پایان سرخوشی شاهزاده سعودی با اصلاحات ریاضتی

بصیرنیوز، روزنامه فایننشیال تایمز چاپ لندن، در مقاله ای با عنوان “پایان ماه عسل شاهزاده سعودی با آغاز یک دور اصلاحات ریاضتی در عربستان” به قلم “سیمون کیر” به بررسی مشکل بیکاری در عربستان پرداخته است.

وی با یک راننده تاکسی به نام احمد، که مثل صدها هزار سعودی دیگر، پیش از این به امریکا مهاجرت کرده بود، ملاقات می کند.
سیمون در این مقاله با اشاره به این ملاقات می نویسد که احمد، که در امریکا در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است، در بازگشت به عربستان نمی تواند کار پیدا کند لذا مجبور است به عنوان راننده تاکسی غیر قانونی در فرودگاه کار کند. او همیشه نگران آن است که پلیس به غیر قانونی بودن کار او پی برده و او را دستگیر و جریمه کند.
احمد (۳۰ ساله) می گوید: “اوضاع اقتصادی کشور بسیار بد است؛ کار نیست.. همه دوستانم دولت را لعنت می کنند.”
سیمون کیر در این مقاله به نقل از یکی از کارمندان دولتی سعودی می نویسد: “بازرگانان به دولت بی اعتماد شده اند چون دولت نمی تواند تعهدات مالی خود را بپردازد. بسیاری از مزایای کارکنان خود را هم قطع کرده است. مداخله نظامی در یمن هم هزینه های گزاف مالی و جانی روی دست حکومت گذاشته است.”
این کارمند سعودی می گوید: “عصر طلایی در این کشور عملا گذشته است.” وی خاطرنشان می کند که دولت فعلی هیچ خبر خوبی برای مردم ندارد و تنها چیزی که می توان از آن شنید مربوط به وخامت اوضاع اقتصادی و جنگ یمن است.
سیمون در ادامه می نویسد: “نوعی نارضایتی از اوضاع اقتصادی رو به وخامت عربستان در جامعه این کشور دیده می شود. این مسأله فشارهای مضاعفی را بر محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان، که می کوشد با طرح موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰، تکیه عربستان به نفت را پایان داده و با توسعه بخش خصوصی فرصت لشتغال بیشتری برای جوانان سعودی ایجاد کند، وارد می کند.”
سعودی ها با اینکه متوجه اهمیت این طرح چشم انداز هستند اما تأثیر کاهش جهانی قیمت نفت، تبعات منفی برای اقتصاد این کشور داشته است.
یک مدرس سعودی به نام ناصر به نویسنده این مقاله می گوید حقوق ماهانه اش ۷ درصد کاهش یافته است؛ او الان ماهانه ۱۴۰۰ ریال دریافت می کند و همه اینها را ناشی از کسری و مالیاتی می داند که دولت برای تأمین ۲۷ میلیارد دلار بر کارکنان بخش دولتی تحمیل کرده است.
نویسنده مقاله خاطرنشان می کند که محمد بن سلمان حدود ۵۰۰ میلیون یورو برای خرید یک یات (کشتی تفریحی) هزینه کرده است و همین کار، او را آماج تمسخر و خشم کرده است.
فایننشیال تایمز می نویسد: “تعدادی از ثروتمندان سعودی به دلیل ترس از اوضاع اقتصادی کشور میلیاردها دلار پول خود را به خارج کشور منتقل کرده اند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا