تاخیر ۲ ماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی

بصیرنیوز،داستان تکراری اما مهم اعلام قیمت‌های خرید تضمینی هر ساله در ابتدای شروع سال زراعی مطرح می‌شود اما امسال این موضوع از این حیث اهمیت بیشتری پیدا کرده که بیش از دوماه از تاریخ قانونی اعلام این قیمت‌ها گذشته ولی هنوز اقدامی از سوی دولت انجام نشده است. با توجه به اینکه کشت تعدادی از محصولات از جمله گندم شروع شده و باید قبل از این زمان قیمت‌های تضمینی برای ترغیب کشاورزان اعلام شود، اما هنوز اقدامی از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده و حتی دلیل موجهی نیز از سوی مسئولان اعلام نشده است.

گندم یکی از مهمترین محصولاتی است که اعلام نرخ تضمینی آن برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا خانوار‌های زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند. هم‌اکنون بیش از ۶میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت این محصول اختصاص دارد. از این میزان ۷۰ درصد آن دیم و مابقی آبی است.همچنین با توجه به اینکه توانستیم سال گذشته با تولید ۱۴ میلیون تن گندم به خودکفایی برسیم با اعلام به موقع قیمت‌های خرید تضمینی، دولت می‌توانست مشوقی برای تدام تولید این محصول در سال جاری ایجاد کند اما با گذشت بیش از دو ماه از تاریخ و زمان قانونی(قبل از شروع فصل زراعت) اعلام قیمت‌های خرید تضمینی، هنوز اتفاقی رخ نداده است.

*کشاورز باید قبل از شروع فصل زراعت از قیمت تضمینی مطلع باشد

با توجه به اهمیت موضوع قرار بود مجلس برای بررسی بیشتر درباره این موضوع از دولت طرح سوال کند، بر همین اساس نظر افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت، کمیسیون کشاورزی مجلس در هفته جاری به دلیل بررسی لایحه هوای پاک نتوانست این موضوع را بررسی کند اما اعلام قیمت‌های خرید تضمینی موضوعی است که باید دولت طبق روال آن را در زمان قانونی اعلام می‌کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه هفته‌آینده نیز تعطیل است، ادامه داد:‌ باید دولت این قیمت‌ها را در زمان اصلی و قانونی و قبل از شروع فصل کشت اعلام کند تا کشاورز تکلیف خود را برای شروع و یا عدم کشت آن محصول، بداند. این یک موضوع عادی است که هر ساله در زمان مشخصی اعلام می‌شود و نباید حتما تحت فشار مجلس، دولت وظیفه خود را انجام دهد.

*اعلام نرخ‌های پبشنهادی خرید تضمینی در تیر ماه

همچنین عبدالمهدی بخشنده معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ آبان ماه در این خصوص به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در دبیرخانه شورای اقتصاد در دست بررسی است  و امیدواریم که ظرف ۲ روز آینده نرخ رسمی و نهایی محصولات کشاورزی شامل خرید تضمینی اعلام شود.

وی با بیان اینکه بنده نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را می‌دانم اما با توجه به اینکه مسئولیت اعلام با آقای نوبخت است، وی خود می‌تواند آنها را منتشر کند، در باره تأثیر تأخیر در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی گفت: تأخیر در این موضوع تأثیرات (نامناسبی) بر بخش کشاورزی دارد، سال‌های گذشته هم‌زمان با آغاز فصل کشت در مهرماه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام شده است اما امسال حدود ۵۰ روز تأخیر دارد. وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت خود در خصوص اعلام به‌موقع محصولات کشاورزی را انجام داده و آن را تیر ماه به شورای اقتصاد اعلام کرده است.

*دولت باید وظیفه خود را انجام دهد

با توجه به همه این صحبت‌ها و اینکه وزرات جهاد کشاورزی به گفته معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نرخ‌های پبشنهادی را به موقع و در تیر ماه به شورای اقتصاد اعلام کرده‌است، مشخص نیست دلیل این تأخیر از سوی دولت چیست؟ در این راستا حبیب‌الله نیکزادی پناه در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد: دولت باید وظیفه و کارش را به موقع انجام دهد و اگر قرار باشد کسی یا نهادی پیگیر کارهای دولت باشد که به آن دولت نمی‌گویند.

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اینکه گفته شده طرح سوال از دولت انجام می‌شود،‌نباید این گونه باشد، باید دولت خود طبق روال کار خود را انجام دهد و نباید فشار و زوری برای این کار باشد.

بر اساس این گزارش، طبق گفته‌های معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی باید در ۲۱ آبان ماه با توجه به اینکه همه چیز مشخص بوده، از سوی سخنگوی دولت، محمد باقر نوبخت اعلام می‌شد اما حدود ۱۵ روز از این تاریخ گذشته و هنوز کوچکترین خبری از این موضوع نیست.

اعلام نکردن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی پاییزه که مهمترین آن گندم، کلزا و جو است، منجر به افت تولیدخواهد شد به خصوص گندم که در سال گذشته به خود کفایی رسیده‌ایم و باید این شرایط را با در نظر گرفتن مشوق‌هایی چون نرخ‌های مناسب خرید تضمینی، کشاورزان را به کشت بیشتر ترغیب کند. اما آنچه دیده می‌شود خلاف این است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا