی با افراد همسو با افکار او است. همچنین رئیس جمهور منتخب در جریان فعالیت های انتخاباتی خود بارها گفته بود که «وفاداران به ترامپ» را برای تصدی هایی در کابینه اش مورد استفاده قرار خواهد دادرئیس جمهور منتخب در جریان فعالیت های انتخاباتی خود بارها گفته بود که «وفاداران به ترامپ» را برای تصدی هایی در کابینه اش مورد استفاده قرار خواهد داد.

با چنین رویکردی، می توان به اجمال برخی از اعضای کابینه وی را که گمانه زنی های بیشتری را به خود اختصاص داده اند، اینگونه نام برد:

وزارت خارجه

در این راستا، منابع خبری اعلام کردند یکی از شخصیت های مورد اعتماد ترامپ یعنی «نیوت گینگریچ» (Newt Gingrich) سخنگوی اسبق کاخ سفید و (Bob Corker) «باب کورکر» ریاست کمیته روابط خارجی سنا برای وزارت خارجه دولت ترامپ در نظر گرفته می شوند.

۱- «نیوت گینگریچ» علاوه بر سخنگویی اسبق کاخ سفید، در سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ ریاست کنگره آمریکا را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

نیوت گینگریچ

۲- «باب کورکر» از سال ۲۰۰۷ تا کنون سناتور ایالت «تنسی» بوده است. وی هم اکنون ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده داشته و از اعضای برجسته کمیته بانکداری و بودجه به شمار می آید. آنطور که در وب سایت شخصی وی آمده است، او بیشترِ عمر خود را در تجارت گذرانده است. وی هم اکنون در ۱۸ ایالت دارای شرکت ساختمانی است؛ اموری که از علائق مشترک وی با رئیس جمهور منتخب پرده برمی دارد. همچنین از سال ۲۰۰۷ تا کنون «باب کورکر» به ۷۰ کشور جهان سفر کرده و در یکی از نطق های خود در سنا اعلام کرده بود که به درک عمیقی از روابط راهبردی میان آمریکا با سایر کشورهای جهان دست یافته است.

لازم به ذکر ست، «نیوت گینگریچ» و «باب کورکر» از افرادی بودند که پیشتر و در جریان فعالیت های انتخاباتی ترامپ از آنها به عنوان نامزدهای احتمالی برای معاونت رئیس جمهور نام برده می شد؛ اما با اعلام قطعی «مایک پنس» فرماندار ایالت ایندیانا به عنوان معاون رئیس جمهور، این دو نامزد برای عهده داری وزارت خارجه آمریکا از گزینه های حتمی به شمار می آیند.

معاون رئیس جمهور

«مایک پنس» (Mike Pence) فرماندار ۵۷ ساله ایالت «ایندیانا» دارای سوابق طولانی در امور سیاسی است و به گفته خود تحت تأثیر «دونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق جمهوریخواه آمریکا به این حزب گرایش یافت. وی از نفوذ بالائی در میان افراد تأثیرگذار در حزب جمهوریخواه مانند «تد کروز» و «پل رایان» رئیس کنونی مجلس نمایندگان برخوردار است.

ترامپ در یکی از نطق های انتخاباتی خود درباره انتخاب «مایک پنس» به عنوان معاون رئیس جمهور گفته بود: «من کسی را می خواهم که بتواند با نفوذ خود پیشنهادات من را به خوردِ کنگره بدهد.» همچنین پنس در یکی از تجمعات هواداران رئیس جمهور منتخب در شهر «رالی» (Raleigh) واقع در ایالت کارولینای شمالی گفته بود: «دولت ترامپ توافق با ایران را پاره خواهد کرد.» وی پیشتر به دلیل تلاش برای ایفای نقش برجسته در میان منتقدان جمهوریخواه ترامپ از سوی رئیس جمهور منتخب مورد تقدیر قرار گرفته بود. «پنس» همچنین در مناظره ماه اکتبر با همتای انتخاباتی خود از ستاد «هیلاری کلینتون»، به اذعان غالب رسانه های آمریکا «خوش درخشید».

ناگفته نماند، معاون ترامپ پیشتر در یکی از مناظره ها اعلام کرده بود که لازم است به مواضع ارتش سوریه حملات نظامی انجام گیرد؛ اظهاراتی که بعداً با سخنان مخالف رئیس خود مواجه شد.

دادستان کل

«رودی جولیانی» (Rudy Giuliani) شهردار نیویورک در سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ میلادی بوده که به منظور اداره دادستانی کل آمریکا انتخاب شده است. انتخاب وی در گزارش شبکه تلویزیونی اِن بی سی نیز به صورت علنی اعلام شده است؛ این امر نشان می دهد که وی به احتمال زیاد برای این تصدی در نظر گرفته شده است.

«رودی جولیانی» کسی است که در دوران تصدی پیشین خود در دهه ۹۰ به تلاش در برخی اقدامات افراطی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی شهرت یافته بود. همچنین نام وی در زمره کسانی به ثبت رسیده است که در دورانی که شهردار بود، به اندازه ای قدرت پلیس را افزایش داد که حقوق شهروندی فقرا و شهروندان غیر سفیدپوست را پایمال کرد. چنین ویژگی هائی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها و بارها توسط رئیس جمهور منتخب بیان گردید.

وزارت دفاع

۱- ژنرال بازنشسته «مایکل فلین» (Michael Flynn) برای پُست وزارت دفاع آمریکا احتمالاً جانشین «اشتون کارتر» خواهد شد. «مایکل فلین» رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی بود.

۲- دیگر گزینه احتمالی برای پُست وزارت دفاع آمریکا با توجه به فعالیت هایش در جریان انتخابات ترامپ، «جف سِشِنز» (Jeff Sessions) سناتور ایالت آلاباما آمریکا است. «جف سِشِنز» از ماه مارس ریاست کمیته امنیت ملی ستاد انتخاباتی ترامپ را بر عهده داشت. از سوابق وی می توان به تجارب او در دهه ۷۰ در ارتش آمریکا و عضویتش در کمیته نیروهای مسلح سنا نام برد. لازم به ذکر است، وی معتقد است باید برای مقابله با مهاجران با آن ها به نبرد پرداخت؛ افکاری که ترامپ نیز آن ها را در کارزار انتخاباتی اش به کرات تکرار کرده بود.

مشاور امنیت ملی

بر خلاف آنچه در بالا به آن اشاره شد، زمزمه هائی شنیده می شود که بر اساس آن رئیس جمهور منتخب قصد دارد ژنرال بازنشسته «مایکل فلین» (Michael Flynn) را به سمت مشاور امنیت ملی خود منصوب کند. وی در جریان فعالیت های انتخاباتی «دونالد ترامپ» نقش برجسته ای ایفا نمود. همچنین گفته می شود که رئیس جمهور از تحلیل های اطلاعاتی وی در فعالیت های انتخاباتی بهره بسیاری برده و او نیز متقابلاً قدرت اعمال  نفوذ خوبی بر ترامپ دارد.

سخنگوی کاخ سفید

«شون اسپایسر» (Sean Spicer) از سال ۲۰۱۱ تا کنون مدیر ارتباطات کمیته ملی حزب جمهوریخواه بوده و در فوریه سال ۲۰۱۵ استراتژیست ارشد این کمیته شد. وی ریاست مذاکرات و برنامه ریزی اجرائیِ ساختار مناظره های انتخابات درون حزبی ترامپ را برعهده داشت. او در مصاحبه با «پی بی اِس» در شب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توانسته بود با رد نظرسنجی ها و خبرهای منتشره علیه ترامپ، به پیش بینی مطالبی بپردازد که امروز شاهد آن هستیم.

 

وزارت خزانه داری

«استیو ناچین» (Steven Mnuchin) مدیر مالی ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» قرار است با توجه به اعلام رضایت رئیس جمهور منتخب از وی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، کلید وزارت خزانه داری این کشور را از رئیس جمهور تحویل بگیرد.

وزارت بازرگانی

وزارت بازرگانی آمریکا احتمالاً به «لو ایزنبرگ» (Lew Eisenberg) می رسد. وی مؤسس شورای رهبری این حزب و از اعضای کمیته ملی جمهوریخواهان به شمار می رود. در سوابق او تأمین کننده برتر فاینانس و سرمایه گذار نمونه در حوزه تجارت داخلی و خارجی به ثبت رسیده است.

 وزارت بهداشت

«بن کارسون» (Ben Carson) که پیشتر نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده، در جریان فعالیت های انتخاباتی توسط ترامپ عنوان «پزشک حاذق» گرفت. رئیس جمهور منتخب درباره وی گفته بود: «امیدوارم او در کابینه آینده من به ایفای نقش بپردازد.» او مدیر بخش جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان «جان هاپکینز» در مریلند نیز بوده و صاحب کُتب و مقالاتی در خصوص پزشکی است. این در حالیست که برخی رسانه های نیز از تصدی وزارت آموزش توسط وی احتمالاتی را مطرح کرده اند.

مشاور ارشد ترامپ

حضور «کلیان کانویِ» (Kellyanne Conway) به عنوان یکی از مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» در کاخ سفید قطعی شده است. «کلیان کانوی» در ۱۷ آگوست ۲۰۱۶ به عنوان اولین زن فعال در ستاد ترامپ به سِمَت مدیر ستاد انتخاباتی او منصوب شد. او بیش از ۳ دهه است که به عنوان مشاور به جمهوریخواهان روش های جذب آرای زنان در انتخابات را می‌ آموزد. او مشاور «نیوت گینگریچ»، «مایک پنس»، «تاد آکین»، «مارشا بلاکبرن»، «استیو کینگ» و «مایکل بکمن» در دوره رقابت‌ های سنا و کنگره و فرمانداری بود و نقش بسیاری در پیروزی آنها داشت. وی در گام بعد مدیر تبلیغات ترامپ شد و در پیشبرد تبلیغات انتخاباتی به ترامپ کمک های بیشماری ارائه کرد.

وزارت دادگستری

«کریس کریستی» ( Chris Christie) که تا چندی پیش از مشاوران نزدیک و مورد اعتماد رئیس جمهور منتخب به شمار می آمد، قرار بود معاون اول ترامپ شود. پایگاه اینترنتی نیویورک پُست در ۳۰ اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد «کریس کریستی» فرماندار نیوجرسی به عنوان معاون اول ترامپ و یا دادستان کل آمریکا انتخاب خواهد شد؛ اما ترامپ بعداً انصراف خود را در این خصوص اعلام کرده بود. درباره انصراف رئیس جمهور از این انتخاب دو نظریه غالب وجود دارد؛ اول اینکه «کریس کریستی» کسی بود که پس از انتشار گسترده اظهارات توهین آمیز ترامپ علیه زنان به مخالفت با وی پرداخت. برخی دیگر از صاحب نظران نیز بر این باورند که افشای فساد و سوء استفاده وی از قدرت (رسوائی موسوم به Bridgegate) به ویژه در ماجرایی در زمان تصدی فرمانداری نیوجرسی، دلیل مهمتری برای انصراف رئیس جمهور جدید آمریکا از این انتخاب محسوب می شود.

وی به عنوان گزینه محتملی برای وزارت دادگستری در گمانه زنی های اخیر رسانه ای مطرح شده و برخی از نزدیکان ترامپ نیز انتخاب وی را به عنوان گزینه وزارت دادگستری تأیید کرده اند.

گفتنی است، سایر پُست هایی که دونالد ترامپ پس از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه سال ۲۰۱۷ باید به افراد مختلف بسپارد؛ تا کنون با درصد بالائی از حدس و گمان های متنوع مواجه بوده و لذا نمی توان از افراد مذکور به عنوان نامزدهایی نام برد که احتمال زیادی برای معرفی و انتخاب آن ها وجود دارد.

با توجه به برخی اقداماتِ ترامپ در جریان تبلیغات ریاست جمهوری این کشور، طبیعتاً روند آتی رایزنی ها و برنامه های رئیس جمهور منتخب در حوزه های مختلف را می توان از مؤلفه های تأثیرگذار بر معرفی قطعی و یا جایگزنی نامزدهای احراز تصدی های فوق برشمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا