حماسه اربعین در رسانه های خارجی:

مانور قدرت شیعیان

بصیر، راهپیمایی میلیونی عاشقان امام حسین(ع) امسال نیز با شکوهی هر چه تمامتر برگزار گردید. این همایش میلیونی در درون خود پیام های بسیار زیادی را به دوستان و دشمنان خود مخابره کرد. «دوست بدانند که جهان تشیع با همه سختی و مشقت های که وچود دارد در زیر لوای اهل بیت جمع هستند و وحدت آنها در هیچ شرایطی از بین رفتنی نیست». در کنار آن به دشمنان قسم خورده اسلام ناب، هشدار دادند: «که مکرها و فتنه های شما با جنگ های روانی، شبیخون های فرهنگی و زایمان گروه های تکفیری و افراطی در جهت ضربه زدن به اسلام و وحدت جهان تشیع و برادران اهل تسنن به بار نخواهد نشست».

در حالی که سرزمین عراق از یک سو صحنه درگیری با گروه های تکفیری در موصل و نواحی شمال عراق بود، در سوی دیگر از همین سرزمین میلیونها دلداده مکتب اسلام و تشیع برگرد حرمی طواف می کردند که برای حفظ سنت نبوی و احیای امر به معروف و نهی از منکر از جان خود و خانواده و اصحابش گذشته بود. خلق این صحنه ها و مخابره آن توسط امواج رادیویی و تلویزیونی قلب میلیونها انسان دیگر در سراسر جهان را که نتوانسته بودند در بزرگترین تجمع معنوی شرکت کنند، راهی کربلای معلی کرده بود. این در حالی بود که رسانه های مختلف جهان در برابر این عظمت بزرگ، رویکردهای مختلفی را از خود نشان دادند؛

 گروهی از رسانه ها به سانسور تمام و کمال این راهپیمایی پرداخته و هیچ اشاره ای به آن نداشتند انگار که هیچ حادثه ای رخ نداده است و به راحتی از کنار آن عبور کردند. گروه دیگری از رسانه ها به گوشه هایی از این مراسم عظیم پرداختند و تاحدی سعی کردند از جنبه های عمومی موردتوجه خود به این موضوع بپردازند؛ برخی از آنها تنها درخصوص اقشار و ملیت های خاص پوشش خبری و گفتگو انجام دادند. برخی دیگر از رسانه های غربی که برای اولین بار در این همایش بزرگ حضور داشتند،به  سبک شبکه های غربی به مستندسازی پرداختند.

در این میان برخی از رسانه های که وابسته به دلارهای نفتی برخی از رژیم های مرتجع عربی حوزه خلیج فارس  که با وهابیون و سلفی های تکفیری در ارتباطند؛ مانند رسانه های عربی سعودی، قطری و رسانه های خلیج فارس و…در تلاش بودند با شگردهای مختلف به مانند سالهای قبل به تحقیر و کوچک نشان دادن عظمت این مراسم بپردازند. بی نظمی، زنده کردن مباحث مختلف قومی و قبیله ای و مذهبی و…از جمله شگردهای کثیف این رسانه ها است. همچنین جالب است که اشاره کنیم چند سالی است این رسانه با تمرکز بر این نکته که حاضرین در این مراسم برای استفاده از نذورات پخش شده و مقابله با مجاهدین و انقلابیون در سوریه و عراق در این مراسم شرکت کرده اند، سعی در وارونه جلوه دادن حقایق دارند.

در ادامه مروری بر عناوین برخی از رسانه ها و شبکه های جهان:

میدل ایست آنلاین در گزارشی:شیعیان در بزرگترین زیارت«اربعین» شرکت کردند.

پایگاه خبری الخلیج الجدید:میلیون ها شیعه در  اربعین امام حسین (ع) در کربلا شرکت کردند.

In pictures: Millions of pilgrims commemorate Arbaeen in Karbala

Millions of Shia Muslims have made the pilgrimage to Karbala to commemorate the 40th day after the death of Hussein…

فرانس ۲۴:  هزاران نفر از زائران شیعه در مراسم اربعین امام حسین(ع) با وجود تهدیدات شرکت کردند.

Millions make pilgrimage to Iraq’s Karbala despite threat of attack

بی بی سی نیوز: تعداد زیادی از زائران شیعه ، با وجود تهدیدات در یک گردهمایی بزرگ شرکت کردند.

Huge numbers of Shia Muslim pilgrims gathered in the Iraqi city of Karbala at the climax of a key festival, despite threats of violence.

 شبکه تلویزیونی یورو نیوز: بیش از ۲۰ میلیون نفر از مسلمانان شیعه در روزی که آن را اربعین به زیارت پیشوای سوم مذهبی خود رفتند. غیر از شیعیان عراق ، مسلمانانی از کشورهایی همچون ایران ، پاکستان ،افغانستان، بحرین و هند در این آیین باشکوه مذهبی حضور داشتند.

شبکه بی بی سی عربی: دهها هزار از زائران شیعه با پای پیاده به سمت کربلا حرکت کردند.

 خبرگزاری رویترز: شیعیان عربستان، ایران و کویت در اربعین حسینی به کربلای معلی رفتند. صدها هزار زائر شیعه به شهر کربلا در جنوب عراق برای احیای اربعین رفتند. همچنین زائرانی از ایران و پاکستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مراسم اربعین شرکت کردند.

 روزنامه الوطن کویت: هزاران کویتی در راهپیمایی میلیونی به سمت کربلای مقدسه برای احیای اربعین امام حسین علیه السلام شرکت کردند .

 فرات نیوز: سونامی حضور میلیون زائر در کربلای معلی

{كربلاء المقدسة:الفرات نيوز} أحيا ملايين المؤمنين، اليوم الاثنين، العشرين من شهر صفر،ذكرى أربعينية الإمام الحسين عليه السلام، في محافظة كربلاء المقدسة.وزحفت الحشود المليونية منذ عدة ايام، سيرا على الإقدام، من مختلف مدن العراق ودول العالم، إلى كربلاء المقدسة، في اعداد فاقت التوقعات، وشهد العام الجاري زيادة ملحوظة عن الأعوام الماضية بعدد الزائرين والخدمات المقدمة.

 سی سی تی وی چین: میلیون ها زائر از سراسر جهان در شهر مقدس کربلا جمع شدند تا مراسم اربعین را برگزار کنند.

اینترنشنال بیزینس تایمز: بزرگترین زیارت سالانه جهان میلیون ها نفر از مسلمانان شیعه در کربلا جمع آوری

Huge numbers of Shia Muslim pilgrims gathered in the Iraqi city of Karbala at the climax of a key festival, despite threats of violence.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا