بسیج، صلابت، اقتدار/قسمت دوم

بسیج و اقتصاد مقاومتی

بصیر،

%d8%b3%db%8c%d9%81%d8%a7%db%8c%db%8c

یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی بسیجیان حضور آن‌ها در زمینه اقتصاد کشور است و این حضور با توجه به شرایط به‌وجود آمده برای انقلاب در طول سال‌های گذشته به شدت متنوع شده و روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود.

این حضور در ابتدا در جنگ تحمیلی برای انجام پروژه‌های متفاوت و کمک به اقتصاد جنگ و حساسیت‌های آن‌ها در جهت حفظ بیت المال بوده است.
آنجایی که بسیاری از این بسیجیان حتی برای استفاده ازلباس‌های خاکی خود هم محدودیت قائل می‌شدند و در عملیات‌هایی که احتمال شهادت برای آن‌ها بسیار بالا بوده است این لباس‌ها را استفاده نمی‌کردند تا شاید این البسه به دست رزمندگان بعد از آن‌ها برسد و بتوانند با این روش اندکی با توجه به توان خود به اقتصاد کشور کمک کنند.
متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت وقت (میرحسین موسوی) از جنگ عملا چیزی حدود ۱۲ درصد از بودجه کشور برای امر بسیار مهم جنگ اختصاص داده شده بود و این در حالی بود که رژیم بعث عراق حدود ۹۸ درصد از بودجه سالانه خود را صرف جنگ کرد و جنگ برای آن‌ها در اولویت اول کشور قرار داشت.
درحالی که برای کشور ما جنگ اولویت چندم بود و متاسفانه از سوی دولت‌مردان در این زمینه هیچ نوع نگاه اصلی و ویژه وجود نداشت و لذا بسیجیان از همان ابتدای انقلاب با حرکت به سمت اقتصادمقاومتی و صرفه‌جویی در هزینه‌های جنگ کمک شایانی به کشور و انقلاب نموده‌اند.
حضور بی‌مزد و منت بسیجیان در انجام پروژه‌ها و پایین‌آوردن هزینه ساخت واحدهای مختلف از ابتدایی ترین حرکت بسیجیان در این زمینه است. بعدها با گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بسیج، این فعالیت‌ها شکل منظم‌تری به خود گرفت و اردوهای جهادی دانشجویی تشکیل شد که در این اردوها نیروهای نخبه و کاربلد بسیجی با حضور در مناطق محروم در سراسر کشور اقدام به ساخت اماکن عمومی همچون مدارس، درمانگاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها می‌کنند.

باتوجه به اینکه این حضور داوطلبانه و بدون دریافت هیچ‌گونه وجهی می‌باشد هزینه تمام شده انجام این پروژه‌ها بسیار پایین آمده و در روند پیشرفت کار بسیار موثر است.
حضور این دریادلان در زمینه اقتصاد در صحنه‌های تولید و تامین نیاز اساسی کشور ادامه پیدا کرد و بسیاری از بسیجیان با درک درست از نیاز کشور و جلوگیری از واردات گسترده کالا اقدام به تولید این کالاهای مشابه در کشور کردند.
این امر بیشتر در زمینه‌های نظامی خود را نشان داده است که تولید پدافند هوایی باور۳۷۳ که نمونه ایرانی شده، سامانه هوایی اس ۳۰۰ روسیه و همچنین تولید هواپیماهای صاعقه از مهم‌ترین حرکت بسیجی‌وار در کشور است که استقلال آن را به همراه دارد.

این امر موجب صرفه جویی‌های عظیم اقتصادی در کشور شده و از خروج ارز جلوگیری می‌کند و موجب ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده می‌شود.
همنچنین در زمینه‌های علمی نیز بسیجیان از خود درخشش‌های بسیاری نشان داده‌اند که اقدام به ساخت ماهواره‌ها و در مدار قرار دادن آن‌ها با استفاده از تکنولوژی بومی و ایرانی از مهمترین موارد در این زمینه است.
امروزه با تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری زمینه جدیدی از حضور اقتصادی بسیج در کشور ایجاد شده است که خوشبختانه بسیجیان عزیز از این فرصت نهایت بهره‌برداری را کرده‌اند.

همچنین انجام پروژه‌های مختلف کشاورزی و صنعتی برای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی در این بخش برگ زرین دیگری به خدمات اقتصادی بسیج در کشور افزوده است.
از اقدامات دیگری که نیاز به ورود بسیجیان دارد، خرید کالاهای ایرانی و جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی در کشور است که متاسفانه به وضعیت بسیار بالایی نیز رسیده است و می‌تواند توسط بسیجیان در تمامی کشور فرهنگ‌سازی شود تا این عزیزان به‌عنوان پیشرو و الگو در کشور شناخته شوند.
به طور کلی می‌توان گفت حضور بسیجیان در عرصه اقتصادی کشور توانسته است بار زیادی را از دوش مسئولان کشوری بردارد و ادامه این حرکت نیاز به حمایت ویژه مسئولان و نگاه آن‌ها به درون کشور و استفاده از ظرفیت‌های داخلی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا