موذن زاده: مرا با نوای «زینب،زینب» بدرقه کنید

بصیرنیوز، اساتید فن نام استاد سلیم موذن زاده اردبیلی را هم ردیف استاد عبدالباسط در زمینه مداحی جزو عجائب روزگار دانسته‌اند بطوریکه وی بیش از ۵ ساعت در اوج می‌خواند و بیش از ۱۵ ساعت پی در پی مداحی می‌کردند که در نوع خود بی نظیر است.

به گزارش تسنیم, استاد سلیم موذن زاده اردبیلی در سال ۱۳۱۵ شمسی در شهر اردبیل دیده به جهان گشود, وی فرزند دیگر شیخ عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران  و برادر رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی از مؤذنان معروف ایران می­‌باشد, وی علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی، به زبان فارسی و عربی نیز تسلط داشته و به نوحه سرایی در این زبانها نیز معروف بود.

موذن زاده: مرا با نوای «زینب،زینب» بدرقه کنید

اعجاب و توانایی بی وصف دراجرای برنامه‌های گوناگون مداحی، نوحه خوانی، مولود خوانی، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرح ترین افراد جهان در این رشته‌ها قرارداده است, بطورمتوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزارعنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است.و اذان معروف وی در دستگاه ماهور خوانده شده است.

اما بطور مسلم صدای گیرا در خانوادهٔ موذن زاده اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج این موهبت الهی را ازاو به یادگار بردند, شیخ فرج  پدربزرگ سلیم موذن زاده اردبیلی، قدیمی ترین موذن کشوراست که اطلاعات مختصری از وی موجود می‌باشد, به گفتهٔ سال خوردگان، صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهراردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می‌شنیده‌اند.

شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج هم نخستین موذن درایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد, وی در سال ۱۲۷۳ خورشیدی در محلهٔ ” تازه شهر” اردبیل متولد گردید و تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی نوای توحیدی اش از منارهٔ مسجد میرزا علی اکبر این شهر به گوش می‌رسید.

موذن زاده: مرا با نوای «زینب،زینب» بدرقه کنید

نعیم، سلیم، رحیم، محمود و داود پنج فرزند او نیز از مداحان اهل بیت و موذن‌های مشهور جهان اسلام هستند که اکنون از آخرین یادگار ایشان سلیم نیز دار فانی را وداع گفت.

استاد سلیم، دربارهٔ پدرش می‌گوید: او در سال ۱۳۲۱ خورشیدی به قصد زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا عازم مشهد مقدس می‌شود و در بین راه شبی را در منزل یکی از دوستان خویش درتهران سپری می‌کند. ازآنجایی که شیخ عبدالکریم عشق موذنی داشته سحرگاه به پشت بام منزل واقع درخیابان عین الدوله رفته و ندای توحیدی اذان را سر می‌دهد  سلیم که خود علاوه برحفظ روش‌های قدیمی، سبک‌های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع نموده، می‌گوید: صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره‌ای است درمقابل دریا.

به گفته کارشناسان اگر آثار او از طریق سازمان‌های دولتی ثبت و حقّ تکثیر در آنها لحاظ می‌شد فقط کاست ((زینب زینب)) ایشان شاید بیش از یک میلیارد تومان برای ایشان سود دهی داشت در حالی که تمامی اجراهای ایشان بدون کوچک‌ترین چشم داشت مالی در اختیار عشاق امام حسین قرار دارد, به گفته مردم استان اردبیل در دهه ۶۰ ایشان بیش از ۵ ساعت در اوج می‌خواند و بیش از ۱۵ ساعت پی در پی مداحی می‌کردند که در نوع خود بی نظیر است.

موذن زاده: مرا با نوای «زینب،زینب» بدرقه کنید

اساتید فن نام او را همردیف استاد عبدالباسط در زمینه تلاوت قرآن و استاد شجریان در زمینه اجرای سنتی ایرانی و برنده جایزه پیکاسو و همچنین استاد سلیم موذن زاده را در زمینه مداحی جزو عجائب روزگار دانسته‌اند.

سلطان الذاکرین استاد سلیم موذن زاده اردبیلی از مداحان و ذاکران مشهور اهل‌بیت در عالم تشیع بود که در سن ۸۰ سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت تا شهر دارالارشاد اردبیل داغدار این مداح عالیقدر عالم تشیع باشد.ط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا