گربه‌ها چطور ما را رام کردند؟+عکس

بصیرنیوز،مردم تمام کشورها عاشق گربه‌ها هستند و بسیاری نیز آن‌ها را خانه نگه می‌دارند. ۱۲۰۰۰ سال است که گربه‌ها در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. نسبت جمعیت آن‌ها در برابر سگ‌ها سه به یک است!

گربه‌ها چطور ما را رام کردند؟

به گزارش پی آر آی، واقعیت این است که عشق انسان‌ها به گربه‌ها یک طرفه است و آن‌ها همیشه زحمت عشق ورزیدن به ما را به خود نمی‌دهند؛ البته شاید هم احتیاجی به این کار نداشته باشند چرا که ما همه چیز را برایشان مهیا می‌کنیم. چطور شد که گربه‌ها چنین توافقی یک جانبه‌ای را با انسان‌ها امضا کردند؟

اَبیجیل تاکر تلاش کرده تا در کتاب جدیدش «شیر ساکن در اتاق پذیرایی: چگونه گربه‌های خانگی ما را رام کردند و بر جهان حکم کردند» به این سوال پاسخ دهد.

تاکر می‌گوید: «موفقیت آن‌ها در کمال تعجب ما خیره کننده است! دلیلش این است که در حال حاضر دست کم ۶۰۰ میلیون گربه خانگی بر روی کره زمین زندگی می‌کنند و برخی آمار آن را نزدیک به یک میلیارد تخمین زده‌اند. این آمار برای دنیای حیوانات کاملا عجیب است.»

به عقیده خانم تاکر، این مسئله بسیار شگفت انگیز است، زیرا گربه‌ها از خانواده “گربه سانان” هستند. وی در ادامه می‌گوید: «گربه سانان در طبیعت به نسبت کمیاب‌تر هستند چرا که همیشه دوست دارد در بالای زنجیره اکوسیستمی که در آن حضور دارند، باشند. نیاز آن‌ها به پروتئین به شدت بالا است. به همین خاطر، گربه سانان به طور کلی نادرتر از انواع دیگر گوشت‌خواران هستند.»

گربه‌ها چطور ما را رام کردند؟

گربه‌های خانگی در تمام جهان جایگاهی برای خودشان کسب کرده‌اند، در حالی که اوضاع اقوام نزدیکشان مانند ببرها و گربه‌های شنی در سال‌های اخیر اصلا خوب نبوده است. تاکر می‌گوید یکی از دلایل شرایط بد اقوام گربه‌ها “دشمنی دیرینه” آن‌ها با انسان‌هاست.

اما راز گربه‌ها چیست؟

پاسخ این سوال از نگاه تاکر این چنین است: «اساسا گربه‌های خانگی با موفقیت به انسان‌ها پناه آورده و بدون رساندن هیچ سود و مزیت خاصی، از منابع ما انسان‌ها استفاده کرده‌اند. گربه‌ها حتی کاری کرده‌اند که اقوامشان نیز برای بقا به شکلی به ما انسان‌ها نیاز داشته باشند.»

رویه اهلی شدن گربه‌ها بسیار پیچیده اما جالب است. تاکر می‌گوید: «آن‌ها ساختار مغزی‌شان را تغییر داده‌اند تا بتوانند بهتر با ما سر کنند، اما حقیقتا بدنشان را آنطور که باید تغییر نداده‌اند. به همین خاطر، گربه‌ها همچنان مانند ببرها و شیرها یک شکارچیِ بالقوه هستند.»

گربه‌ها به جای جنگ با ما، شیفته‌ی “زباله‌هایمان” شدند و مدام به ما نزدیک و نزدیک‌تر شدند. آن‌ها سپس خودشان را در گذر زمان تغییر دادند. علاوه بر آن، گربه‌ها موجودات به شدت انعطاف‌پذیری هستند و می‌توانند در هر جایی زندگی کنند: از یک آپارتمان بسیار نقلی گرفته تا وسط جنگلی بزرگ.

تاثیر منفی گربه‌ها بر روی کره زمین

تاکر نیز مانند بسیاری از ما عاشق گربه است و همیشه به دنبال “بهانه” است تا رفتار آن‌ها و همچنین تاثیر منفی‌شان بر روی کره زمین را نادیده بگیرد: کشتار میلیاردها پرنده آواز خان، تخریب جمعیت پستانداران و منابع غذایی آن‌ها.

تاکر می‌گوید: «برایشان فرقی نمی‌کند که گوشت کنسروی باشد یا پرنده و ماهی، آن‌ها همه چیز را می‌خورند… حتی برخی می‌گویند که خب گربه من داخل آپارتمان است و ضرری به کسی نمی‌زند، اما این درست نیست. آن‌ها که با آب و هوا تغذیه نمی‌کنند! بالاخره چیزی می‌خورند. از منابع انسانی هم می‌خورند.»

گربه‌ها چطور ما را رام کردند؟

با این اوصاف، جالب اینجاست که ما تحملشان می‌کنیم و اتفاقا دیگران را هم تشویق می‌کنیم که چند گربه در خانه‌شان نگهداری کنند!

تاکر اعتراف می‌کند که پیش از نوشتن کتابش چندان اهمیتی به گربه‌ها نمی‌داد: «اعتراف می‌کنم که من هم مانند دیگران وقتی چند بچه گربه را دیدم، متاثر شدم. آن‌ها وانمود می‌کردند که از من کمک می‌خواهند.» علاقه تاکر به حیوانات باعث شده تا او به نقاط مختلف سفر کند و در مورد حیوانات مطلب بنویسد. او اما می‌گوید در مورد گربه‌ها قضیه فرق می‌کرد، زیرا یکی از آن‌ها با پای خودش به اتاق پذیراییِ خانه‌ام آمد.

گربه یک نمونه متعالی از عظمت طبیعت است که در سراسر جهان، چه امروز و چه فردا، همیشه پیروز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا