پاسخ اژه‌ای درباره بازداشت افراد در حادثه ریلی

بصیرنیوز، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حادثه برخورد دو قطار در سمنان و دستور رهبر معظم انقلاب برای برخورد با مقصرین که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد اظهار کرد: درباره این حادثه دولت باید دو کار قابل توجه و فوری انجام دهد؛ نخست اینکه باید به‌صورت جدی و سریع به وضعیت مصدومان حادثه رسیدگی شود و تا جایی که ممکن است به خانواده‌های عزادار کمک شود.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: امیدواریم دولت همه تلاش و همت خود را در این جهت و رفع مشکلات فعلی مصدومان و خانواده‌های داغدار انجام دهد، به‌ویژه مصدومانی که نیاز به درمان فوری دارند. کار دومی که دولت و سایر مسئولان باید انجام دهند این است که باید تمهیدات و تدابیری را بیندیشند که در آینده شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم. البته دولت، مجلس و قوه قضاییه باید در جهت شناسایی افراد مقصر تلاش کنند و کسی که واقعاً مقصر شناخته شود، بدون هیچ اغماضی و با فوریت به‌طوری که مشمول مرور زمان نشود، با برخورد قانونی روبه‌رو شود.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به بازداشت تعدادی افراد در این حادثه گفت: همان‌طور که اعلام شد تاکنون ۳ نفر بازداشت شده‌اند و در مقام این هستند که اگر افراد دیگری هم در وقوع این حادثه دخالت داشته و یا مقصر شناخته‌ شده‌اند بازداشت شوند و با آنها برخورد متناسب صورت گیرد، البته این اقدامات باید زود انجام شود و مشمول مرور زمان نشود.

وی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره خبری که روز گذشته درباره نقض حکم اعدام بابک زنجانی اعلام شد، گفت: این موضوع رسماً از سوی معاون دیوان‌عالی کشور تکذیب شد و هنوز منجر به صدور حکم نشده است؛ قطعاً وقتی در پرونده‌ها حکم صادر شود رسانه‌ها مطلع می‌شوند و ملت در جریان قرار می‌گیرد، هنوز حکم صادر نشده است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه رئیس قوه قضاییه از ارجاع رسیدگی به لغو سخنرانی مطهری توسط دادستان مشهد به معاونت اول قوه قضاییه خبر داده بود، گفت: در حال بررسی موضوع هستم و فکر می‌کنم به همین زودی تحقیقاتم تکمیل شود. از دستگاه قضایی گزارش جزئیات دریافت کردم؛ از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، استانداری و سایر نهادهای مربوطه، گزارش‌های مکتوب و شفاهی دریافت کرده‌ام و تحقیقات لازم را انجام داده‌ام. با افرادی که لازم بوده به‌صورت مستقیم صحبت کرده‌ام و ان‌شاء‌الله به‌زودی گزارش آن را برای رئیس قوه قضاییه ارسال می‌کنم.

دولت همچنان هیچ پرونده‌ای درباره حقوق‌های نجومی به مرجع قضایی نداده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال “نتیجه اتمام حجت شما در بحث حقوق‌های نجومی با دولت به کجا رسید؟”، گفت: قوه قضاییه منتظر ماند و از طرف دولت هیچ پرونده‌ای به قوه ارجاع نشده و از طرفی هم دیوان محاسبات تا الآن به‌عنوان اینکه کسی را متهم قلمداد کرده باشد اتفاقی نیفتاده اما سازمان بازرسی به دادستان تهران گزارش داد؛ البته از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گزارشی به دادستان تهران داده شده و دادستان تهران هم مشغول است و تعدادی از افرادی که در این پرونده‌ها اتهامی متوجه‌شان است در مقام احضار هستند.

وی درباره دو وزیری که هنوز لیست اموالشان را کامل نکرده‌اند، گفت: آنها لیست را داده‌اند اما ناقص است و باید این نواقص رفع شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در خصوص شکایت دادستانی از یک نماینده مجلس گفت: برخی از افراد اگر صحبت‌های مجرمانه داشته باشند و جنبه عمومی داشته باشد دادستانی می‌تواند آن را دنبال کند و قانون فرقی بین افراد در این زمینه نگذاشته اما نحوه احضارشان ممکن است متفاوت باشد.

محمود صادقی به‌خاطر چند شکایت خصوصی و شکایت دادستان احضار شده است

محسنی‌اژه‌ای گفت: اصل رسیدگی به جرم فرقی ندارد چه‌کسی باشد، در این زمینه چند نفر شکایت خصوصی داشتند و دادستان هم در دو مورد شکایت کرده که در مقام رسیدگی است.

وی در خصوص مصاحبه با شبکه‌های ماهواره‌ای و منتسب به ضدانقلاب گفت: در سال‌های گذشته شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را داشته و قبلاً هم اعلام شده و هرکسی که خلاف مصوبه عمل کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا