آزادی خواهی های گزینشی از سوی دولت؛

آمارهایی که نشان می دهد تیغ دولت برای اصولگرایان تیزتر است/ لغو بیش از ۶۰ میتینگ مهم در دولت یازدهم+جدول

بصیر، طی روزهای گذشته خبری مبنی بر لغو سخنرانی مطهری در روز اربعین در مشهد، از سوی رسانه های زنجیره ای منتشر شد؛ این رسانه ها مدعی شدند که بدون هیچ دلیلی و با دستور امام جمعه مشهد این سخنرانی لغو شده است.

مطهری مانند موارد قبلی بلافاصله تحت تاثیر فضای رسانه ای قرار گرفته و بدون هیچ سندی این رفتار را داعش گونه و به امام جمعه مشهد نسبت داد. هرچند در ادامه مشخص شد امام جمعه مشهد نقشی در این لغو سخنرانی نداشته و دفتر آیت الله علم الهدی اعلام کرد که پیگیری قانونی برای این موضوع انجام می دهد.

پس از لغو سخنرانی مطهری، دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان مشهد هم با دستور دادستانی «پلمب» شد که علت اصلی این موضوع فعالیت بدون مجوز این دفتر بوده است؛ این مجمع به صورت غیر قانونی تشکیل و برنامه های خود را اعم از دعوت از میهمانان به صورت غیر قانونی انجام می داده است.

وزیر کشور که در جریان مشکلات مرز مهران حاضر به سخنرانی نشده بود روز اربعین به دفاع از مطهری برخواسته و با ابراز تاسف از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید.

این در حالی بود که دادستان مشهد به خاطر مجوز نداشتن مجمع برای اجرای برنامه و دعوت از مهمان و به طور کلی فعالیت این مجمع، این برنامه را لغو کرده بود.

در ادامه این کشمکش سیاسی که طرف پررنگ آن بر عهده دولت و رسانه های مرتبط با آنها بود، مطهری نامه ای به روحانی نوشت که روحانی نیز مانند وزیر کشور واکنش تندی نشان داده و اعلام کرد: تعرض به آزادی های اساسی در کهف حصین ثامن الائمه(ع) مایه شرمساری است!
وی همچنین از وزارتخانه های کشور و دادگستری خواست تا با بررسی کامل و گزارش سریع موضوع متخلفین و اهمال کنندگان را شناسایی و معرفی کنند.

روحانی در حالی مدعی شده است که با بسته شدن دهان ها راه بر افراطی گری باز می شود که سابقه لغو سخنرانی ها در دولت یازدهم نشان دهنده بسته شدن دهان منتقدان دولت از سوی وزارت کشور و دستگاه های دولتی است.

در دولت یازدهم، برخی از شخصیت ها به خاطر لغو بیش از اندازه سخنرانی های خود به لیست سیاه دولت معروف شدند که در این میان نام شخصیت های منتقد برجام هم دیده می شد؛ زاکانی که بارها دست به افشاگری علیه دولت و برادر روحانی زده بود جزء رکورد داران لغو سخنرانی بوده است.

این لغو سخنرانی ها تا حدی بود که برای سخنرانی همسران خانواده شهدا نظیر همسر شهید علی محمدی هم رخ داد به طوری که سخنرانی وی در روز ۱۶ آذر سال ۹۳ در دانشگاه تبریز لغو شد.

نکته جالب توجه در این میان این است که در حالی که صادق زیبا کلام تا کنون بارها به دفاع از رژیم منحوص صهیونیستی برخواسته است، بارها از سوی دولت مجوز سخنرانی گرفته و در دانشگاه ها آزادانه به نقد مبانی اعتقادی و انقلاب اسلامی می پردازند اما برادر وی که یکی از منتقدان برجام به شمار می رود اجازه سخنرانی در دانشگاه ها را ندارد.

مطهری در حالی به خط قرمز دولت تبدیل شده است که یکی از اصولی ترین خط قرمز نظام که همان فتنه است را در سخنرانی های خود نادیده می گیرد؛ هرچند که خود او نمی داند در بازی سیاست چند صباحی بیشتر به ایفای نقش نپرداخته و به زودی تسویه حساب دولت با وی نیز شروع می شود.

این سوال مطرح است که چرا دولت نسبت به لغو سخنرانی مطهری سریعا واکنش نشان می دهد اما سخنرانی‌های منتقدین دولت و برجام را بدون هیچ دلیلی و در حالی که همه آنها دارای مجوز بوده اند، لغو می کند.

واکنش دوگانه دولت به لغو سخنرانی ها در دانشگاه ها و مراکز دیگر به حدی است که کارشناس بی بی سی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادخ و در توئیتی نوشته است که لغو های زنجیره ای بیشتر از آنکه برای موافقان دولت باشد برای منتقدان دولت بوده است.

باید از رئیس دولت یازدهم پرسید آیا بستن دهان منتقدان که به زعم روحانی منجر به افراطی گری می شود، از سوی دولت یازدهم بیشتر رخ نداده است؟ شعارهایی که در آستانه انتخابات پر رنگ تر شده اند امروز فاصله زیادی با عملکرد دولت گرفته است.

برای همه مشخص است که مطهری و سخنرانی وی بهانه ای بیشتر برای دولت نبوده تا از زیر پاسخگویی درباره فیش های نجومی، اختلاس ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش رکود، شدت گرفتن بیکاری و … فرار کرده و گناهان را به تقصیر منتقدان بیندازد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا