بازخوانی سنگ اندازی‌های آمریکا برای اجرای برجام

امیدهایی که روز به روز بیشتر ناامید می شوند/ ادامه نقض برجام توسط آمریکا در سایه سکوت مسئولان دولتی

بصیر، در سال های پایانی دولت قبل بود که تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران شدت پیدا کرد، دشمنان ایران اسلامی که همیشه خود را مدافع حقوق بشر و آزادی و انسانیت معرفی می کنند و از نقض حقوق حیوانات در ایران هم نمی گذرند و کوچکترین مساله ای که در ایران اتفاق می افتد را فریاد می زنند، تحریم های سختی را علیه مردم اعمال کردند؛ از تحریم داروهای صعب العلاج و سرطانی گرفته تا تحریم مواد اولیه صنعت و خودروسازی و حیاتی ترین بخش اقتصاد ایران یعنی نفت و بانک ها.

دشمنان می دانستند که ایران از لحاظ نظامی و سیاسی در سطح بالای آمادگی قرار دارد و به بزرگترین نقطه ضعف ایران یعنی اقتصاد دست گذاشتند؛ با توجه به تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب که اقتصاد نفتی تهدید بزرگی است ولی متاسفانه در دو دهه اخیر اقدامی برای رها شدن اقتصاد ایران از بند نفت نشد و این مساله به بزرگترین پاشنه آشیل کشور تبدیل شد.

با تحریم قیمت ها به سه برابر خود رسید و بسیاری از کارگاه های کوچک و متوسط در کشور مجبور به تعطیلی کارگاه های خود شدند و رکود خطرناکی در کشور آغاز شد.

اما در آن برهه هرچقدر به زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ نزدیک می شدیم عده ای از فعالان سیاسی زمزمه تعامل با غرب را در  رسانه ها مطرح کردند و تنها راه حل کشور از رهایی تحریم ها و رونق گرفتن اقتصاد را تعامل با آمریکا و کشورهای غربی می دانستند و این باور در نظر عده ای از مردم و فعالان سیاسی شکل گرفت که باید برای رهایی از تحریم ها با غرب مذاکره شود.

حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ پیروز شد و شعارش را تعامل با دنیا و به ویژه آمریکا قرار داد، تیم دیپلماسی دولت با تلاشی زیاد به دنبال یک توافقی که بتوان منفعت های اقتصادی را برای کشور تامین کند انجام داد.

از همان ابتدای شروع مذاکرات رهبری بارها تاکید کردند که من به مذاکرات خوش بین نیستم، رهبری در بیانات دیگرشان تاکید کردند که منظور از بدبینی به طرف مقابل  و خدعه هایش است و نه به تیم مذاکره کننده  و تیم مذاکره کننده را فرزندان نظام معرفی کردند.

بعد از اجرایی شدن برجام ایران به تمام تعهدات خود و کاستن توان هسته ای خود عمل کرد و حال نوبت طرف مقابل بود که تعهدات خود را اجرایی کند.اما از ابتدا غربی ها راه های فرار از تعهدات را به اشکال مختلف دور زدند.

چند ماه بعد از اجرایی شدن بحث سوئیفت مطرح شد و بسیاری از بانک های ایرانی از انجام انتقال پول در سیستم بین المللی محروم بودند و یا با محدودیت بسیاری می توانستند پول را در سیستم انتقال بدهند.

بعد از مساله سوئیفت آمریکا به ترفند دیگری برای محدود کردن معاملات بین المللی ایران دست زد و بانک ها و شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی در سراسر دنیا را  در معامله با ایران محدود کرد و آنان را تهدید کرد اگر با ایران ارتباطی داشته باشند توسط آمریکا تحریم خواهند شد.

اما آمریکا به این تحریم هم قانع شد و تاجران اقتصادی از سراسر  دنیا و تبعه های خود را در معامله با  ایران محدود کرد.چندی از این محدودیت آمریکا نگذشته بود که بحث FATF مطرح و مشخص شد آمریکا برنامه ویژه ای را برای نفوذ و خود تحریمی دستگاه های اقتصادی کشور طراحی کرده است.

در جدیدترین اقدامات توطئه آمریکایی دیروز مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرد.

 هدف این قانون حفظ زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای استفاده از آن در صورت لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن فوری تحریم‌هاست. هرچند کاخ سفید اعلام کرده که نیازی به تمدید این قانون نیست و رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت نقض توافق هسته‌ای با اختیارات خود تحریم‌ها را بازگرداند، اما نمایندگان کنگره تمدید این قانون را «پیامی به ایران» خوانده و بر تمدید آن اصرار دارند.

مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را بدون افزودن متمم تصویب کرد، اما در سنا دستکم دو طرح برای افزودن متمم‌هایی به این قانون وجود دارد.

یکی از متمم‌های مطرح در سنا، تصویب تحریم‌های تازه به بهانه حقوق بشر، تروریسم و بحث موشکی است. متمم دیگر نیز به دنبال آن است تا همزمان با تمدید قانون، کمک ۱٫۵ میلیارد دلاری تازه به اسرائیل هم تصویب شود.

این متمم ها که در دل قانون گنجانده شده است نشان می دهد آمریکا به همین تحریم ها نیز راضی نیست و به دنبال وضع تحریم های جدید علیه ایران و دنبال بهانه جویی جدید در این مسیر است.

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگرچه این طرح باید در مجلس سنا نیز به تصویب رسیده و نهایتا به امضای رئیس جمهور فعلی آمریکا برسد و باراک اوباما نیز پیشتر با اعمال این تحریم‌ها برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر موافقت کرده است، اما در هر صورت،قانون جدید چه توسط اوباما امضا شده و چه به هر دلیلی توسط رئیس جمهور بعدی امضا شود، ‌برجام صراحتا نقض شده و بی‌اعتبار است.

باگفتن مختصری از توطئه های آمریکایی که گفته شد و بسیاری از موارد دیگر که ناگفته ماند باید به بدعهدی ذاتی آمریکایی یقین پیدا کرد و حال آنکه رهبری معظم در بیانات خود بارها  بر تکیه بر توان داخلی واقتصاد مقاومتی و نامید بودن از کمک بیگانگان برای ساختن کشور تاکید کرده اند.

در بیانات دیروز ایشان تنها راه حل مشکلات کشور و جبران عقب ماندگی ها و رسیدن به عزت و رفاه و پیشرفت مادی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی را ایستادگی بر اصول انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: از لحاظ عملی نیز باید بر روی استحکام درونی کشور به ویژه در بخش اقتصاد تمرکز و اقدام جدی شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دشمن، اقتصاد را نشانه گرفته زیرا تصور می کند اقتصاد، نقطه ضعف کشور است و بر همین اساس بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تأکید شده است و مسئولان باید «اقدام و عمل» و شاخصه های آن را جلوی چشم مردم قرار دهند.

مسئولان کشور باید با سرمشق دادن این نقشه راه با همت جهادی برمشکلات اقتصادی و معیشتی مردم فائق آمده و دورنمایی زیبا از کشور در آینده ترسیم کنند. با توجه به اینکه در شرایط پسابرجام، هربار قانون و تحریم جدیدی علیه ایران وضع و یا تمدید می شود چرا مسئولین همچنان برجام را یک دستاورد برای کشور می دانند و همچنان بر ادامه این توافق اصرار می ورزند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا