خرید سیمکارت عراقی تا چه اندازه ضرورت دارد؟

بصیرنیوز، ابتدای خیابان امام صادق(ع) که منتهی به حرم مطهر امیرالمومنین(ع) است، دستگاه چک و خنثی برای کیف وکوله پشتی قرار داده اند. در ایام معمول، خبری از این دستگاه نیست. بعد از بازرسی اولیه، زائران راه مستقیم را در میان مغازه ها و هتل ها پیش می گیرند و بعد از ۱۵۰ متر به بازرسی دوم می رسند.

در این مسافت کوتاه، زائران بارها با تابلوی «کارتخوان موجود است» مواجه می شوند و می توانند به جای پرداخت پول نقد هنگام خرید از کارتهای اعتباری استفاده کنند. برخی از صرافی ها هم کاسبی جدیدی دارند که در نوع خود خدمت جالبی محسوب می شود؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار تومانی که ایرانی ها کارت بکشند، ۳ تا ۵ هزا ر تومان اضافه تر می گیرند و در عوض پول نقد پرداخت می کنند. به دیگر همان کار عابربانک را انجام می دهند فقط با دریافت کارمزد!

البته قرار است دوـ سه بانک خصوصی در مسیر پیاده روی اربعین حسینی در خاک عراق به زائران خدمات بانکی ارائه دهند و کاروان یکی از بانکها هم راهی شده است، اما حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین کشور از زائران خواسته پول نقد به همراه خود ببرند چرا که دستگاه های عابربانک نصب شده در نجف و کربلا ظرفیت پاسخگویی تمامی زائران را ندارد و بهتر است آنها پول نقد به همراه داشته باشد.

در بین مغازه ها، بازار کاسبی موبایل فروشی ها داغ داغ است، البته نه برای فروش گوشی که برای فروش سیمکارت اعتباری و شارژ آن. معمولا سیمکارت دو اپراتور زین و آسیاسل بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می شود و برای شارژ ۱۰ هزار دیناری هم باید بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان پرداخت. البته اگر پول عراقی به همراه داشته باشید، به صرفه تر است، چون بین ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ دینار باید پرداخت می شود.

اما خرید سیمکارت تا چه اندازه ضرورت دارد؟
پاسخ به این سوال ساده است به شرطی که زائر بداند چه استفاده ای از گوشی خود دارد. اگر هدف تماس با خانواده در ایران و جویا شدن از احوال است، خرید سیمکارت عراقی توجیه چندانی ندارد، چرا که اپراتورهای اول و دوم امسال تعرفه تماس را به نصف کاهش داده اند (دقیقه ای ۵۵۰ تومان)، برای اینترنت هم اپراتور اول قرار است در ۱۵۰ نقطه از مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا وای فای رایگان ارائه دهد. البته مشترکان این اپراتور در رومینگ کردن سیمکارتهای خود همچنان مشلاتی را دارند. اما اپراتور دوم وضعیت بهتری دارد، سریع تر رومینگ می شود، در نجف هم جواب می دهد و مشترکان در صورت فعال کردن گزینه «دیتا رومینگ» از روزانه ۵ مگابایت اینترنت رایگان نیز بهره می برند. این میزان اگرچه اندک است اما برای تماس صوتی با نرم افزاری مانند واتس اپ کفایت می کند، بشرطی که از قسمت تنظیمات، داخل Data usage دانلود اتوماتیک تمام موارد (عکس، صدا، ویدئو و اسناد) را غیرفعال کرد تا ترافیکتان هدر نرود:

(تیک زدن گزینه آخر فراموش نشود!)

در تلگرام هم وضعیت به همین صورت است و تنظیمات دانلود اتوماتیک مدیا باید غیرفعال شود:

بعد از انجام این کار، ارسال پیام مکتوب تا ساعت ها با همان ۵ مگابایت میسر می شود. یک حسن کار هم این است که پس از مصرف ۲ مگابایت، با پیامک از باقیمانده حجم خود مطلع می شوید: «تنها ۳مگابایت از ۵مگابایت اینترنت رایگان امروز شما باقی مانده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا