کارشناس ارشد فضای مجازی:

کسی که اشراف کافی به فضای مجازی نداشته باشد، محتوا را بر زیرساخت ارجح می‌داند/با عینک حزبی به فضای مجازی نگاه نکنید

بصیر، روح الله مومن نسب، کارشناس ارشد فضای مجازی در واکنش به سخنان رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات مبنی‌ بر اینکه “فضای مجازی تقصیر ندارد و آن چیزی که مقصر است محتوا است، ما باید آن را غنی کنیم تا به قدری جاذبه برای اسلام ایجاد کنیم که به عنوان مرجعی اصلی پاسخگوی همه باشد و به آن مراجعه کنند” اظهار داشت: موضوع محتوا بسیار مهم است و نباید فراموش شود که در فضای مجازی و مدیریت آن محتوا بر زیر ساخت غالب شود.

هر مقدار محتوای خوب در فضای مجازی بریزیم فایده‌ای ندارد

وی تشریح کرد: تصور کنید یک فرد نالایق راننده ماشینی است که ۵نفر انسان خوب از سرنشینان آن هستند. اساساً ممکن است،آن شخص موجب سقوط دیگر سرنشینان به ته دره شود. اگر زیر ساخت‌ها جدی گرفته نشوند، هر مقدار محتوای خوب در فضای مجازی بریزیم فایده‌ای ندارد و مانند این است که گلاب را در درون فاضلاب ریخته‌ایم در حالی که با چنین کاری هیچگاه فضای فاظلاب معطر نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی بین مردم ایران گفت: تلگرام، اینستگرام و سایر برنامه‌های اجتمایی یک ساختار ott  (over the top ) دارند و از نظر محتوا نیز رسانه تعاملی محسوب می‌شوند. در سیستم رسانه‌ای این شبکه‌ها یک قانون وجود دارد و آن این است که اهمیتی ندارد یک حرف را چند نفر بزنند، بلکه مهم این است که چند نفر یک حرف را ببینند و یا بشنوند، در پیاده روی اربین، ۲۰ میلیون نفر به کربلا رفته اند و ما به آنها اینترنت رایگان داده‌ایم، حداقل هر نفر یک عکس و یا یک ویدئو از خود گرفته و در تلگرام منتشر کرده‌است در نتیجه بیست میلیون عکس و فیلم، در پیاده روی اربعین تولید شده‌است اما فضای تلگرام عوض نشده و در همان زمان فیلم نامناسبی از یک دختر خانم منتشر می‌شود و این فیلم بیش از بیست میلیون بار دیده می‌شود و حتی کسانی که به کربلا رفته‌اند نیز این فیلم را دیده‌اند این موضوع به خوبی نشان می‌دهد اگر ما زیر ساخت را در اختیار نداشته باشیم محتوی نیز نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد و این زیر ساخت است که محتوی را هدایت می‌کند و بازنشر می‌دهد.

کسی که علم کافی در فضای مجازی نداشته باشد، محتوا را بر زیرساخت ارجحیت می‌دهد

مومنی نسب ادامه داد:  کسی که علم کافی در فضای مجازی نداشته باشد، محتوا را بر زیرساخت ارجحیت می‌دهد و نتیجه آن کابل کشی در روستاهایی می‌شود که هیچ گونه برنامه‌ای برای ارائه محتوی زیر ساختی به آنها وجود ندارد و بدون اینکه کسی ارائه زیر ساخت‌های مجازی آن فکری کرده باشند، اینترنت پر سرعت در اختیار آنها قرار می‌گیرد. مانند این می‌ماند که ما ماشینی را وارد یک روستا کرده‌ایم که رانندگی آن تحت اختیار شخص دیگری است و آن شخص مسیر را نیز انتخاب می‌کند نه مردم روستا که قرار است از آن ماشین استفاده کنند.

مومن نسب ادامه داد: مدیریت شبکه های اجتماعی دست ما نیست در نتیجه به سمتی می‌رود که ارتباطات مفید موجود را از بین می برد و شاهد آن خواهیم بود که شبکه‌‎های اجتماعی، فرد را از نزدیکان خود دور و به غریبه های ناشناس، نزدیک می‌کند. در اینجا دیگر نمی‌توان به شبکه های مجازی موجود نام شبکه های اجتماعی اطلاق کرد بلکه این قبیل شبکه‌ها، شبکه‌های ضد اجتمایی (Anti-social network ) نام دارند و این بدین معنا است که  الگوی تفکری بومی خود را در کشور پیاده نکرده‌ایم.

آقای روحانی اطلاعات خود را افزایش دهد

کارشناس مسائل اجتماعی افزود: اگر آقای روحانی دلسوز مردم هستند و نیت‌شان این است تا موفقیتی حاصل شود، باید اطلاعات خود را افزایش دهد و بداند زمانی که یک ایرانی قصد صحبت با یک فرد ایرانی دیگر را دارد نیازی به نرم افزار خارجی نیست بلکه باید نرم افزار ایرانی استفاده شود.

وی با اشاره به معضلات اجتماعی موجود گفت: اگر دو شخص بایکدیگر تعامل پایدار داشته باشند یک جامعه تشکیل می‌شود، در فضا مجازی نیز یک جامعه شکل گرفته‌است. در نتیجه الگوی تفکری بومی حاکم در جامعه حقیقی می‌بایست بر فضای مجازی نیز حاکم شود تا فضای مجازی نیز به یک فضای قابل زیست برای جامعه تبدیل شود.

محیط فضای مجازی حتی دارای استاندارد های اولیه نیست

کارشناس فضای مجازی عنوان داشت: اکنون محیط فضای مجازی حتی دارای استاندارد های اولیه نیست و از ساده ترین قوانین لازم برای حضور در این فضا نیز برخوردار نیست. به عنوان مثال قانون هویت در فضای مجازی که در کشور های اروپایی و آمریکایی از قوانین مهم و معتبر و دارای تبصره‌های فراوان  است یعنی شخصی که قصد استفاده از اینترنت را دارد میبایست کاملا هویت مشخصی داشته باشد و با هویت معلوم وارد فضای چت شود  در کشور اجرا نمی‌شود.

وی اذعان کرد: در ایران اسلامی ما این مشکلات را حل نکرده‌ایم و مرتب دم از محتوا می‌زنیم، ما در اینترنت سایت‌ها داریم که چند میلیون کتاب بسیار مفید منتشر می‌شود که از نظر محتوایی بسیار ارزشمند است اما دیده نمی‌شود و مردم می‌روند جک می‌خوانند و شایعه منتشر می‌کنند و عده‌ی زیادی به دنبال روابط نامشروع و فیلم های مستهجن هستند تا دنبال کتاب های با محتوا، این به این خاطر است که بستر و زیر ساخت‌های لازم در اختیار فرد دیگری است.

مومن نسب افزود: تا زمانی که زیر ساخت در خدمت محتوی نباشد ما با این دست مشکلات روبه رو هستیم، حتی کسانی که از کانال های مثبت، قصد استفاده دارند شما متوجه می‌شوید یک کانال خوب وسط ده‌ها کانال زرد یا مستهجن است در نتیجه این محتوی به خاطر جذابیت محتوای نامناسب و محتوی سالم گم می شود.

وی بیان داشت: من سوالی از آقای رئیس جمهور و کسانی که شعار تولید محتوی را می دهند می‌پرسم، اگر ما قرار است به صورت سکولار زندگی کنیم و در جامعه خود همه بدی‌ها و خوبی‌ها در کنار یکدیگر باشند این سکولاریسم چه بلایی بر سرجامعه می‌آورد و اصلاً با وجود این تفکر نمی‌شود از اصل انقلاب اسلامی هم دفاع کرد.

آیا قرار است ما سکولار زندگی کنیم؟

این کارشناس فضای مجازی گفت: اکنون در شبکه های اجتمایی با انواع و اقسام متحوای غیر اخلاقی مواجه هستیم. منتهی چنین تبلیغ می‌کنند که مردم دنبال آن نروند. اگر به این مموال است جلوی مواد مخدر را باز کنید و تبلیغ کنید مردم خریداری نکنند، ما حکومت تشکیل داده ایم که سکولاریسم را از بین ببریم و اگر مردم سکولار زندگی کنند و خود تصمیم بگیرند، آیا بچه هم قدرت تصمیم دارد؟ برای آن ۱۹ میلیون بچه زیر ۱۸ سالی که در فضای اجتماعی زندگی می کنند چه جوابی دارید؟ جالب است بدانید در آمریکا اگر کودکی وارد فضای غیر اخلاقی اینترنت شود، دولت سرپرستی آن کودک را از خانواده می‎گیرد و از او در پروشگاه نگهداری می‌کند. ما در ایران حتی برای کودکان هم قانون گذاری نکرده‌ایم.

مومن‌نسب افزود: در آمریکا اینترنت بر سه موضوع طبقه بندی شده‌است، قانون می گوید اینترنت باید متناسب با موقعیت، جنسیت، سن مصرف کننده متفاوت باشد یعنی اینترنت یک خانم و آقا با هم فرق دارد و یک آدم ۱۶ تا ۱۸ ساله اگر می توانست در یک ایالت اینترنت محدود داشته باشد، اینترنت آن با پدر و مادر خود فرق دارد و حتی اینترنت یک ایالت با ایالت دیگر متفاوت است. اینترنت هوشمند(Smart Internet)  کاربر خود را می شناسد و متناسب با کاربر محتوا ارائه می‌دهد.

اهل فن باید درباره اینترنت اظهار نظر کنند نه سیاست‌مدارها

وی گفت: در ایران نیز بیان شد که فیلترینگ هوشمند اجرا شود و طبق سن مصرف کننده محتوی ارائه شود اما متاسفانه موضوع را عوض کردند و فیلتریگ محتوایی را کنار گذاشتند. در دنیا، افراد اهل فن باید راجع به موضوع اینترنت و محتوی آن اظهار نظر کنند نه سیاست‌مدارها و وقتی به بحثی که درآن تخصص ندارند وارد شوند با عینک حزبی به آن نگاه می‌کنند و دید آنها این است که در انتخابات رای بیاورند نه اینکه جامعه هدف را به سمت و سوی مناسب پیش ببرند.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: تمام مشکلات و معضلات اینترنت در مصوبه ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب برای شورای عالی فضای مجازی آورده شده است که متاسفانه دولت از تشکیل این شورا جلو گیری می کند  و من توصیه جدی می‌کنم که شورای عالی فضای مجازی را از حالت انفعال خارج کنند و به شورای فعال تبدیل شود تا بتوان از بدنه کارشناسی شورای عالی فضای مجازی استفاده بهینه کرد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا